Transit to obecnie nie tylko kampervany. Przeciwnie, ta gałąź branży dopiero się rozpędza, podczas gdy w segmencie pojazdów półzintegrowanych ma się całkiem nieźle! Obserwujemy stopniowe zastępowanie nim Fiata Ducato, Citroëna Jumpera i Peugeota Boxera w segmentach, w których do niedawna dominowały właśnie te modele. Podobnie jak wciąż prym w segmencie pojazdów luksusowych wiedzie Mercedes Sprinter. Przyczyna jest prosta i niestety powtarzalna. Brak pojazdów na rynku spowodowany rzeczywistością postcovidową i kryzysem wojennym w europejskim teatrze gospodarczym.
Czy chodzi jednak tylko o dostępność? Czym tłumaczyć taką dominację fiata i pochodnych wśród pojazdów kempingowych? Trudno orzec jednoznacznie. Najważniejsze wydaje się to, że producenci, którzy wcześniej oferowali kampera w popularnej sześciometrowej klasie na bazie ducato, teraz włączyli do ofert podobny model na bazie transita, który jest krótszy jedynie o 2 cm.
Bardzo ważna kwestia stylistyki szoferki, wykończenia wnętrza i stosowanych materiałów należy już do zbioru indywidualnych preferencji, więc trudno dyskutować o gustach. Tymczasem przejrzystość kabiny, rozmieszczenie schowków z plusami na stronę transita są zauważalne, podobnie jak korzystniejsza ergonomia elementów sterowania pojazdem, czyli po prostu „klawiszologia”.
Do jednostek silnikowych EcoBlue o pojemności 2 l i mocy 105, 130 oraz 170 KM dołączyła po ostatnim liftingu jednostka generująca 185 KM oraz 415 Nm. To już gwarancja znakomitych walorów jezdnych, chociaż i nieco słabszym wersjom (130 i 170 KM) mocy do dynamicznej jazdy wystarcza. To zdanie osób niekoniecznie z kręgu sympatyków Forda. Te silniki są po prostu dobre, pracują kulturalnie, zwłaszcza z automatyczną przekładną. Jeśli dołożymy do tego możliwość zamówienia 10-stopniowej automatycznej przekładni adaptacyjnej z funkcją Adaptive Shift Scheduling, analizującej styl jazdy kierowcy i dobierającej parametry zmiany biegów, trudno nie wpaść w zachwyt. No i do tego niska akcyza!
Ford Transit to jednak nie tylko nowoczesny kampervan. Bazy podwoziowe Forda są już właściwie powszechne wśród kamperów półzintegrowanych, gdzie z powodzeniem wypełniają swoje zadania.
Cena bazowa: 60 799 euro, moc silnika: 96 kW/130 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2780 mm; masa do jazdy: 2960 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1910 × 1260/1360 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2-3 (trzecie łóżko opcjonalnie); lodówka kompresorowa 84 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/90 l.
Zabudowa mocno koncepcyjna, polegająca na zmianie powierzchni łóżka w celu powiększenia łazienki. Przemianę przestrzeni trzeba opanować, ale po krótkim treningu nie sprawia to problemu. Rocznicowe wyposażenie dodatkowe z okazji 90-lecia firmy to markiza, felgi aluminiowe itp.; podgrzewana podłoga „kanapkowa” to standard, dobrze wzbogaca wyposażenie w cenie bazowej.
Cena bazowa: 49 999 euro, moc silnika: 96 kW/130 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2840 mm; masa do jazdy: 2850 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1890-1920 × 1470 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2-3 (trzecie łóżko opcjonalnie); lodówka kompresorowa 62 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/90 l.
Najtańszy model w drużynie transita, ale w mocno ograniczonej wersji podstawowej. Pakiet dodatkowy podnosi cenę o 7499 euro. Zalicza się do „zawodników” o najwyższym wnętrzu; niewielka przestrzeń w salonie kosztem dość komfortowej rozmiarowo łazienki.
Cena bazowa: 65 900 euro, moc silnika: 125 kW/170 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2840 mm; masa do jazdy: 3090 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1900 × 1400 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/3 (trzecie łóżko seryjnie); lodówka kompresorowa 140 l, ogrzewanie diesel 4 kW; zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/60 l.
Wygodny i mocny – 170 KM ze skrzynią automatyczną; dobrze utrzymany balans wielkości stref w zabudowie i trzecie łóżko w standardzie sprawiają wrażenie dobrze przemyślanej oferty, powiększane dodatkowo przez lodówkę o potężnej pojemności 140 l.
Cena bazowa: 54 280 euro, moc silnika: 96 kW/130 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2880 mm; masa do jazdy: 2878 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 2010 × 1450 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2-3 (trzecie łóżko opcjonalnie); lodówka kompresorowa 84 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/75 l.
Nadstawki boczne dla zwiększenia powierzchni sypialnej, przystosowany standardowo do zimowego caravaningu dzięki podgrzewanej podłodze typu „sandwich”. Krótsza wersja, o długości 5350 mm, i zarazem tańsza występuje pod nazwą Lineo C 550. Szeroki i wygodny korytarz.
Cena bazowa: 65 950 euro, moc silnika: 96 kW/130 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2780 mm; masa do jazdy: 3154 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1970 x 930, 1850 × 930 mm; miejsca do jazdy/spania: 2/2; lodówka kompresorowa 70 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 80/60 l.
Dobry model przystosowany wyprawowo. Napęd na 4 koła, podgrzewanie zbiornika szarej wody, dobre wyposażenie podstawowe. Typowo dla dwojga, zrezygnowano w nim z tradycyjnej koncepcji salonu (brak ławki drugiego rzędu), poszerzając w ten sposób strefę sanitarną. Możliwość siedzenia tylko na 2 obrotowych fotelach szoferki, 2 pojedyncze łóżka usytuowane wzdłużnie.
Cena bazowa: 54 800 euro; moc silnika: 96 kW/130 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2790 mm; masa do jazdy: 2808 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1900 x 1480 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2-3 (trzecie łóżko opcjonalnie); lodówka kompresorowa 69 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/90 l.
W tym przypadku przestrzeń wykorzystano do ostatniego centymetra, uzyskując niezły komfort przestrzenny. Dodatkowo dobór materiałów i kolory mogą się podobać; to wnętrze dla estetów. Niestety przeszkadza krótkie łóżko, które ma jedynie 190 cm długości. Cena to złoty środek oferty, na korzyść LMC przemawia 12-letnia gwarancja wodoszczelności.
Cena bazowa: 65 950 euro, moc silnika: 96 kW/130 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2750 mm; masa do jazdy: 3018 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1880 × 1370 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/3 (trzecie łóżko seryjnie); lodówka kompresorowa 70 l, ogrzewanie: diesel 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/60 l.
Trzecie łóżko rozkładane w salonie w pewnym stopniu rekompensuje długość tego w sypialni – to najkrótsze łóżko wśród „jedenastki”, o długości 188 cm. To jednak zwinny trakcyjnie model z napędem na obydwie osie. Występuje także wersja R 570 4×4 z 2 pojedynczymi łózkami. Szeroka ławka salonu niestety zwęża wyraźnie korytarz, zmniejszając komfort poruszania się wewnątrz. Coś za coś.
Cena bazowa: 68 499 euro, moc silnika: 126 kW/170 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2020/2840 mm; masa do jazdy: 2998 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1890 lub 1920 × 1470 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2-3 (trzecie łóżko opcjonalnie); lodówka kompresorowa 70 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/90 l.
Mocna 2,0-litrowa jednostka o mocy 170 KM, napęd na wszystkie koła. Adventure Edition zawiera bogate wyposażenie z markizą i aluminiowymi felgami. Niestety łóżko jest krótkie, mierzy tylko 1890 mm.
Cena bazowa: 51 990 euro, moc silnika: 96 kW/173 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2740 mm; wagi: masa do jazdy: 2785 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1930 × 1470 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2-4 (trzecie i czwarte łóżko opcjonalnie); lodówka kompresorowa 82 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/75 l.
Jako wyposażenie dodatkowe można zamówić podnoszony dach. Niestety łazienkę musimy zaliczyć do tzw. „ciemnych”, dodatkowe okno otrzymamy wyłącznie za dopłatą. Podobnie jak dostawki poszerzające sypialnię do 2 m, czyli o 7 cm więcej niż w wersji podstawowej. Wygodna kuchnia z długim, rozkładanym blatem roboczym.
Cena bazowa: 76 990 euro, moc silnika: 126 kW/170 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2700 mm; masa do jazdy: 2980 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1980 × 1380-1470 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2; technika pokładowa: lodówka kompresorowa 70 l, ogrzewanie diesel 5 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków 100/80 l.
Najdroższy pojazd wśród kampervanów na bazie Forda Transita. Bogate i wysokiej jakości wyposażenie standardowe, mocne ogrzewanie typu diesel z podgrzewaczem wody gospodarczej, kamerka cofania, dużo systemów bezpieczeństwa pojazdu, markiza. Model dla dwojga, bez możliwości zamówienia trzeciego miejsca do spania.
Cena bazowa: 74 900 euro, moc silnika: 126 kW/170 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/wysokość 5990/2650 mm; dmc 3500 kg; miejsca do jazdy/spania: 4/2.
Pojazd doczekał się zapowiedzi podczas tegorocznych targów w Stuttgarcie, natomiast premierowe odsłonięcie zasłony tajemnicy zaplanowano na wiosnę 2023 roku. Na razie informacje na temat parametrów technicznych są szczątkowe, ale możemy spodziewać się mocnego „beniaminka” w klasie kampervanów.
Szymon Kwiatkowski
Artykuł pochodzi z numeru 2 (110) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.