artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Konserwacja i serwisowanie klimatyzacji

Czas czytania 3 minuty
Konserwacja i serwisowanie klimatyzacji
Źle funkcjonująca klimatyzacja stwarza zagrożenie dla zdrowia kierowcy i pasażerów oraz zanieczyszcza środowisko naturalne.

Bezpieczeństwo jazdy
Badania potwierdzają, że wraz ze wzrostem temperatury obniża się zdolność koncentracji, człowiek szybciej się męczy. To z kolei zwiększa ryzyko wypadku. Podniesienie temperatury z 22 do 37° C zwiększa je aż o 30%. Klimatyzacja schładza wnętrze i osusza powietrze, szybkość reakcji i zdolność koncentracji kierowcy zostaje zachowana przez optymalny czas.

Konserwacja i serwisowanie klimatyzacji 1


Schemat układu klimatyzacji.

Wydajność klimatyzacji
System klimatyzacji w samochodzie nie jest ,,bezobsługowy”. Przez przewody i ich połączenia może ,,uciec” rocznie do 10% środka chłodzącego, dlatego skuteczność chłodzenia zmniejsza się. Braki płynu należy uzupełnić.

Konserwacja i serwisowanie klimatyzacji 2


Panel sterowania

Środki zapobiegające przegrzaniu silnika
Mimo, że układy klimatyzacji i chłodzenia silnika są oddzielnymi systemami to nawzajem na siebie wpływają, ponieważ praca klimatyzatora powoduje dodatkowe obciążenie układu chłodzenia i wzrasta temperatura płynu chłodzącego. Związki, które są zawarte w płynie chłodzącym, nie tylko chronią przed zamarznięciem, ale także przed przegrzaniem silnika. Właściwa proporcja wody i środka powoduje podwyższenie temperatury wrzenia płynu do ponad 120° C. Jest to bardzo duża rezerwa, istotna zwłaszcza w lecie, kiedy to skraplacz i chłodnica silnika są bardzo mocno obciążone przez wysokie temperatury otoczenia i długie używanie podczas podróży.

Konserwacja i serwisowanie klimatyzacji 3

ReklamaKonserwacja i serwisowanie klimatyzacji 4

Kondensator (skraplacz).

Konserwacja i serwisowanie klimatyzacji 5


Parownik w obudowie.


Dlaczego warto regularnie serwisować klimatyzację?
Olej zawarty w środkach chłodzących smaruje sprężarkę klimatyzacji. Brak środka chłodzącego oznacza zawsze ryzyko niedostatecznego jej smarowania, co kończy się awarią tego zespołu i koniecznością naprawy za kilka tysięcy złotych. Niedobór środka chłodzącego powoduje dodatkowe zużycie paliwa, ponieważ sprężarka musi pracować częściej i dłużej, żeby odpowiednio ochłodzić wnętrze. Filtr pyłkowy oczyszcza do 300 ml powietrza zewnętrznego na godzinę. Po około roku jest on już zużyty i musi być wymieniony. Parownik - część systemu klimatyzacji i wentylacji - umieszczony pod tablicą rozdzielczą, w wilgotnym i ciemnym otoczeniu, jest idealną przestrzenią życiową dla mikroorganizmów, które u osób wrażliwych wywołują reakcje alergiczne. Regularna dezynfekcja parownika trwale usuwa zarazki. Obowiązuje żelazna reguła: co roku przegląd klimatyzacji, co dwa lata - serwis.

Więcej informacji na: www.behrservice.pl
Oprac. Dorota Nowak
Współpraca: Barbara Kohlbrenner
Zdjęcia: Behr Service

24.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News