Pokład domu na kołach stawia o wiele większe wymagania. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich metod, takich jak analiza statyczna, dynamiczna czy zmęczeniowa, inżynierowie są w stanie precyzyjnie ocenić trwałość, sztywność i wytrzymałość materiałów oraz ich połączeń.
W motoryzacji stosowanie analizy wytrzymałościowej pozwala na projektowanie samochodów o lepszych parametrach wytrzymałościowych i bezpieczeństwa. Nie inaczej powstają egzemplarze specjalnego przeznaczenia. Kampervany są tego doskonałym przykładem. Ich surowy pokład uzbraja się w zabudowę na dwa sposoby. Na jednym biegunie znajdziemy mniej czy bardziej seryjne realizacje poparte certyfikatami. Na drugim biegunie amatorsko zrealizowane. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z homologacją drugiego etapu i produktami, które zyskały stosowne aprobaty producenta pojazdu bazowego. W drugim przypadku pojawia się pytanie: czy pokład ma wystarczającą wytrzymałość statyczną i dynamiczną?
Obrotnica podwójnego fotela jest jednym z topowych produktów polskiej firmy. Umożliwia obrócenie podwójnej ławki pasażerów o 360 stopni. I jak każdy produkt, ten także jest efektem analizy wytrzymałościowej
Rozwiązania zgodne z wymogami ECE przyczyniają się do obniżenia masy pojazdu, a tym samym zwiększenia efektywności energetycznej. I są sprawdzone w ramach testów zderzenia czołowego i uderzenia tylnego. Tu przykład testu zrealizowanego przy prędkości 50 km/h
Zwróćmy uwagę na kwestię definicji „samochód kempingowy”. To kategoria obejmująca pojazdy silnikowe zaprojektowane i skonstruowane głównie do przewozu osób i ich bagażu, więc z przestrzenią mieszkalną, w której znajduje się przynajmniej następujące wyposażenie: siedzenia i stolik, miejsca do spania, które mogą powstawać z siedzeń, urządzenia kuchenne i szafki. I co najważniejsze, wyposażenie takie jest zamocowane trwale w przedziale mieszkalnym. Co innego, że stolik może być zbudowany tak, aby łatwo można go było zdemontować.
Z powyższego (rozporządzenie Komisji (UE) nr 678/2011) jasno wynika, że dla bezpieczeństwa jakichkolwiek rozwiązań pokład samochodu kempingowego musi gwarantować wytrzymałość statyczną i dynamiczną. O ile samodzielnie jesteśmy w stanie sprawdzić obciążenie statyczne, o tyle już zupełnie poza zasięgiem rzemieślniczych realizacji jest próba zderzeniowa. Tylko wprawni w obliczeniach momentów działania sił mogą w przybliżeniu określić, jak zachowa się zabudowa kampervana w sytuacji krytycznej. To dlatego świadomi ryzyka amatorskich adaptacji stosują przewymiarowane rozwiązania, a to oczywiście okupione jest niemałym ciężarem. I odpowiedź, jak wiele stoi za bogactwem certyfikowanych rozwiązań, zoptymalizowanych także pod kątem masy własnej.
Przymierzasz się do budowy kampera na bazie pojazdu typu furgon czy van? Meble Mobiframe będą najlepszym wyborem! Polskiej produkcji są nie tylko estetyczne i funkcjonalne. To też wyroby łatwe w montażu, kompatybilne z innymi elementami i co naprawdę ważne – lekkie. Ekstremalnie lekkie meble (nawet 4,5 kg na 1 m2) są oczywiście przebadane pod kątem wymagań homologacyjnych według Regulaminów ECE. Są również kompatybilne z systemami podłogowymi Mobiframe. A że bezpieczeństwo traktowane jest tu priorytetowo, to ów producent może zweryfikować wytrzymałość statyczną, dynamiczną oraz energochłonność wszelkiego rodzaju struktur. Krótko mówiąc, wszystkie produkty Mobiframe są przebadane i mają niezbędną certyfikację według wymagań przepisów krajowych, europejskich i amerykańskich. Łódzka firma Mobiframe korzysta w tym zakresie z wieloletniego know-how Laboratorium firmy OKB, które jest uznanym ośrodkiem konstrukcyjno-badawczym w branży motoryzacyjnej. To właśnie zaplecze laboratoryjne, wyposażone m.in. w stanowiska do badań pojazdów i ich części w zakresie bezpieczeństwa biernego, stanowi pierwszorzędną zaletę anonsowanych rozwiązań. A tych jest bez liku.
Czy to minikampervany typu Nissan NV200 (rozstaw osi: 2725 mm), czy dużo większy, np. Mercedes Sprinter z niskim, średnim czy wysokim dachem (rozstaw osi: 3250, 3665 lub 4325 mm) – każdy marzący o realizacji indywidualnej znajdzie tu wszystkie potrzebne komponenty do konwersji, takie jak ławki i ramy do łóżek, pojedyncze siedzenia z podstawami, obrotowe fotele pasażera i kierowcy, łóżka aluminiowe, ścianki działowe i rozwiązania podłóg kompozytowych.
Twój egzemplarz pojazdu to furgon z trzymiejscową szoferką? Obrotnica podwójnego fotela jest jednym z topowych produktów Mobiframe. Umożliwia obrócenie podwójnej ławki pasażerów o 360 stopni. To niejedyna zaleta tego produktu! Dzięki obrotnicy możliwe jest równoczesne korygowanie przesunięcia ławki w dowolnym kierunku. Tak zmodyfikowane siedzenia i mocowania pasów bezpieczeństwa są wyposażone w dodatkowy obrotowy element, który umożliwia zablokowanie ich w kierunku do przodu i obrót o około 180 stopni. Obrotowy element jest zamontowany między oryginalnym siedzeniem a podstawą siedzenia. I ten element jest zgodny z homologacjami typu wg UN Reg. No. 14 i UN Reg. No. 17. Obrotnice są geometrycznie dostosowane do rozmieszczenia punktów mocowania każdego bazowego siedzenia pojazdu. Jest tak, bo zostały przetestowane w wielu nadwoziach.
Fot. Mobiframe
Artykuł pochodzi z numeru 6 (120) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.