artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Technologie zmieniają świat turystyki

Technologie zmieniają świat turystyki

Czas czytania 7 minut

Polacy podróżują daleko i dużo mimo kryzysu i wojny. Technologia zmienia branżę turystyczną, jest wszechobecna, ułatwia planowanie i podróżowanie. Perspektywa na przyszłość? Dzięki technologii oferta i usługi turystyczne będą spersonalizowane i jeszcze bardziej dostosowane do użytkowników, a doświadczenia człowiek-człowiek staną się usługą Premium.

Tak można streścić najważniejsze wnioski z debaty zorganizowanej 27 czerwca br. w Warszawie z inicjatywy Vasco Electronics, producenta tłumaczy elektronicznych. W debacie „Turystyka i technologia” odbywającej się w formacie „okrągłego stołu” wzięli udział przedstawiciele Polskiej Organizacji Turystycznej, linii lotniczej Ryanair, Kraków5020 operatora punktów informacji turystycznej w Krakowie, agencji badawczej ARC Rynek i Opinia, Vasco oraz dziennikarze specjalizujących się w turystyce, technologiach i tematach społecznych.

- W branży turystycznej bardzo dużo się dzieje, zarówno w sensie tradycyjnym, jeżeli chodzi o zwiększenie ruchu turystycznego, cen usług czy dostępności rynków, ale także technologicznie. – powitał uczestników Jarosław Kulczycki, moderator debaty.

- Poszukamy zależności między tym, co dzieje się na rynku turystycznym, a rozwojem technologii.

Turystyka, podobnie jak inne branże usługowe, zaadaptowała technologie ułatwiające kontakt i obsługę z klientem: wyszukiwanie głosowe, sztuczną inteligencję i zaawansowane rozwiązania związane z wyszukiwaniem i zakupem usług. Technologie rozpoznawania twarzy usprawniają odprawy na lotnisku, a aplikacje do obsługi podróży ułatwiają życie osób podróżujących, ale też dostawców. Korzystanie z aplikacji pozwalających na wyszukiwanie interesujących punktów podróży, map online, czy tłumaczy elektronicznych, pozwalają na łatwiejsze odkrywanie nowych miejsc, smaków czy poznawania ludzi.

ReklamaTechnologie zmieniają świat turystyki 1
Inteligentna turystyka

Pandemia COVID-19 przyspieszyła niektóre z tych zachowań, zwiększając zapotrzebowanie na rozwiązania takie jak bezkontaktowe sposoby zameldowania się, których pozytywnym skutkiem ubocznym jest przyspieszenie całego procesu i brak konieczności stania w kolejce. Internet Rzeczy (IoT) wprowadził, m.in. inteligentne rozwiązania do obsługi gości w hotelach. Wirtualna rzeczywistość (VR) daje możliwość wcześniejszego doświadczenia miejsca, które znajduje się w ofercie biura podróży, a rozszerzona rzeczywistości (AR) podnosi atrakcyjność zwiedzania muzeów czy innych obiektów turystycznych.

Z danych Polskiej Organizacji Turystycznej zaprezentowanych przez Joannę Węglarczyk udział turystyki w PKB Polski przed pandemią kształtował się na poziomie nieco poniżej 5%, natomiast w trakcie pandemii spadł do niecałych 3%. Przed wybuchem pandemii, w 2019 roku do Polski przyjechało ponad 21 mln. turystów, zaś w 2022 było ich prawie 16 mln. Ten wynik cofa nas do statystyk z 2014 roku.

Olga Potempa, kierowniczka działu InfoKraków odpowiadającego m.in. za punkty informacji turystycznej zaprezentowała dane z turystycznej stolicy Polski. W 2022 roku do Krakowa przyjechało 8,4 mln osób z czego 0,5 mln stanowili turyści zagraniczni. To ogromny spadek w porównaniu do okresu sprzed pandemii, czyli 2019. Wówczas do Krakowa przyjechało 14 mln osób, z czego 3 mln stanowili turyści zagraniczni.

Wakacje Polaków

Blisko połowa Polaków spędzi tegoroczne wakacje wyłącznie w Polsce (48%), 7% wyłącznie za granicą, 20% zarówno w Polsce i za granicą. 12% jeszcze nie wie czy i dokąd wyjedzie, a 12% nie planuje wakacyjnego wyjazdu w ogóle. Polacy, którzy w tym roku nie planują żadnego wyjazdu, jako powód najczęściej wskazują brak wystarczających funduszy (77%) – tak wynika z badania zrealizowanego na miesiąc przed wakacjami na zlecenie Vasco Electronics przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinie. Wyniki sondażu podczas debaty zaprezentował Adam Czarnecki.

ReklamaTechnologie zmieniają świat turystyki 2
Ponad połowa wyjeżdżających za granicę (53%) woli organizować wakacje samodzielnie, a 42% korzysta z pomocy biur podróży lub pośredników. Podróżujący za granicę wybierają samodzielną organizację, ponieważ lubią to robić (67%) oraz daje im to kontrolę nad planem wyjazdu (43%). Wyjazdy zorganizowane najczęściej wybierane są przez ankietowanych, którzy nie chcą martwić się o przygotowywanie wypoczynku (72%) oraz lubią mieć zaplanowany czas (51%).

Kierunki wyjazdowe

Polacy wyjeżdżający na wakacje za granicę, najchętniej wybierają kierunki Europy Południowej - Hiszpanię (23%), Chorwację (21%), Włochy (20%), Grecję (20%). Tomasz Stomski z Vasco dodał, że pokrywa się to z danymi agregowanymi przez firmę - w okresie wakacyjnym zwiększa się częstotliwość użycia tłumaczeń w translatorach na języki hiszpański, włoski, chorwacki oraz turecki, ale ciągle liderami tłumaczeń są język angielski i niemiecki.

Zainteresowanie kierunkami podróży z badania potwierdziła także Alicja Wójcik-Gołębiowska z Ryanair. Hiszpania, Chorwacja, Włochy i Grecja to główne kierunki wyjazdów wakacyjnych Polaków liniami Ryanair w sezonie 2023. Tego lata Ryanair będzie działał w 37 krajach na ponad 2400 trasach, z czego blisko 10% oferty to trasy nowe.

Według Karoliny Walczowskiej z portalu Onet Podróże wzrasta zainteresowanie koleją, czego powodów upatruje w dostępności, łatwości podróżowania i przygody, która kojarzy się z podróżą pociągiem. Co ważne, ten sposób podróżowania łączy się z rosnącą świadomością potrzeby ochrony środowiska.

Jaka przyszłość turystyki?

Uczestnicy debaty zauważyli, że na drabinie potrzeb podróżowanie zajmuje wysokie miejsce. Polacy nie rezygnują z podróży nawet w czasie kryzysu i wysokiej inflacji.

Próbując przewidywać przyszłość turystyki za 5 i 10 lat, uczestnicy debaty zgodnie powtarzali, że podróżowanie, przede wszystkim będzie łatwiejsze i jeszcze bardziej dopasowane do indywidualnych potrzeb turystów. Pojawiły się obawy związane z rosnącym wykorzystaniem technologii w turystyce, co może prowadzić do wykluczenia cyfrowego seniorów.

- Pokolenie naszych rodziców uczy się korzystania z technologii od swoich wnuków, chcąc pozostać z nimi w kontakcie. Natomiast grupa 70+ jest już bardziej wykluczona cyfrowo i jest do niej trudniej dotrzeć – powiedziała Diana Kisiala z portalu Technosenior.pl

Wykluczenie cyfrowe i bariera językowa

Bariera technologiczna nie dotyczy jednak tylko seniorów, ale także osób, które na co dzień nie mają zbyt często do czynienia z nowymi technologiami, ponieważ żyją poza miastem, gdzie niektóre z technologii nie są im potrzebne.

- Wykluczenie cyfrowe dotyczy nie tylko seniorów, ale też mieszkańców małych miejscowości - zaznaczyła Klaudia Zawistowska, z portalu Turyści.pl – Osoby, które wychowały się w trochę innych realiach, obawiające się nowości, również są dotykane wykluczeniem cyfrowym.

Inną barierą, którą trzeba pokonywać podróżując jest bariera językowa. Poznawanie nowych miejsc, kultur wymaga przełamywania strachu przed rozmową z osobą, która niekoniecznie mówi w języku, który znamy. Tutaj z pomocą przychodzą aplikacje tłumaczące i translatory mowy.

Aplikacje mobilne, które Ryanair rozwija od 2014 roku pozwalają na zakup nie tylko biletów lotniczych, ale także rezerwacje hotelu, samochodu czy atrakcji turystycznych w miejscu docelowym Jest to odpowiedź na oczekiwania klientów, aby usługi były w jednym miejscu i w takim kierunku zdążają wszystkie firmy w branży.

Limity dla turystów

Nie ma wątpliwości, że turystyka będzie się rozwijała, ale w pewnym momencie przekroczy możliwości miast. Przykładem jest Wenecja, która wprowadziła limity turystów. Być może sztuczna inteligencja pozwoli zaplanować wyjazd podpowiadając gdzie i kiedy pojechać, by unikać długich kolejek do atrakcji turystycznych. Z perspektywy konsumentów, należy zadać pytanie: do jakiego stopnia jesteśmy uzależnieni od technologii, w momencie, w którym telefon stał się centrum sterowania i podstawą naszej tożsamości cyfrowej. Jesteśmy „przebodźcowani” i paradoksalnie wyjeżdżamy po to, żeby choć na chwilę uciec od technologii, z której jednak korzystamy żeby móc wyjechać.

Uczestnicy debaty Vasco postawili tezę, że ceną za ułatwienia technologiczne, w szczególności związane ze sztuczną inteligencją, której usługi zastępują człowieka, będzie sytuacja, że doświadczenia człowiek - człowiek staną się w przyszłości usługą premium.

Fot. Vasco Electronics Góralski Group S.K.A.


Rafał Dobrowolski03.07.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News