artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - polboat 08.07-21.07 Sebastian
Bezpieczne ładowanie w ujemnych temperaturach

Bezpieczne ładowanie w ujemnych temperaturach

Czas czytania 2 minuty

Akumulatory z serii RELiON LT zaprojektowane zostały specjalnie do zastosowań w niskich temperaturach. Wykonane w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej baterie są lekkie, nie wymagają konserwacji, są niezawodne i można je bezpiecznie ładować w temperaturach do −20°C, co czyni je idealnym wyborem na zimowy wyjazd.

Akumulatory z serii „niskotemperaturowej” wyglądają i działają dokładnie tak samo jak zwykłe ogniwa tego producenta. W temperaturach powyżej zera mają taki sam czas ładowania, charakteryzują się również tymi samymi wymiarami, konfiguracją i łącznością co ich standardowe odpowiedniki, co czyni je zamiennikami typu drop-in w zastosowaniach, które już korzystają z akumulatorów RELiON. Przede wszystkim jednak stanowią idealną alternatywę dla tych, którzy nadal korzystają z akumulatorów kwasowo-ołowiowych w środowiskach o niskiej temperaturze.
Na linię RELiON LT składają się modele RB20-LT, RB52-LT, RB100-LT i RB300-LT. RB w nazwie oznacza akumulator RELiON, a liczba odnosi się do pojemności w amperogodzinach. LT to skrót od Low Temperature (niska temperatura). Modele z tej serii zawierają element grzejny, który równomiernie podgrzewa ogniwa akumulatora do bezpiecznej temperatury, dzięki czemu baterię można ładować pełnym zalecanym prądem. Wystarczy podłączyć akumulator do zwykłej ładowarki litowej, a wewnętrzny system ogrzewania i monitorowania zajmie się resztą.
Owszem, standardową baterię litową RELiON (bez elementu grzejnego LT) również można ładować w temperaturze do −20°C, jednak nie jest to wskazane. Ładowanie w takich warunkach może powodować platerowanie, co zmniejsza pojemność akumulatora i zwiększa jego rezystancję. Jeśli zgromadzi się wystarczająca ilość powłoki, może ona przebić separator i spowodować niebezpieczne zwarcie wewnątrz ogniwa. Aby temu zapobiec, trzeba przestrzegać szeregu wskazówek – mowa jednak o wytycznych, które znacznie komplikują cały proces i wydłużają czas ładowania.
W modelach LT sprawa jest prosta. Kiedy cykl ładowania rozpoczyna się w ujemnej temperaturze, system zarządzania akumulatorem (BMS) kieruje prąd do elementu grzejnego, a nie do ogniw. Element grzejny działa, dopóki temperatura wewnętrzna akumulatora nie osiągnie określonego poziomu, umożliwiając prądowi ładowanie ogniw. W zależności od tego, jak jest zimno i jakich modeli LT używasz, BMS pobiera od 5 do 15 amperów do zasilania elementu grzejnego. Dokładne nagrzanie akumulatorów do określonej temperatury zajmuje zwykle od jednej do półtorej godziny.
Dodajmy, że akumulatorów LT nie można łączyć szeregowo, ale można je łączyć równolegle.

Produkty z serii RELiON LT dostępne są w ofercie firmy Prime Marine.
primemarine.com.pl

Artykuł pochodzi z numeru 5 (113) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator30.11.2023
Artykuł powstał we współpracy z marką Prime Marine
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News