O ile opony samochodowe są nieustannie poddawane testom, to dopiero teraz ADAC zbadał te dedykowane do przyczep kempingowych. Która najlepiej sprawdza się na mokrej i suchej nawierzchni? A jaki model opony wykazuje największą odporność na aquaplaning?
To o tyle spektakularny test opon, że dobra przyczepność jest co najmniej tak samo ważna w przypadku przyczep. Jeżeli opony tracą przyczepność do drogi, może to spowodować kołysanie się przyczepy i tylko czekać katastrofy.
Niezależnie od tego, czy ciągniesz przyczepę kempingową, czy każdą inna użytkową - ważne jest, aby założone opony były w dobrej kodycji i dostosowane do ładowności przyczepy. Generalnie, układ zawieszenia w przyczepach jest mniej skomplikowany niż w pojazdach samochodowych, więc ciśnienie powietrza będzie medium odpowiadającym za resorowanie ciężaru na holu. W przypadku takich często wymagane są wyższe wartości ciśnienia powietrza, sięgające 4,5 bara.
Tu wyjaśnijmy, co kryje się pod nazwa "opony przyczepowe". Jeśli przyjrzysz się oznaczeniom opon na ich ścianie bocznej, natkniesz się na skrót „FRT” oznaczający „free rolling tire” lub „trailer use only”, co wyklucza ich stosowanie na osiach kierowanych i napędowych.
Nie bez powodu specjaliści z ADAC wybrali opony przyczepowe w rozmiarze 185 R 14, więc pasujące do większości przyczep kempingowych.
Owszem, możliwe jest wyposażenie przyczepy w opony samochodowe, które niewątpliwie zapewniają najlepszą przyczepność. Jednak z uwagi na wymagany indeks nośności, może sie okazać, że odpowiednio dużych rozmiarów po prostu nie zmieszczą się w nadkolach przyczepy. Dlatego ADAC nie zaleca montażu opon samochodowych w przyczepach, a jedynie uznaje je za wskazane w przypadku przyczep płaskich lub z nisko położonym środkiem ciężkości. A poza tym, opony samochodowe są zazwyczaj droższe niż opony przyczepowe.
Wszystkie kandydatki do testu to popularne opony do przyczep o rozmiarze 185 R 14, z indeksme predkości N (do 140 km/h) i z indeksem nośności 104, co odpowiada 900 kilogramom na każde z kół.
Eksperci poddali wybrane opony wyczerpującym testom na początku marca br. na torze Contidrom w Hanowerze. Nim więcej o rankingu, wspomnijmy, że ogólny werdykt brzmi: "większość opon robi to, co powinna". Cztery opony otrzymały ocenę ogólną „dobrą”, a cztery inne otrzymały ocenę „zadowalającą”. W związku z tym zdecydowanie zaleca się stosowanie ośmiu opon. Innymi słowy, tylko dwie opony wymagają ostrożności podczas pokonywania zakrętów z przyczepą i słabo radzą sobie podczas hamowania.
ADAC od lat stosuje precyzyjną skalę ocen, która pozwala na szczegółowe sprawdzenie jakości opon. Oceny przyznawane są w pięciostopniowej skali - od bardzo dobrej (0,6 – 1,5), aż po niedostateczną (4,6 – 5,5). ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) to największy europejski ekspert w dziedzinie testowania opon oraz innych produktów motoryzacyjnych i analogicznie do niemieckiej skali szkolnej – niższa wartość liczbowa oznacza lepszą ocenę.
W przypadku opon przyczepowych wybrano 4 kryteria (w koleności w rubrykach tabeli): hamowanie na sucho; "mokra jazda" okrężna; aquaplaning w zakrętach; opór toczenia.
Zwycięzcą testu została opona BK Trailer 203 z wynikiem 2,1 i z nawyższą oceną podczas testu na aquaplaning. BK Trailer 201 firmy BKT to opona specjalnie zaprojektowana dla przyczep kempingowych. Jej bieżnik został opracowany, aby zapewnić optymalną trakcję. Drugie miejsce zajął model Linglong Radial R701 (ocena 2.3). Linglong Tire to dziś najsilniejsza marka opon w Chinach według najnowszego raportu Brand Finance - wiodącej na świecie firma konsultingowej zajmującej się wyceną marek.
Opony GT Radial i Security prowadzą w środku stawki (ocena: „zadowalające”). Przegląd poszczególnych ocen pokazuje, że opony te są godne polecenia, ale nie są uniwersalne. Na przykład, zajmujący siódme miejsce Trailermaxx to prawdziwy specjalista niskiego oporu toczenia, który oszczędza energię dzięki najniższym oporom toczenia (0,9), ale nie radzi sobie z aquaplaningiem na zakrętach, co ostatecznie uniemożliwia uzyskanie oceny ogólnej lepszej niż 3,0. Pokonywanie zakrętów na mokrej nawierzchni jest też najsłabszą stroną Wandy WR 082.
Kenda i Nankang zyskały słabe noty (po 3,6).Podczas gdy opona Kenda nie wyróżnia się pod żadnym względem, Nankang zaskoczył testującyh niskim oporem toczenia – jednak wiąże się to z niską wydajnością opony na mokrej nawierzchni.
Fot. ADAC