Turyści w Polsce najczęściej zwiedzają świat, samochodem, koleją lub autokarem. Niektórzy z nich pragną jak za dawnych młodzieńczych lat podróżować w grupie kilku osób blisko natury. Ciekawym rozwiązaniem przewozu i zapewnienia noclegów są tzw. rotele, czyli pojazdy turystyczne z miejscami do spania. Potocznie nazywa się je „hotelami na kółkach”.
Typy i rozmiary
Opatentowane zostały przez Georga Höltla i stały się popularne na całym świecie. Stosowane są najczęściej tam, gdzie brakuje odpowiedniej infrastruktury transportowej (dróg, linii kolejowych i portów lotniczych), a przede wszystkim niezbędne są w miejscach gdzie brakuje odpowiedniej bazy noclegowej.
Wśród eksploatowanych roteli służących do przewozu pasażerów i zapewniających noclegi, wyróżnić należy: rotele bez przyczep i rotele z przyczepami, a także pojazdy na podwoziu autokaru lub samochodu ciężarowego. Najbardziej popularne są pojazdy z przyczepami, w których pierwsza część pojazdu wyposażona jest w miejsca siedzące, natomiast w przyczepie znajdują się kabiny z miejscami do spania. Są to najczęściej pojazdy przystosowane dla około od 20 do 40 osób. Odpowiedni model dobierany jest na podstawie długości zaplanowanej podróży. Do dużych, kilkudniowych ekspedycji stosuje się zazwyczaj pojazdy 34 osobowe o największym komforcie podróżowania.
W pustynie, lasy i śniegi
Na niektórych trasach o mniejszych odległościach stosuje się rotele bez przyczepy z miejscami siedzącymi dla pasażerów i około 20-24 miejsc noclegowych w specjalnie do tego przystosowanych kabinach. Komfort roteli z miejscami do siedzenia (pojazdy z przyczepą z kabinami noclegowymi) jest zazwyczaj uzależniony od typu pojazdu, modelu, a przede wszystkim od długości i czasu planowanej podróży. Coraz częściej standardem stają się wygodne siedzenia lotnicze gwarantujące wygodną, trwającą niekiedy prawie dwa miesiące podróż. Obowiązkiem jest pojazd z klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej. Ma to istotne znaczenie w czasie podróży w miejsca, gdzie występują niekorzystne warunki atmosferyczne czyli wysokie temperatury i duża wilgotność powietrza. Wyposażenie większości roteli (chodzi o część z miejscami do siedzenia) jest porównywalne do standardu nowoczesnych autokarów turystycznych.
Kabiny noclegowe
Osoby podróżujące rotelem nocują przeważnie w specjalnie przystosowanych do tego celu kabinach noclegowych. Są to miejsca do spania, przeznaczone dla jednej lub dwóch osób, wyposażone w uchylne okno i indywidualne oświetlenie. Korytarz łączący kabiny (o szerokości ok. 2 m) wyposażony jest w oświetlenie, a jego długość zależna jest od rodzaju pojazdu. System kabin jest identyczny zarówno w pojazdach z przyczepą jak i bez przyczepy. Turyści nocują również w hotelach, motelach i na kempingach. Dość popularne są również noclegi w namiotach na świeżym powietrzu.
Posiłki i bagaż
Konsumpcja posiłków (przygotowanych w specjalnie przystosowanej kuchni), odbywa się w formie pikniku na specjalnych stołach ustawionych na świeżym powietrzu. Wybrane typy pojazdów oprócz standardowych schowków na bagaż (umieszczonych w dolnej części nadwozia) posiadają także dodatkowe miejsca umieszczone na dachu pojazdu, które przeznaczone są do składowania niezbędnych elementów wyposażenia podróży (np.: zapasy żywności, namioty i śpiwory oraz dodatkowy bagaż itp.).
Trasy i ceny
Wyprawa rotelem to nie tylko wyjątkowa podróż w grupie, ale również niezapomniana przygoda w odkrywaniu nowych i ciekawych miejsc na świecie. Podróże tymi wyjątkowymi pojazdami organizowane są w niezwykle atrakcyjne regiony świata, takie jak: Chiny, Maroko, Nepal, a także w trudno dostępne obszary Afryki, Azji a nawet Alaski i Australii. Dzięki temu kraje te są łatwo dostępne dla potencjalnego turysty. Organizowane są nawet różnego rodzaju wycieczki po Polsce, a także wielkie ekspedycje po Australii. Tego typu podróże przeznaczone są dla turystów w różnym wieku, zazwyczaj osób bardzo towarzyskich, aktywnych, lubiących bezpośredni kontakt z naturą i... dysponujących dużą ilością wolnego czasu. Podróże rotelami mają jedną podstawową wadę: są wyjątkowo drogie jak na warunki polskich turystów. Ceny podróży zaczynają się od 2 tys. zł, ale zdarzają się również 50 dniowe ekspedycje przekraczające 20 tys. zł.
Wojciech Witkowski
Zdjęcia: www.rotel.de