Kolejny raz z rzędu impreza zapisała się nowym rekordem frekwencji. Tereny targowe Messe Düsseldorf (od 27 sierpnia do 4 września) odwiedziło aż 203,5 tys. osób. To o 1,5 tys. osób więcej niż jeszcze rok temu. Redakcja „Polskiego Caravaningu” również odwiedziła targi, aby zrelacjonować dla Was to największe branżowe spotkanie.
Organizator, podsumowując minione wydarzenie, podkreśla wiodącą pozycję targów w kalendarzu europejskich imprez dla fanów caravaningu.
- Caravan Salon 2016 był także wyjątkowym wydarzeniem biznesowym – powiedział Joachim Schäfer, CEO Messe Düsseldorf GmbH. – Godnym uwagi jest fakt, że w gronie wystawców aż 34% firm to debiutujący podczas Caravan Salon. Nastroje wśród wystawców pozwalają sądzić, że wyniki sprzedaży będą równie imponujące.
Faktycznie tegoroczne targi to wiele nowych firm, zwłaszcza dostawców rozwiązań i akcesoriów caravaningowych. To z myślą o nowych w branży organizatorzy tegorocznego wydarzenia powiększyli przestrzeń wystawienniczą pawilonu nr 4. Wzorem lat ubiegłych największa reprezentacja producentów kamperów i przyczep wzięła we władanie pawilony od nr 14 do 17, a także część pawilonów nr 4 i 12. Wiodący dostawcy technologii na pierwsze wyposażenie (m.in. Truma, Dometic, AL-KO) zdominowali powierzchnię stoisk w pawilonie nr 13. Markizy i przystawki namiotowe, a także urządzenia zasilane na gaz w największej liczbie prezentowano w pawilonie nr 5. Hala nr 7 gościła touroperatorów, przedstawicieli kempingów i kolekcjonerów wiekowych pojazdów. Pod gołym niebem ubyło nieco producentów domków kempingowych. Przybyło w zamian dystrybutorów różnorakich pojazdów osobistych, a strefa E-Bike gwarantowała przetestowanie prezentowanych modeli.
O tym się mówi
Jaki „dom na kołach”? Jaskółki zmian pojawiły się już rok temu, gdy przy okazji prezentacji nowych modeli kamperów i przyczep co poniektóre firmy prezentowały aplikacje umożliwiające zarządzanie techniką pokładową – począwszy od nastaw ogrzewania stacjonarnego, a na kontroli poziomu wody i pojemności akumulatorów skończywszy – za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Wypracowanie jednolitego standardu branżowego czy indywidualna architektura? Połączenie systemu zarządzania urządzeniami pokładowym (CI-BUS) pojazdu realizowane bywa różnie, bo też tylko 1/3 producentów zrzeszonych w CIVD podpisała się pod deklaracją rozwijania wspólnej platformy. Tym niemniej tegoroczna edycja Caravan Salon to prawdziwy wysyp aplikacji tego typu.
Kolejnym trendem są wysiłki na rzecz odchudzenia DMC pojazdów turystycznych. Na marginesie wspomnijmy, że CIVD od wielu lat lobbuje na poziomie Komisji UE na rzecz zwiększenia uprawnień dla posiadaczy praw jazdy kat. B. Wejście normy Euro 6 to kolejny balast (ok. 40 kg), więc limit 3,5 ton wydaje się tym bardziej uciążliwy dla karosujących nadwozia kempingowe. Niestety, rundę kolejnych negocjacji odłożono do roku... 2018. W międzyczasie na poziomie UE doprecyzowano wymogi dla homologacji typu pojazdów, wprowadzając nowe wymagania dla pojazdów w zakresie dokonywania zmian konstrukcyjnych i badania takich, czego skutkiem w Polsce jest nowela rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (zmienia się m.in. Dział II dotyczący wymiarów, mas i nacisków osi pojazdów), które wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku. Wzrosły też wymagania pod kątem recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Tymczasem branża zyskała kolejny argument dla ekologicznego charakteru turystyki motorowej. Niezależny Instytut Ekologii (Öko-Institut e.V.) z Fryburga opracował obszerny raport. Dwuletnie badania dowiodły jak bardzo przyjaznym dla środowiska naturalnego okazuje się pasja podróżowania na pokładzie kampera czy w zestawie z przyczepą kempingową. Kilka faktów pogrąża bywalców hoteli, skoro statystyczny pobyt wymaga zużycia 53,3 kWh energii i emisji 17,2 kg CO2, a w tym czasie fan caravaningu zadowoli się raptem 3,5 kWh i wygeneruje tylko 1,5 kg CO2!
Caravaning jest trendy!
Dowodzi tego publikacja Monachijskiego Uniwersytetu pt. „Business factor camping tourism in selected European countries”, z której wynika, że liderem infrastruktury kempingowej w roku 2015 okazała się Francja (109,7 mln noclegów), a potem Włochy (52,9 mln), Wielka Brytania (50,2 mln) i Niemcy (46,9 mln). Rośnie też społeczność caravaningowa, dla której podróż nie jest zwieńczona pobytem na kempingu. Szacunki mówią o 64 milionach nocy spędzonych z dala od dedykowanej infrastruktury. Grono to w większości rekrutuje się pośród posiadaczy nowoczesnych kampervanów, którzy częstokroć zadowalają się po prostu parkingami czy obozowaniem z dala od zdobyczy cywilizacji.