Cztery warianty modeli w 12 wersjach we wszystkich klasach wydajności spełniają wymagania większości kamperów. Ogrzewanie postojowe najnowszej generacji to także aplikacja, która pozwoli użytkownikowi w każdej chwili monitorować np. stan akumulatora pokładowego.
Odkąd Eberspächer wprowadził na rynek ogrzewanie powietrzne Airtronic trzeciej generacji o mocy od 2 do 8 kW, przyjemne ciepło w małych i największych kamperach jest na wyciągnięcie ręki. I to dosłownie. Najnowsza generacja urządzeń to nie tylko sterowanie z użyciem zamontowanego na stałe elementu obsługowego – skądinąd wyświetlacz w technologii LED z funkcjonalnym pokrętłem to także timer, więc umożliwia zaprogramowanie czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy Airtronic 3. W Europie dostępne jest również cyfrowe sterowanie za pośrednictwem EasyStart Web, np. na smartfonie. Co więcej, za pomocą różnych interfejsów urządzenie grzewcze można także zintegrować z istniejącymi systemami pokładowymi kampera, więc monitorować także np. stan akumulatora pokładowego.
Który z 4 wariantów ogrzewania wybrać? Trzecia generacja sztandarowej propozycji Eberspaecher to w sumie 12 wersji: Airtronic S3 (2 kW), Airtronic M3 (4 kW), Airtronic L3 (6 kW), Airtronic XL3 (8 kW), co z kombinacją napięcia (12/24 V) i rodzaju paliwa (benzyna/ON) gwarantuje pokrycie wszystkich pojazdów wykorzystywanych w caravaningu, niezależnie od ich wielkości i temperatury zewnętrznej. Airtronic S3 i Airtronic M3 są dostępne w wersjach dla pojazdów z silnikiem Diesla i benzynowych. Do zastosowań z dłuższymi kanałami powietrznymi szczególnie nadaje się Airtronic M3 Recreational. Skądinąd dzięki zwiększonemu przepływowi powietrza ten kompaktowy model (waży ok. 4,5 kg i ma wymiary: 376 x 140 x 150 mm) gwarantuje szeroki zakres wydajności grzewczej (1,3-4,0 kW w wersji benzynowej i 1,05-4,0 kW w wersji diesel).
Wszystkie warianty produktów są wyposażone w sprawdzony silnik bezszczotkowy wentylatora, zapewniający dłuższą żywotność, a także w bezstopniową regulację mocy grzewczej. Trzecia generacja to także zoptymalizowana konstrukcja pompy dozującej paliwo, więc cichsza praca. Komora spalania, która we wszystkich wersjach została przeprojektowana, zapewnia większą elastyczność podczas montażu ogrzewania. Każdy Airtronic 3 jest wyposażony też wyposażony w interfejsy elektroniczne CAN (12/24 V), LIN (12 V) i S+ (12/24 V).
Inżynierowie Eberspächer opracowali nową elektronikę, co w połączeniu ze zmodyfikowanym umiejscowieniem czujnika temperatury jeszcze bardziej poprawiło kontrolę nad ciepłem. Zintegrowany czujnik ciśnienia powietrza jest standardem Airtronic 3 i pozwala na efektywne spalanie paliw na wysokościach nawet do 5500 m n.p.m.
Do zastosowań z dłuższymi kanałami powietrznymi, więc na pokładzie kampera, szczególnie nadaje się Airtronic M3 Recreational o mocy maks. 4 kW
Ogrzewaniem, ale też np. akumulatorem pokładowym można sterować nie tylko z wykorzystaniem telefonu
Fot. Eberspächer
Artykuł pochodzi z numeru 1 (115) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.