Czy posiadając prawo jazdy kategorii B możemy ciągnąć samochodem przyczepę? Jeżeli tak, to jaką? A jakie inne uprawnienia daje posiadaczowi ta kategoria? Dlaczego warto pamiętać o konwencji wiedeńskiej? Postaramy się rozwiać wszystkie wątpliwości.
Przypomnijmy, że fachowo przyczepa to pojazd kołowy bez własnego silnika, przystosowany do ciągnięcia przez pojazd silnikowy. Szczególnym rodzajem przyczepy jest przyczepa lekka, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg (i bez konieczności posiadania hamulca najazdowego). Przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg posiadają obowiązkowo hamulec najazdowy. Do prowadzenia samochodu z przyczepą lekką wystarczy prawo jazdy kat. B, należy jednak sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę nasz samochód może ciągnąć. W tym celu zajrzyjmy na ostatnią stronę dowodu rejestracyjnego, do rubryk „O.1”, która mówi o tym, jaka jest maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem w kilogramach oraz do rubryki „O.2”, która mówi o tym, jaka może być maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, którą możemy ciągnąć.
Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym wartość masy przyczepy jest większa niż wpis w rubryce O.2, to przyczepa obligatoryjnie musi posiadać hamulec najazdowy.
Pamiętajmy o spełnieniu następujących warunków. Po pierwsze: całkowita masa zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3500 kilogramów (wyjątek stanowi postanowienie konwencji wiedeńskiej, o czym więcej poniżej). Po drugie: masa przyczepy musi być mniejsza od masy ciągnącego ją pojazdu. Po trzecie: przyczepa powyżej 750 kilogramów musi posiadać hamulec najazdowy. Po czwarte: masa i rodzaj przyczepy muszą odpowiadać warunkom technicznym zawartym w dowodzie rejestracyjnym (rubryka O.1. oraz rubryka O.2).
Jeżeli chcemy ciągnąć przyczepę ciężką (powyżej 750 kg) i łączna masa zestawu przekroczy 3500 kg, to konieczne jest posiadanie prawa jazdy „B+E”. Osoba posiadająca prawo jazdy kat. B i C+E lub B i D+E ma uprawnienia do kierowania zespołem pojazdów wynikających z kategorii B+E.Na naszych łamach pisaliśmy też o „Konwencji Wiedeńskiej” – dokumencie podpisanym w 1968 roku przez kilkadziesiąt państw wszystkich kontynentów. W ciągu następnych lat kraje te konwencję ratyfi kowały i obowiązuje ona do dziś. Zawiera wiele przepisów i paragrafów dotyczących różnych aspektów poruszania się po drogach, nazewnictwa, norm drogowych itp. Zawiera też paragrafy pomagające caravaningowcom poruszającym się z przyczepami uniknąć kłopotów i nerwów. Dlaczego? Bo jasno i klarownie mówi, że jeżeli nasza przyczepa jest lżejsza od samochodu, a DMC całego zestawu wynosi mniej niż 3500 kg, to możemy go prowadzić mając prawo jazdy kategorii B! Pełne brzmienie konkretnego artykułu konwencji wiedeńskiej (Artykuł 41 – Ważność praw jazdy) przetłumaczyliśmy na kilka języków i uzupełniliśmy o najważniejsze kraje, które ją ratyfikowały. Całość została zamieszczona w naszym czasopiśmie w materiale pt. „PC daje broń” (nr 33, czerwiec 2010).
Choć mimo obowiązywania konwencji, funkcjonariusze policji w Polsce i za granicą nadal często biorą się za wypisywanie mandatu caravaningowcowi, który ciągnie przyczepę cięższą niż 750 kg, mimo że każdy może taką ciągnąć mając prawo jazdy kategorię B i spełniając inne warunki. Wciąż wielu funkcjonariuszy stosuje (wbrew prawu) takie rozumowanie: kategoria B = lekka przyczepa, czyli do 750 kilogramów. A to nieprawda! Nie mają takiego prawa, jeżeli nasz samochód jest cięższy od przyczepy, a waga całego zestawu nie przekracza 3,5 tony. Jeżeli ktoś chce nam za to wypisać mandat, nie przyjmujmy go! Przypomnijmy, że konwencję ratyfikowało większość krajów Europy, w tym wszyscy nasi sąsiedzi – łącznie z Białorusią.
Od 24 sierpnia 2014 roku każdy, kto posiada prawo jazdy kategorii B co najmniej trzy lata, może jeździć także motocyklami o pojemności do 125 cm³ (dodajmy za ustawą, że też o „mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg”). Tego dnia weszła w życie nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami. Do tej pory, bez dodatkowego egzaminu, osoby mające prawo jazdy kat. B mogły jeździć małymi jednośladami, czyli motorowerami i skuterami o pojemności maksymalnej 50 cm³.
Oprac. Dariusz Wołodźko