artykuły

prezentacje-pojazdowPREZENTACJE POJAZDÓW
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
11 kampervanów na bazie Forda Transita

11 kampervanów na bazie Forda Transita

Czas czytania 10 minut

Rynek kampervanów przyzwyczaił nas już do dominacji „wielkiej trójcy”, czyli pojazdów bazowych wykorzystywanych najczęściej podczas ich budowy. Okazuje się jednak, że nic nie trwa wiecznie, a trudności z dostępnością „trojaczków” zmuszają producentów do szukania innych rozwiązań. Dzięki temu możemy obecnie obserwować wzrost rynkowego znaczenia Forda Transita, co – jak się okazuje – jest paliwem dla tworzenia wielu nowych koncepcji. Posługując się terminologią piłkarską, poznajcie pucharową jedenastkę kampervanów na bazie Forda Transita.

Transit to obecnie nie tylko kampervany. Przeciwnie, ta gałąź branży dopiero się rozpędza, podczas gdy w segmencie pojazdów półzintegrowanych ma się całkiem nieźle! Obserwujemy stopniowe zastępowanie nim Fiata Ducato, Citroëna Jumpera i Peugeota Boxera w segmentach, w których do niedawna dominowały właśnie te modele. Podobnie jak wciąż prym w segmencie pojazdów luksusowych wiedzie Mercedes Sprinter. Przyczyna jest prosta i niestety powtarzalna. Brak pojazdów na rynku spowodowany rzeczywistością postcovidową i kryzysem wojennym w europejskim teatrze gospodarczym.
Czy chodzi jednak tylko o dostępność? Czym tłumaczyć taką dominację fiata i pochodnych wśród pojazdów kempingowych? Trudno orzec jednoznacznie. Najważniejsze wydaje się to, że producenci, którzy wcześniej oferowali kampera w popularnej sześciometrowej klasie na bazie ducato, teraz włączyli do ofert podobny model na bazie transita, który jest krótszy jedynie o 2 cm. 

Reklama11 kampervanów na bazie Forda Transita 1
W przestrzeni wewnętrznej pojazdu typu furgon trudno stworzyć rewolucyjną aranżację mieszkalną. W przypadku transitów jest podobnie jak w innych pojazdach bazowych. We wszystkich modelach dominuje układ z obrotowymi siedzeniami szoferki, w prawie wszystkich znajdziemy wnękę jadalni, podobnie usytuowane kuchnie, współdzielone z toaletą łazienki oraz (poza jednym wyjątkiem) usytuowane poprzecznie łóżka. Bez podnoszonego namiotu dachowego tak naprawdę mamy do dyspozycji 2 miejsca sypialne z opcją zamówienia trzeciej leżanki, bo o pełnoprawnym łóżku trudno tutaj mówić. Jedynym wyjątkiem na naszej liście jest kampervan produkcji Weinsberga, w którym łóżko dla dodatkowych 2 osób zaaranżujemy z kanapy w salonie. Do wyjątków można też zaliczyć Karmanna Dextera 570 4×4, w którym znajdziemy 2 pojedyncze łóżka z tyłu.
Do tej pory na pierwszy rzut oka nie widać większych różnic między bazami transita i ducato. Te jednak występują, chociaż nie są tak wyraźne, jak twierdzi spora część fanów tych modeli. Możemy nawet mówić o pewnej równości pozytywnych cech, która wynika z kompensacji i układu „coś za coś”. Najbardziej znaną różnicą i też najczęściej omawianą jest nieco mniejsza szerokość furgonu Forda, co skutkuje koniecznością instalacji poprzecznego łóżka o długości maksymalnej 190 cm. Niektórzy producenci radzą sobie z tym ograniczeniem, montując poszerzenia boczne na wysokości materaca w sypialni.
ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Często omawiana jest też wysokość wnętrza, pozwalająca na instalację nieco większych szafek podsufitowych, o czym decyduje ponad 2-metrowa przestrzeń pomiędzy podłogą a sufitem. Także – co ważne – w modelach 4×4, gdzie przecież z uwagi na wał napędowy tylnej osi moglibyśmy spodziewać się mniejszej ilości miejsca nad głową. Tymczasem nawet przy zastosowaniu podłogi typu „sandwich” to nadal mocno ponad 2 m w pionie. Nie bez znaczenia jest też typ dachu, wyraźnie inny niż w ducato, uznawany przez wielu za bardziej elegancki, wyższy, powiększający możliwości konstrukcyjne. Ten walor zaczyna być dostrzegany obecnie nie jako przymus z racji ograniczeń w dostawach dotychczasowych furgonów bazowych, ale jako ważna część konstrukcyjna samochodu, ze znacznym wpływem na możliwości zabudowania wnętrza. Stąd wybór, a nie konieczność.
W zasadzie fabryczny napęd na wszystkie koła jest także zaletą transita, w odróżnieniu od trojaczków, które nie są oferowane w wersjach 4×4. Ponadto transit jest zawsze projektowany dla dmc 3,5 t i nie ma żadnych problemów z rejestracją w tych parametrach, podczas gdy niektóre „wersje” ducato oferują tę masę tylko jako opcję.

11 kampervanów na bazie Forda Transita 3

Bardzo ważna kwestia stylistyki szoferki, wykończenia wnętrza i stosowanych materiałów należy już do zbioru indywidualnych preferencji, więc trudno dyskutować o gustach. Tymczasem przejrzystość kabiny, rozmieszczenie schowków z plusami na stronę transita są zauważalne, podobnie jak korzystniejsza ergonomia elementów sterowania pojazdem, czyli po prostu „klawiszologia”.
Do jednostek silnikowych EcoBlue o pojemności 2 l i mocy 105, 130 oraz 170 KM dołączyła po ostatnim liftingu jednostka generująca 185 KM oraz 415 Nm. To już gwarancja znakomitych walorów jezdnych, chociaż i nieco słabszym wersjom (130 i 170 KM) mocy do dynamicznej jazdy wystarcza. To zdanie osób niekoniecznie z kręgu sympatyków Forda. Te silniki są po prostu dobre, pracują kulturalnie, zwłaszcza z automatyczną przekładną. Jeśli dołożymy do tego możliwość zamówienia 10-stopniowej automatycznej przekładni adaptacyjnej z funkcją Adaptive Shift Scheduling, analizującej styl jazdy kierowcy i dobierającej parametry zmiany biegów, trudno nie wpaść w zachwyt. No i do tego niska akcyza!
Ford Transit to jednak nie tylko nowoczesny kampervan. Bazy podwoziowe Forda są już właściwie powszechne wśród kamperów półzintegrowanych, gdzie z powodzeniem wypełniają swoje zadania.

Dethleffs Globetrail 590 C

11 kampervanów na bazie Forda Transita 4

11 kampervanów na bazie Forda Transita 5

11 kampervanów na bazie Forda Transita 6

Cena bazowa: 60 799 euro, moc silnika: 96 kW/130 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2780 mm; masa do jazdy: 2960 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1910 × 1260/1360 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2-3 (trzecie łóżko opcjonalnie); lodówka kompresorowa 84 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/90 l.
Zabudowa mocno koncepcyjna, polegająca na zmianie powierzchni łóżka w celu powiększenia łazienki. Przemianę przestrzeni trzeba opanować, ale po krótkim treningu nie sprawia to problemu. Rocznicowe wyposażenie dodatkowe z okazji 90-lecia firmy to markiza, felgi aluminiowe itp.; podgrzewana podłoga „kanapkowa” to standard, dobrze wzbogaca wyposażenie w cenie bazowej.

Etrusco CV 600 DF

11 kampervanów na bazie Forda Transita 7

11 kampervanów na bazie Forda Transita 8

Cena bazowa: 49 999 euro, moc silnika: 96 kW/130 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2840 mm; masa do jazdy: 2850 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1890-1920 × 1470 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2-3 (trzecie łóżko opcjonalnie); lodówka kompresorowa 62 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/90 l.
Najtańszy model w drużynie transita, ale w mocno ograniczonej wersji podstawowej. Pakiet dodatkowy podnosi cenę o 7499 euro. Zalicza się do „zawodników” o najwyższym wnętrzu; niewielka przestrzeń w salonie kosztem dość komfortowej rozmiarowo łazienki.

Dreamer D51

11 kampervanów na bazie Forda Transita 9

11 kampervanów na bazie Forda Transita 10

11 kampervanów na bazie Forda Transita 11

Cena bazowa: 65 900 euro, moc silnika: 125 kW/170 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2840 mm; masa do jazdy: 3090 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1900 × 1400 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/3 (trzecie łóżko seryjnie); lodówka kompresorowa 140 l, ogrzewanie diesel 4 kW; zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/60 l.
Wygodny i mocny – 170 KM ze skrzynią automatyczną; dobrze utrzymany balans wielkości stref w zabudowie i trzecie łóżko w standardzie sprawiają wrażenie dobrze przemyślanej oferty, powiększane dodatkowo przez lodówkę o potężnej pojemności 140 l.

Bürstner Lineo C 590

11 kampervanów na bazie Forda Transita 12

11 kampervanów na bazie Forda Transita 13

11 kampervanów na bazie Forda Transita 14

Cena bazowa: 54 280 euro, moc silnika: 96 kW/130 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2880 mm; masa do jazdy: 2878 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 2010 × 1450 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2-3 (trzecie łóżko opcjonalnie); lodówka kompresorowa 84 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/75 l.
Nadstawki boczne dla zwiększenia powierzchni sypialnej, przystosowany standardowo do zimowego caravaningu dzięki podgrzewanej podłodze typu „sandwich”. Krótsza wersja, o długości 5350 mm, i zarazem tańsza występuje pod nazwą Lineo C 550. Szeroki i wygodny korytarz.

Karmann Dexter 570 4×4

11 kampervanów na bazie Forda Transita 15

11 kampervanów na bazie Forda Transita 16

11 kampervanów na bazie Forda Transita 17

Cena bazowa: 65 950 euro, moc silnika: 96 kW/130 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2780 mm; masa do jazdy: 3154 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1970 x 930, 1850 × 930 mm; miejsca do jazdy/spania: 2/2; lodówka kompresorowa 70 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 80/60 l.
Dobry model przystosowany wyprawowo. Napęd na 4 koła, podgrzewanie zbiornika szarej wody, dobre wyposażenie podstawowe. Typowo dla dwojga, zrezygnowano w nim z tradycyjnej koncepcji salonu (brak ławki drugiego rzędu), poszerzając w ten sposób strefę sanitarną. Możliwość siedzenia tylko na 2 obrotowych fotelach szoferki, 2 pojedyncze łóżka usytuowane wzdłużnie.

LMC Innovan 590

11 kampervanów na bazie Forda Transita 18

11 kampervanów na bazie Forda Transita 19

11 kampervanów na bazie Forda Transita 20

Cena bazowa: 54 800 euro; moc silnika: 96 kW/130 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2790 mm; masa do jazdy: 2808 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1900 x 1480 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2-3 (trzecie łóżko opcjonalnie); lodówka kompresorowa 69 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/90 l.
W tym przypadku przestrzeń wykorzystano do ostatniego centymetra, uzyskując niezły komfort przestrzenny. Dodatkowo dobór materiałów i kolory mogą się podobać; to wnętrze dla estetów. Niestety przeszkadza krótkie łóżko, które ma jedynie 190 cm długości. Cena to złoty środek oferty, na korzyść LMC przemawia 12-letnia gwarancja wodoszczelności.

Randger R 560 4×4

11 kampervanów na bazie Forda Transita 21

11 kampervanów na bazie Forda Transita 22

11 kampervanów na bazie Forda Transita 23

Cena bazowa: 65 950 euro, moc silnika: 96 kW/130 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2750 mm; masa do jazdy: 3018 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1880 × 1370 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/3 (trzecie łóżko seryjnie); lodówka kompresorowa 70 l, ogrzewanie: diesel 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/60 l.
Trzecie łóżko rozkładane w salonie w pewnym stopniu rekompensuje długość tego w sypialni – to najkrótsze łóżko wśród „jedenastki”, o długości 188 cm. To jednak zwinny trakcyjnie model z napędem na obydwie osie. Występuje także wersja R 570 4×4 z 2 pojedynczymi łózkami. Szeroka ławka salonu niestety zwęża wyraźnie korytarz, zmniejszając komfort poruszania się wewnątrz. Coś za coś.

Sunlight Cliff 590 4×4

11 kampervanów na bazie Forda Transita 24

11 kampervanów na bazie Forda Transita 25

11 kampervanów na bazie Forda Transita 26

Cena bazowa: 68 499 euro, moc silnika: 126 kW/170 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2020/2840 mm; masa do jazdy: 2998 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1890 lub 1920 × 1470 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2-3 (trzecie łóżko opcjonalnie); lodówka kompresorowa 70 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/90 l.
Mocna 2,0-litrowa jednostka o mocy 170 KM, napęd na wszystkie koła. Adventure Edition zawiera bogate wyposażenie z markizą i aluminiowymi felgami. Niestety łóżko jest krótkie, mierzy tylko 1890 mm.

Weinsberg Carabus Ford 600 MQ

11 kampervanów na bazie Forda Transita 27

11 kampervanów na bazie Forda Transita 28

11 kampervanów na bazie Forda Transita 29

Cena bazowa: 51 990 euro, moc silnika: 96 kW/173 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2740 mm; wagi: masa do jazdy: 2785 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1930 × 1470 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2-4 (trzecie i czwarte łóżko opcjonalnie); lodówka kompresorowa 82 l, ogrzewanie gazowe 4 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków: 100/75 l.
Jako wyposażenie dodatkowe można zamówić podnoszony dach. Niestety łazienkę musimy zaliczyć do tzw. „ciemnych”, dodatkowe okno otrzymamy wyłącznie za dopłatą. Podobnie jak dostawki poszerzające sypialnię do 2 m, czyli o 7 cm więcej niż w wersji podstawowej. Wygodna kuchnia z długim, rozkładanym blatem roboczym.

Westfalia Meridian Limited

11 kampervanów na bazie Forda Transita 30

11 kampervanów na bazie Forda Transita 31

11 kampervanów na bazie Forda Transita 32

Cena bazowa: 76 990 euro, moc silnika: 126 kW/170 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi 3750 mm; długość/szerokość/wysokość: 5980/2060/2700 mm; masa do jazdy: 2980 kg, dmc: 3500 kg; wymiary łóżka: 1980 × 1380-1470 mm; miejsca do jazdy/spania: 4/2; technika pokładowa: lodówka kompresorowa 70 l, ogrzewanie diesel 5 kW, zbiornik świeżej wody/ścieków 100/80 l.
Najdroższy pojazd wśród kampervanów na bazie Forda Transita. Bogate i wysokiej jakości wyposażenie standardowe, mocne ogrzewanie typu diesel z podgrzewaczem wody gospodarczej, kamerka cofania, dużo systemów bezpieczeństwa pojazdu, markiza. Model dla dwojga, bez możliwości zamówienia trzeciego miejsca do spania.

Pilote Van Atlas A 603 G

11 kampervanów na bazie Forda Transita 33

11 kampervanów na bazie Forda Transita 34

Cena bazowa: 74 900 euro, moc silnika: 126 kW/170 KM, napęd na przednie koła, rozstaw osi: 3750 mm; długość/wysokość 5990/2650 mm; dmc 3500 kg; miejsca do jazdy/spania: 4/2.
Pojazd doczekał się zapowiedzi podczas tegorocznych targów w Stuttgarcie, natomiast premierowe odsłonięcie zasłony tajemnicy zaplanowano na wiosnę 2023 roku. Na razie informacje na temat parametrów technicznych są szczątkowe, ale możemy spodziewać się mocnego „beniaminka” w klasie kampervanów.

Szymon Kwiatkowski

Artykuł pochodzi z numeru 2 (110) 2023 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Szymon Kwiatkowski27.07.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News