MINIBUSY segmenty ten od dawna lubiany jest w świecie karawaningu. To na średnich dostawczych vanach powstają takie pojazdy jak California, która wyznacza trend w klasie tak jak Golf w samochodach kompaktowych. Ciekawostką jest to, że wśród minibusów mamy tak naprawdę do wyboru tylko pięć modeli bazowych.
MINIBUSY
Od kiedy koncern PSA wspólnie z Toyotą zaprezentowali nowy model minibusa w segmencie zawrzało. Samochód produkowany jest w Francji, w trzech długościach nadwozia z dwoma rozstawami osi. W wersjach przeszklonych osobowych możemy wybierać z konfiguracji od 6 do 9 miejsc dla pasażerów. Producenci akcesoriów karawaningowych zareagowali bardzo szybko i ilość dostępnych akcesoriów włącznie z dachem typu Pop-Top jest naprawdę bardzo duża. Samochód występuje na rynku jako Citroen Spacetourer/Jumpy, Peugeot Traveller/Expert,Toyota Proace/Proace Verso a teraz także jako Opel Zafira Life a za moment jako nowe Vivaro Cargo. Vivaro do końca 2018 roku kupowane było od koncernu Renault co oficjeli w PSA, po przejęciu Opla doprowadzało zapewne do bezsenności.
Kolejny duży gracz tego segmentu to Renault. W fabryce w Sandouville koło Hawru (fr. Le Havre) produkowane są w dwóch rozstawach osi, wersje osobowe i towarowe Renualt Trafic, Nissan NV300, Fiat Talento oraz w najnowszym wcieleniu na rynki Azji i Pacyfiku Mitsubishi Express. Do końca grudnia 2018 na tej samej taśmie powstawał Opel Vivaro. Podobnie jak w przypadku pojazdów konkurencji, minibus od Renault wraz z braćmi, dość mocno zaznaczył swoją obecność na rynku karawaningowym.
Ford wprowadzając na rynek osobowego Turneo Custom i jego towarową odmianę Transita Custom, rozdzielił w ten sposób wielkościowo swoje minibusy i duże busy (linia Transit), jednocześnie jeszcze bardziej namieszał w nazewnictwie swoich samochodów dostawczych. Oczywiście Ford produkuje swoje minibusy w dwóch rozstawach osi, oraz w wersji dostawczej z podwyższonym dachem. Dostawczy Transit Custom również występuje w wersji osobowej Kombi. Podobnie jak u mniejszego brata, bazowo Turneo Custom ma z tyłu dużą klapę a Transit Custom dwuskrzydłowe drzwi. Samochody kempingowe na bazie Forda możemy kupić bezpośrednio od Forda lub przez Westfalię, z którą firma z Kolonii współpracuje. Na rynku, podobnie jak w przypadku modeli konkurencyjnych kupimy również otwierany dach typu Pop-Top. Ford produkuje te samochodowy samodzielnie i tylko dla siebie. To się oczywiście niedługo zmieni bo jest ekonomicznie nieopłacalne.Mercedes-Benz to kolejna firma, która działa niezależnie. Mercedes oferuje swoją luksusową osobową V-Klassę aż z trzema rozstawami osi oraz fabrycznego kampera Marco Polo. Do wyboru mamy również dwa rodzaje napędu na tylna oś i 4x4. Analogiczne konfiguracje ma również dostawcze Vito, które występuje jako blaszany furgon, furgon osobowo towarowy oraz w pełni przeszklony. Do wyboru mamy tylną klapę lub dwuskrzydłowe drzwi.
Volkswagen to firma z bogatą historią związaną z karawaningiem. W minibusach od lat podróżują pokolenia odkrywców i fanów karawaningu. VW zaprezentował właśnie najnowsze wydane swojego minibusa oznaczonego jako T6.1 . VW T6 produkowany jest z dwoma rozstawami osi, w wersji zamkniętej, z podwyższonym i standardowym dachem, z kabiną pojedynczą i podwójną DOKA, w wersjach towarowych i towarowo-osobowych jako Transporter i osobowych jako Caravelle, Multivan oraz oczywiście kamper z dachem typu Pop-Top nazwany California. Możemy wybierać pomiędzy przednim napędem a wersją 4x4. To właśnie VW z modelem California od lat wyznacza trend w kempingowych mikrobusach i vanach. Firm oferujących akcesoria i przebudowujących minibusa od Volkswagena jest tak wiele, że właściwie można by dla nich stworzyć osobny segment.
C.D.A.