artykuły

nasze-rozmowyNASZE ROZMOWY
ReklamaBilbord - Stenaline 03.04-30.04 Sebastian

Valkommen till Alde!

Czas czytania 6 minut
Valkommen till Alde!

Po szwedzku oznacza to witamy w Alde! Taki napis pojawia się witając gości w nowej siedzibie fabryki w Farlov.

Fabryka Alde powstała w 1949 roku i została założona przez Szweda Raska Alde, pomysłowego wynalazcę.

Historia
Fabryka Alde zaczynała od produkcji wyposażenia dla samochodów i traktorów. Po 10 latach istnienia zakład przekierunkował działalność na produkcję wyposażenia dla przyczep i łodzi. Pierwszy fabryczny system ogrzewania został wyprodukowany w 1966, a wyeksportowany za granicę w 1969 roku. W 1986 roku, zarząd główny kierowany przez Bo Griwella zreorganizował przedsiębiorstwo, wykreował nową europejską strukturę niezależnych kompanii działających jako agendy za granicą. Obecnie dyrektorem fabryki jest Tomas Haglund, który odważnie wprowadza fabrykę Alde na nowe tereny działalności.

Valkommen till Alde! 1



Alde z lotu ptaka.

System
Międzynarodowy system Alde AB ma macierzystą jednostkę w Szwecji. W tym roku siedziba firmy została przeniesiona do Farlov, do nowego budynku. Popyt na produkty w markowych sklepach, w których sprzedawano systemy wodnego ogrzewania Alde spowodował wzrost produkcji w fabryce. Międzynarodowa Kompania Alde zadbała o kontynuację wzrostu i rozwoju w sprzyjającej na rynku sytuacji. Wzrost spowodował zainteresowanie się fabryką niemieckiej firmy Truma GmbH, fabryki produkującej specjalistyczne ogrzewanie z wymuszonym systemem obiegu ciepła dla przyczep, kamperów i łodzi.

Valkommen till Alde! 2



Kaloryfer firmy Alde przeznaczony do pojazdów caravaningowych i jachtów.

ReklamaValkommen till Alde! 3
Valkommen till Alde! 4



Kuchenki firmy SMEV.

Certyfikaty
Alde International UK Ltd. jest oficjalną agencją Alde International System AB. Pracownicy służą pozostałym jednostkom przedprodukcyjną techniczną konsultacją i przyznają certyfikaty oraz organizują szkolenia dla serwisów.

Produkty
Fabryka sprzedaje głównie urządzenia dla pojazdów caravaningowych i łodzi. Są to bojlery, ogrzewania, ogrzewania z bojlerem, ogrzewania podłogowe, kuchenki, piekarniki, zlewy, blaty kuchenne, grille, ale także urządzenia do parkowania typu Mover SE, akcesoria do urządzeń gazowych typu reduktory gazu, przewody, a nawet wykrywacze gazu.

System pracy
System pracy w Alde jest przemyślany i dopasowany do potrzeb zakładu i pracujących w nim ludzi. Alde jest producentem standardowych systemów ogrzewania, ale także ogrzewań projektowanych na zamówienie klienta. Standardowe systemy są składane w odpowiedniej kolejności, a następnie sprawdzane czy wszystko działa jak należy na specjalnym stanowisku do kontroli jakości. Ewentualne problemy rozwiązuje wspólnie zespół inżynierów. Osobną jednostkę stanowią naprawy serwisowe, do której dostarcza się urządzenia z poważniejszymi uszkodzeniami lub nietypowymi problemami. Pomaga je rozwiązać również zespół inżynierów. Naprawione urządzenie trafia do komórki, w której sprawdza się funkcjonowanie i jakość. Stamtąd urządzenie trafia do pakowalni, jeśli wszystko jest w porządku. Każda partia towaru jest oznaczana, do jakiego kraju w Europie lub na świecie jest przeznaczona.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Valkommen till Alde! 6



Dyrektor Thomas Haglund przed wejściem do fabryki Alde.

Zaplecze socjalne
W fabryce pracuje 60 pracowników. Dla nich jest przygotowane zaplecze socjalne z stolikami i krzesłami. Są tam też lodówki, kuchenki mirkofalowe, dystrybutory z ciepłymi i zimnymi napojami, za które pracownicy nie płacą.

Fabryczna rodzina
Obecnie Alde, choć zachowała nazwę, jest częścią fabryki Truma GmbH. W obu przedsiębiorstwach panuje zasada, że żeby dobrze pracować, trzeba dobrze się znać – jak w rodzinie. Każdy z pracowników i pracodawców okazuje wzajemnie zainteresowanie i w miarę możliwości rozwiązuje wspólnie problemy. Jest wydawana wewnętrzna gazetka z informacjami o ważnych wydarzeniach dla fabrycznej społeczności. Przygotowywane są wspólne imprezy i święta, a praca organizowana jest tak, aby nie ponosić nadmiernych kosztów w związku z dniami wolnymi od pracy. Po wykupieniu przez Trumę GmbH fabryki Alde, właścicielka Trumy Renate Schimmer –Wottrich zaprosiła wszystkich nowych pracowników do Niemiec, do Trumy, aby wszystkich zapoznać i pokazać, jak wygląda fabryka i praca w niej.

Valkommen till Alde! 7



Bo Griwell

Kooperanci
Wśród kooperantów znajduje się około sześćdziesiąt osiem marek, dla których Alde dostarcza swoje produkty. Są to głównie firmy europejskie, w tym dwie szwedzkie.

Specyfika produktu
Aby w pełni spożytkować możliwości jakie daje ogrzewanie firmy Alde w pojeździe kempingowym czy na jachcie, należy wykonać specjalne otwory w podłodze i szafkach, które wykorzystują zasadę naturalnej cyrkulacji powietrza. W urządzeniach innych firm, takich jak Dometic czy Truma, cyrkulacja jest wymuszona. Zimne powietrze ogrzewając się, dostaje się przez specjalne otwory do szafek, zapobiegając ochłodzeniu produktów umieszczonych wewnątrz nich.

Valkommen till Alde! 8



Pomieszczenie, w którym dokonuje się napraw serwisowych.

Przeznaczenie
Ogrzewanie firmy Alde jest zaprojektowane na potrzeby klimatu skandynawskiego, a więc nawet do temperatur poniżej – 20 stopni Celsjusza. Ogrzewanie tego typu znakomicie nadaje się do użytku w zimie. Bez problemu może ogrzewać pojazdy o znacznej długości, np. do 7 metrów, ponieważ powietrze nie jest rozdmuchiwane z jednego źródła ciepła, ale z kaloryferów równomiernie rozmieszczonych w pojeździe.

Zalety
Powietrze ogrzewane taką metodą nie jest suche. Kupując ogrzewanie firmy Alde, mamy już razem z nim bojler z ciepłą wodą. Do systemu można dołączyć ogrzewanie podłogi. W kamperze z ogrzewaniem Alde obieg ciepła jest tak skonstruowany, że ma wymienik ciepła z silnikiem, co oznacza, że energia wytwarzana w trakcie pracy silnika jest pożytkowana do ogrzewania całego pomieszczenia. Jeśli nie działa silnik tylko samo ogrzewanie, to ogrzewa silnik samochodu, w związku z tym nie ma problemu z uruchamianiem go.

Niedogodności
W obiegu systemu jest woda pomieszana w odpowiedniej proporcji z glikolem. Powoduje to niezamarzanie płynu w przewodach systemu grzewczego. To zaleta, ale korzystając z tego typu ogrzewania należy pamiętać, by w sezonie zimowym, gdy nie go nie użytkujemy, spuścić wodę. Pozostawienie jej w urządzeniu grozi całkowitym zniszczeniem instalacji przez zwiększający swą objętość lód. Ponadto trzeba też pamiętać o wymianie płynu umożliwiającego funkcjonowanie ogrzewania. Czynność tę trzeba powtarzać co 2 lata.

Serwis
W Polsce punkty serwisowe są bardzo nieliczne. Poza firmą Pro Camp z Wrocławia, punktem sewisowym jest szczecińska frima „Serwis dla pojazdów caravaningowych” (alde@alde.com.pl). Również Adria Caravan Polska ma w swoich pojazdach ogrzewanie Alde, podobnie Bürstner, Dethleffs, LMC, Laika, Hobby, Hymer, T.E.C. i wiele innych. Daje ona gwarancję na zamontowane ogrzewanie na 1 rok. Firma Alde współpracuje z przedstawicielami Knausa w Polsce i to właśnie tam można pytać o serwisy Alde.

Valkommen till Alde! 9



Montaż części do kaloryferów.

Valkommen till Alde! 10



Dalszy montaż samego urządzenia grzewczego.

Valkommen till Alde! 11



Pakowalnia.

Valkommen till Alde! 12



Część pomieszczenia, gdzie dokonuje się sprawdzenia jakości.

Valkommen till Alde! 13



Sala montażu.

Więcej na: www.alde.se

Tekst i zdjęcia: Dorota Nowak


03.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News