artykuły

Wszystko o branży caravaningowej w jednym miejscu Wszystko o branży caravaningowej w jednym miejscu
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
System centralnego odgazowywania akumulatorów

System centralnego odgazowywania akumulatorów

Czas czytania 5 minut

Wyprowadzenie gazów z systemu centralnego odgazowania – z taką informacja spotykają się czasem nabywcy akumulatorów przeznaczonych do montażu w przyczepie kempingowej czy kamperze. O co dokładnie chodzi?

Akumulatory AGM mają szczelną obudowę uniemożliwiającą wydostanie się elektrolitu oraz specjalne zawory, które regulują wielkość ciśnienia wewnątrz akumulatora. To jedna z różnic w porównaniu do akumulatorów z płynnym elektrolitem. Takim akumulatorem z płynnym elektrolitem jest JENOX Hobby. Zaprojektowany do głębokich wyładowań cyklicznych, co pozwala na komfortową eksploatację łodzi z napędem elektrycznym, jachtów z silnikami spalinowymi, a też pojazdów rekreacyjnych - samochodów i przyczep kempingowych. Tyle deklaracja producenta.

W karcie technicznej produktu czytamy, że specjalna konstrukcja akumulatora HOBBY sprawia, że jest on wytrzymały i niewylewny w każdych warunkach pogodowych.

- O ile tylko nie dopuścić do przechylania akumulatora o kąt większy niż 55° od pionu, gdyż grozi to wyciekiem elektrolitu na zewnątrz - wyjaśnia Rafał Kadzban, Specjalista ds. Serwisu w firmie JENOX Akumulatory Sp. z o.o.

- Zwróćmy też uwagę, że taki akumulator ma boczny otwór wentylacyjny do odprowadzania gazów. Ten nie może być zamykany albo przykrywany.

Otwór wentylacyjny do odgazowywania akumulatorów

Otwór wentylacyjny znajduje się w górnej części akumulatora (za wyprowadzeniem biegunowym dodatnim).

Co więc warto zrobić, mając na uwadze niezakłócone odprowadzanie gazów z akumulatora, który fabrycznie został zamontowany w szafie czy np. pod łóżkiem, więc wewnątrz zabudowy kempingowej?

ReklamaSystem centralnego odgazowywania akumulatorów 1
- W otwór wentylacyjny można zamontować, tj. wcisnąć kolanko z wężykiem, przez które będą odprowadzane gazy na zewnątrz - radzi Rafał Kadzban.

Takie rozwiązanie wymaga oczywiście wyprowadzenie drugiego końca wężyka na zewnątrz zabudowy kempingowej. Ów wężyk wystarczy wyprowadzić w sąsiedztwie obudowy akumulatora – patrz zdjęcie. Podczas instalacji wężyka odprowadzającego gazy należy zwrócić uwagę, aby wężyk nie był zagięty (idzie o drożność układu). Tylko w ten sposób zyskamy pewność, że system „centralnego odgazowywania akumulatorów” będzie skuteczny. I bezpieczny.

Chcesz jak najdłużej cieszyć się posiadanym akumulatorem? A co szczególnie wiedzieć powinien każdy nabywca produktu serii Hobby?

Użytkując akumulator z płynnym elektrolitem należy pamiętać o kilku obowiązkach. Przede wszystkim należy kontrolować poziom elektrolitu. Jeżeli znajduje się on poniżej górnej krawędzi separatorów, wówczas należy najpierw dolać wody demineralizowanej, aż do uzyskania wymaganego poziomu. W informacjach dotyczących eksploatacji akumulatorów serii Hobby znajdziemy precyzyjną wskazówkę - poziom elektrolitu należy uzupełnić przy zastosowaniu wody demineralizowanej, aż do osiągnięcia poziomu nominalnego, tj. 15 mm nad górną krawędź separatora.

A co, gdy akumulator przyjdzie nam doładować?

Rozładowany akumulator to oczywiście przykra niespodzianka. Jeśli chcesz jak najdłużej cieszyć się kondycją posiadanego akumulatora, staraj się nie dopuszczać do takich sytuacji.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Mając na uwadze powyższe, jaki nawyk warto sobie wyrobić? Zgodnie z instrukcją użytkowania należy kontrolować nasz akumulator. Jenox radzi, by nie rzadziej niż co 3 miesiące. Instrukcja dla użytkowników precyzuje, że w celu osiągnięcia optymalnej trwałości nie należy dopuszczać do rozładowania podczas eksploatacji w zakresie większym niż 80% pojemności znamionowej. Odpowiada to gęstości elektrolitu około 1,14 g/cm3 przy temperaturze +25°C pod koniec procesu rozładowania akumulatora.

Żywotność akumulatorów serii Hobby w dużej mierze zależy od sposobu użytkowania i obsługi. Duża liczba głębokich rozładowań lub przechowywanie akumulatora nie w pełni naładowanego spowoduje znaczne skrócenie pełnej sprawności akumulatora.

Jeśli akumulator będzie niedoładowany – pomimo użytkowania np. solaru, należy go doładować z zewnętrznego źródła prądu (prostownik). Baczmy, by nie dopuścić do rozładowania akumulatora (podczas obciążenia) poniżej napięcia 10,5V. Dłuższą żywotność akumulatora osiągniemy, gdy zareagujemy w porę już przy rozładowaniu na poziomie 11,5V. Wskazówka ta tyczy się ogółu akumulatorów kwasowo-ołowiowych.

Po każdym rozładowaniu? Jak najszybciej ładuj!

Rozładowane akumulatory nie mogą być pozostawione w tym stanie. Muszą być natychmiast naładowane. Dotyczy to również akumulatorów częściowo rozładowanych. Tu kolejna wskazówka dla użytkowników serii Hobby marki Jenox.

- Akumulator rozładowany powinien być naładowany maksymalnie w ciągu 24 godzin od rozładowania - mówi Radosław Płowens, Technolog Przygotowania Produkcji w firmie JENOX Akumulatory Sp. z o.o.

- Pozostawienie akumulatora w stanie rozładowanym przez dłuższy okres czasu może doprowadzić do nieodwracalnego zasiarczenia ogniwa, co skutkuje obniżeniem parametrów użytkowych akumulatora, a w perspektywie dłuższego okresu czasu nawet do jego uszkodzenia.

Wspomnieliśmy o prostowniku. Dopuszczalne jest również ładowanie stałonapięciowe. Producent deklaruje, że maksymalne napięcie ładowania akumulatora przy zakręconych korkach i wentylowanym pomieszczeniu powinno wynosić 15,6 V. Dopuszczalne jest napięcie ładowania do 16,0 V, acz w takim przypadku należy prowadzić ładowanie z odkręconymi korkami. Ale i tu uwaga. Maksymalny prąd ładowania nie powinien być większy niż 5 razy wartości prądu dwudziestogodzinnego C20. Przykładowo, dla pojemności akumulatora 100 Ah, prąd C20 wynosi 5 A (100 Ah / 20 h = 5 A), więc maksymalny prąd ładowania stałonapięciowego wynosi 25 A (5 x 5 A = 25 A). Maksymalna wartość prądu ładowania powinna być osiągalna tylko dla akumulatorów rozładowanych.

Fot. JENOX Akumulatory Sp. z o.o.


Rafał Dobrowolski23.07.2021
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News