Przegląd rynku
Powstają kolejne punkty sprzedaży nowych samochodów kempingowych w naszym kraju. Z roku na rok ich sprzedaż ciągle rośnie. Dzisiaj na rynku znajduje się niezwykle bogata oferta samochodów tego typu.
W ostatnim czasie rośnie zainteresowanie caravaningiem. Od niedawna obserwujemy na polskich drogach coraz więcej kamperów. Klienci kupują więcej nowych samochodów kempingowych, a szczególnie tych na bazie samochodów dostawczych. Zapotrzebowanie na tego typu pojazdy jest różnorakie: poczynając od modeli najtańszych, a kończąc na w pełni wyposażonych i nowoczesnych kamperach z zabudową zintegrowaną.
Przedstawiciele i dilerzy
Rozmieszczenie firm sprzedających nowe samochody kempingowe w Polsce jest dość zróżnicowane. Obecnie w Polsce (stan na sierpień 2007r.) funkcjonuje 24 przedstawicieli i dilerów w różnych regionach naszego kraju. Najwięcej tego typu firm sprzedających nowe kampery znajduje się w regionie południowej Polski, czyli w województwie dolnośląskim (6 firm), a także w śląskim i małopolskim. Korzystnie wypadło także województwo mazowieckie (5 firm), a także wielkopolskie. Biorąc pod uwagę firmy znajdujące się w dużych miastach, najwięcej jest ich w Warszawie (5 firm), Wrocławiu (4 firmy) i Poznaniu (3 firmy). Nowego samochodu nie kupimy raczej w województwach wschodnich, a także w lubuskim, opolskim, świętokrzyskim i kujawsko-pomorskim. Jeszcze większa może być liczba punktów sprzedaży, bowiem dilerzy mają też mniejsze biura porozmieszczane w różnych miejscach w Polsce. Wśród dilerów i dystrybutorów nowych samochodów znaleźć można małe firmy, które mają w ekspozycji kilka pojazdów jednej marki. Ale są też takie, które sprzedają pojazdy więcej niż dwóch producentów.
Przedstawiciele i dilerzy kamperów w Polsce
Źródło: opracowanie własne
Obejrzeć i wypożyczyć?
Ogromne znaczenie dla klientów ma prezentacja modeli kamperów. Klienci na własne oczy mogą zobaczyć wymarzony kamper, obejrzeć go w środku i porównać wyposażenie. W związku z takim zapotrzebowaniem powstały duże Centra Kempingowe, w których znajdują się hale i place wystawowe, zaplecza serwisowe i punkty sprzedaży. Na specjalnych placach wystawowych można obejrzeć sprzedawane modele nowych samochodów kempingowych. Najlepszym tego przykładem jest Centrum Kempingowe S-Camp, a także firma Auto Caravan.
Kto z nas nie wyraził niezadowolenia po nieprzemyślanym zakupie jakiegoś towaru? Na pewno wiele osób! Firmy sprzedające nowe pojazdy pomyślały o tym przypadku. Dla dobra klienta niektóre firmy (np. Auto Moto Camp, Camp-Rent, Nachtman, Wadowscy itp.) umożliwiają wynajęcie samochodu kempingowego. Jest to wspaniała okazja, aby przed końcowym podjęciem decyzji wypróbować samochód osobiście.
Nowy Hymer podczas transportu do Polski.
Adria Visoin I 707 SG też jest w naszym kraju do kupienia.
Jaki kamper możemy kupić?
Wybór samochodów kempingowych jest naprawdę duży. W Polsce można kupić ponad 20 najróżniejszych marek kamperów i setki nowych modeli z Niemiec, Włoch, Francji i Słowenii. Najbardziej popularne z nich to: Adria, Bürstner, Dethleffs, Hymer, Hobby i Knaus. W ofercie polskich firm znajdują się również kampery marek Laika, Carado, Cristall, Mooveo, Pilote, Rimor i wiele innych. Jakie modele sprzedają się najczęściej? O to zapytaliśmy specjalistów. Otóż, rodziny od czterech osób wzwyż wybierają duże modele z alkową, a starsze małżeństwa podróżujące przeważnie we dwoje wybierają samochody półzintegrowane i zintegrowane. – Największym powodzeniem cieszą się samochody na bazie Fiata Ducato – mówi Grzegorz Naciuk z Adria Caravan Polska. Anna Jakimiak z Mobitech Caravan Center zauważa: – Dużą popularnością wśród klientów cieszą się zarówno kampery małe, jak i największe modele. Większe kampery to samochody bardzo luksusowe, wygodne, z dużą powierzchnią mieszkalną i ogólnie bardzo dobrze wyposażone. Niestety, w Polsce nie kupimy samochodu kempingowego rodzimej produkcji. Obecnie nie ma żadnego producenta tego typu samochodów. Tego zadania podjęła się już firma z Niewiadowa. Wyprodukowała prototyp w jednym egzemplarzu (opisywany w „Polskim Caravaningu”). Do dzisiaj nie podjęto produkcji seryjnej. Warto wspomnieć, że kupując nowy kamper, musimy zwrócić uwagę na tzw. sezon sprzedaży. Bowiem modele z roku bieżącego dostępne są do pewnego czasu. Przeważnie po okresie wakacyjnym (wrzesień-październik) przedstawiane są nowe modele, a wraz z nimi aktualne cenniki na następny sezon. Nie od razu staniemy się też posiadaczami wymarzonego kampera. Samochody najczęściej sprzedawane są na zamówienie. Wybrany model musi być przetransportowany od producenta. Czas oczekiwania zależy od cyklu produkcyjnego wybranego modelu i wynosi nie krócej niż 10 dni, przeważnie od 2 do 5 miesięcy. Zdarzają się przypadki, że klient czeka na samochód powyżej 5 miesięcy.
Hobby Siesta.
Ceny samochodów kempingowych
Najistotniejszą rzeczą przy kupnie nowego kampera jest oczywiście cena zakupu. Ceny ostateczne zaczynają się od 120 tys. zł (np. Elnagh Clipper 15) i stanowią często barierę dla polskich klientów. Najdroższe modele dostępne w Polsce kosztują powyżej 450 tys. zł (np. Dethleffs Globetrotter XXL A9800). Klienci mogą spotkać się z podanymi cenami netto, brutto, a także z ceną katalogową. Cena netto to tylko wartość samego kampera bez podatku VAT i akcyzy. Cena brutto to cena końcowa wraz ze wszystkimi jej obciążeniami: podatek VAT, akcyza a niekiedy też i koszty frachtu (sprowadzenie samochodu do Polski). Od wejścia Polski do UE obowiązują tylko dwie stawki akcyzy: 3,1 proc. dla samochodów o pojemności silnika do 2000 cm3 oraz 13,6 proc. dla samochodów osobowych (w tym kamperów) o pojemności silnika większej niż 2000 cm3. Koszty frachtu mogą obejmować między innymi dokument homologacyjny COC, przegląd zerowy, przygotowanie samochodu czy szkolenie użytkownika itp. Zawsze powinniśmy pytać o cenę końcową, która zawiera wszystkie opłaty i podatki oraz jest ceną detaliczną dla klienta, obowiązującą w Polsce. Są przypadki, że cena brutto składa się tylko z podatku VAT i akcyzy, a cena frachtu jest ukryta. Przeglądając ceny katalogowe warto dodać, że wyposażenie samochodu już wyprodukowanego może różnić się od wyposażenia katalogowego. Dlatego ceny katalogowe mogą wprowadzić klienta w błąd. Dla przykładu: nowy kamper kosztuje 45 000 euro (cena katalogowa), ale po wyprodukowaniu pojazd ten może posiadać już wyposażenie dodatkowe (np. klimatyzację), a więc cena ulegnie zmianie. Bywa też tak, że podane ceny kamperów w zagranicznych cennikach nie są odzwierciedleniem prawdy, ponieważ modele w wersjach na polski rynek mogą mieć inne wyposażenie.
* Ceny podano w euro i należy je przeliczyć według aktualnego kursu.
Ceny podane w tabeli są przykładowe i nie są ceną źródłową w czasie zakupu pojazdu.
** Cena brutto (końcowa) zawierająca VAT, akcyzę a niekiedy i fracht.
* Ceny podano w euro i należy je przeliczyć według aktualnego kursu.
Ceny podane w tabeli są przykładowe i nie są ceną źródłową w czasie zakupu pojazdu.
** Cena brutto (końcowa) zawierająca VAT, akcyzę a niekiedy i fracht.
* Ceny podano w euro i należy je przeliczyć według aktualnego kursu.
Ceny podane w tabeli są przykładowe i nie są ceną źródłową w czasie zakupu pojazdu.
** Cena brutto (końcowa) zawierająca VAT, akcyzę a niekiedy i fracht.
Wojciech Witkowski