Niegdyś była to najpopularniejsza baza pod samochody turystyczne. Ponad 90% rynku bazowało na sprawdzonej konstrukcji zarówno podwozia jak i silnika. Później włoski producent „przespał” pewien okres a w branży zaczęły pojawiać się Fordy, Mercedesy i Citroeny. Zmiany i ulepszenia były więc obowiązkowe. Oto nowy Fiat Ducato, zaprezentowany w 40. rocznicę jego powstania.
Fiat Ducato nadal jest liderem wśród lekkich samochodów dostawczych w Europie. Tylko w 2020 sprzedaż przekroczyła pułap 150.000 egzemplarzy. Nadal jest też na pierwszym miejscu jako baza pod kampery, ale po piętach depcze mu Mercedes ze swoim Sprinterem. W jaki sposób Włosi chcą walczyć o klientów i zachować status lidera?
Zmiany są widoczne już na zewnątrz. Nowe Ducato zyskało przednie reflektory wykonane w technologii Full Led. Sprawne oko dojrzy drobny szczegół - w dolnej części oświetlenia jest widoczna podświetlona nazwa modelu - Ducato. Kierunkowskaz, podobnie jak w samochodach premium, jest taśmą ze stopniowo włączającymi się diodami. Do tego nowy, duży grill, nowy emblemat Fiata i nowe osłony podwozia. Gama kolorystyczna zyskała szary kolor nazywający się „Lanzarote Grey”.
A co pod maską? Do wyboru mamy skrzynię manualną, 6-biegową albo automatyczną z 9-ma przełożeniami. Ta pierwsza może współpracować z jednostkami napędowymi o mocy 120, 140, 160 i 180 koni mechanicznych. Druga natomiast - 140, 160 i 180 KM. Nowe silniki wysokoprężne MultiJet trzeciej generacji są stworzone zgodnie z normą Euro 6D-Final. Mają zmniejszoną masę i, według zapowiedzi producenta, charakteryzują się mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo. Zmieniono też wspomaganie kierownicy - z tradycyjnego na samoregulujący się i elektryczny. Ma to ułatwić wykonywanie wszelkich manewrów.
Zmienił się też wygląd deski rozdzielczej. Kierujący otrzymają nową kierownicę, gałkę dźwigni zmiany biegów, panele drzwiowe oraz panel sterowania automatyczną klimatyzacją. Fotele też zostały przeprojektowane - wyglądają o wiele nowocześniej. Kokpit jest cyfrowy, wyposażony m.in. w nawigację 3D oraz pełnowymiarowy system multimedialny. Sam ekran może mieć przekątną nawet do 10.1” i bezproblemowo podłączymy tam telefon za pomocą Apple Car Play lub Android Auto.
Fiat pochylił się też nad kwestią bezpieczeństwa nowego Ducato. Systemy skontrolują naszą prędkość, automatycznie zahamują przed przeszkodą, rozpoznają znaki drogowe, utrzymają nasz pojazd w pasie ruchu i rozpoznają nasze zmęczenie. Ciekawą opcją jest system wspomagający jazdę w korkach. Tempomat też się znalazł na liście wyposażenia.