artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac

Średni wiek auta w Polsce

Czas czytania 4 minuty
Średni wiek auta w Polsce

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, Polacy jeżdżą coraz starszymi autami. Średni wiek samochodu w Polsce przekracza już 15,5 roku, a ponad 70 proc. pojazdów w naszym kraju ma więcej niż 10 lat.

Od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej, ogólna liczba aut na polskich drogach wzrosła o ponad połowę. Jednym z powodów takiej sytuacji było otwarcie zachodnich granic, przez które zaczęto importować pojazdy na niespotykaną wcześniej skalę. Ożywienie wynikło ze zmian w przepisach. Do 2004 r. w Polsce obowiązywał zakaz sprowadzania samochodów niespełniających normy emisji spalin Euro2. Po wejściu Polski do UE przepis ten zniesiono.

Z końcem 2010 r. w Polsce zarejestrowanych było 17 240 000 samochodów, dzięki czemu znaleźliśmy się w pierwszej szóstce państw członkowskich pod względem liczby pojazdów. Jeszcze bardziej imponująco wygląda liczba aut przypadających na 1000 mieszkańców. W Polsce wynosi ona 451, czyli więcej niż np. w USA. Niestety pod względem średniego wieku samochodu, nasz kraj znacząco odbiega od światowej czołówki. Jeszcze w 2004 r. auta użytkowane maksymalnie 5 lat stanowiły w naszym kraju 19,2 proc. wszystkich samochodów. W ubiegłym roku ich udział wynosił zaledwie 10,8 proc.

Przed wejściem do UE pojazdy starsze niż 10 lat stanowiły 50 proc. ogółu samochodów na polskich drogach. Dzisiaj ta liczba wzrosła do ponad 70 proc. Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, wśród importowanych do Polski aut w 2011 r., pojazdy w wieku powyżej 10 lat stanowiły 47,32 proc. wszystkich sprowadzonych samochodów. Udział aut użytkowanych od 4 do 10 lat wyniósł 43,34 proc., a do 4 lat – 9,35 proc.

ReklamaŚT - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Przeciętne auto w Polsce ma 15,5 roku, podczas gdy w innych krajach UE tylko 8 lat!
- Taka sytuacja wpływa przede wszystkim na bezpieczeństwo – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Samochodowego. – Większość aut w wieku powyżej 15 lat zdecydowanie odbiega od idealnego stanu technicznego, co może determinować wzrost wypadków na drogach. Choć w Polsce nie prowadzi się oficjalnych statystyk na ten temat to, jak twierdzą eksperci, zły stan techniczny pojazdów jest przyczyną około 8 proc. wszystkich wypadków drogowych. Kolejną kwestią jest ekologia. Auta spełniające normy Euro1 lub Euro2 emitują do środowiska nawet 5 razy więcej szkodliwych substancji od produkowanych współcześnie samochodów.

Jak wynika z analiz instytutu SAMAR, prognozowany w tym roku spadek liczby rejestrowanych aut na poziomie 5-10 proc. nie tylko zostanie osiągnięty, ale wręcz może jeszcze się zwiększyć. Choć koniec roku związany jest z wyprzedażami w salonach, tym razem ich skala będzie najprawdopodobniej niższa niż w ostatnich latach.

Jednak zdaniem prezesa PZPM odwrócenie tej sytuacji jest możliwe, jeśli zostaną podjęte odpowiednie kroki ze strony rządu.
- Przede wszystkim należałoby zastąpić akcyzę opłatą uzależnioną od parametrów ekologicznych – tłumaczy Jakub Faryś. – Następnie powinien zostać zniesiony podatek VAT od samochodów firmowych. Należy zdać sobie sprawę z ich wielkiego wpływu na rynek aut używanych. Samochody flotowe w większości są dobrze serwisowane, a firmy odmładzają swój park maszyn średnio co 3 lata. Na koniec pozostaje kwestia badań technicznych. Powinny one być przeprowadzane nie tylko częściej, lecz także bardziej rzetelnie.

ReklamaŚredni wiek auta w Polsce 2
Źródło: www.motofakty.pl
Oprac. JG


02.12.2011
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News