Jakkolwiek zeromemisyjne kampery są wciąż niszową propozycją, to marka Webasto ma już „piecyki” zapewniające komfortową temperaturę wewnątrz takich domów na kołach. HVH 100 Compact+ to najnowsza propozycja wysokonapięciowej nagrzewnicy.
Rozwiązanie grzewcze o sprawności energetycznej ponad 95%? Elektryczna nagrzewnica wysokonapięciowa (HVH) jest idealnym systemem grzewczym dla pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) i pojazdów akumulatorowo-elektrycznych (BEV). Przekształca energię elektryczną DC w ciepło praktycznie bez strat. Jest tak, ponieważ element grzejny propozycji Webasto o grubości zaledwie 0,6 mm i rozmiarze 200 cm² składa się ze złożonego systemu warstw i jest trwale połączony z wymiennikiem ciepła. W ten sposób uzyskuje się prawie bezstratną, szybką konwersję energii elektrycznej na ciepło.
Webasto HVH z technologią warstwy grzewczej jest w stanie zapewnić skuteczną równowagę obwodu wysokiego napięcia (od 250 do 880 V). Dzięki swoim właściwościom z szybką i szczególnie precyzyjną regulacją warstwa grzewcza może absorbować krótkotrwałe skoki mocy, zamieniając je bezpośrednio na ciepło – a to wyraźna przewaga nad tymi typu PTC stosowanymi w nagrzewnicach płynu i powietrza w samochodach, ale też np. w suszarkach. I w przeciwieństwie do PTC nie wykorzystuje metali ziem rzadkich. A przy tym chroni baterie trakcyjne i komfortu przed skokami napięcia.
Nagrzewnicą wysokonapięciową HVH 100 Compact+ można sterować za pomocą magistrali CAN, LIN lub wyłącznika głównego. Urządzenie wymaga niewielkiej przestrzeni instalacyjnej. Przy wymiarach 284 × 200 × 72 mm i masie tylko 2,3 kg zapewnia aż 10 kW mocy grzewczej. Grzejnik zasilany jest niskim napięciem 12 lub 24 V. Deklaruje się certyfikatami CE, ECE-R10 i ECE-R122. Posiada aktywne wsparcie rozładowania i jest chroniony przed cyberatakami zgodnie z normą ISO 21434.
Fot. Webasto
Artykuł pochodzi z numeru 3 (117) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.