Sześć osób może w nim swobodnie spać, a dziesięć osób podróżować – mowa o pojeździe, który nie jest klasycznym kamperem, lecz czymś, co można nazwać luksusową caravaningową ciężarówką. Taki właśnie jest Ford F-650 Dunkel Luxury Hauler 4x4.
Pojazd powstał już kilka lat temu, ale ciągle wzbudza zachwyt i jest marzeniem wielu caravaningowców oraz tych, którzy w nim chcieliby swoją caravaningową przygodę chcieliby rozpocząć. Trudno się dziwić, bo to jedna z tych rzeczy, które bywają określane jako drogie zabawki dla chłopców. Bardzo drogie, choć wiele zależy od kupujących, bowiem Ford Dunkel powstaje na zamówienie, a kupujący wybiera wiele elementów wyposażenia, co nie pozostaje bez wpływu na ostateczną cenę.
Jak sama nazwa wskazuje...
Już w nazwie modelu widzimy, co jest jego wyznacznikiem: “luxury”, czyli luksusowy i 4x4 – czyli z napędem na cztery koła. I jedno, i drugie to prawda. Taki właśnie był zamysł dwóch braci – którymi byli Daniel i Peter Dunkel (stąd mamy trzeci element nazwy modelu) – by stworzyć coś, co łączyłoby te dwie cechy (i jeszcze parę innych!). Peter zajął się pracą inżynierską i projektową, a Daniel ze swoją techniczną ekipą zaczęli jego pomysły wprowadzać w życie. Pojazd zaczął powstawać w rodzinnej firmie braci o nazwie Dunkel Industries, która mieści się Kalifornii w USA.
Bracia zdecydowali, że ich punktem wyjścia będzie duży truck Ford F-650, bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych. Jego kabina została podzielona na trzy części i zmieniono jej gabaryty: poszerzono o 22 cale (55 centymetrów), a wydłużono aż o 104 cale, czyli ponad 264 centymetry. Wtedy zaprojektowano ściany boczne i zajęto się wypełnianiem przestrzeni, w której dodatkowe miejsce za przednimi siedzeniami kabiny przeznaczono na część mieszkalną: kuchenkę, łóżka, toaletę, prysznic, siedziska – czyli wszystko, co powinien mieć współczesny pojazd caravaningowy.
Nie tylko o komforcie
Czy trzeba dodawać, że jak na “luxury” przystało, jakość szafek, materiałów, oświetlenia jest na najwyższym poziomie? Raczej nie, więc napiszmy o czymś, co tak oczywiste nie jest. Otóż dla komfortu podróżujących całą kabinę (szoferkę z częścią mieszkalną) umieszczono na dwóch poduszkach powietrznych, z których każda może utrzymać półtorej tony! Taka miękkość siedzenia, leżenia, czy spania zapewne daje poczucie komfortu podczas pokonywania bezdroży, chociaż z drugiej strony – czy po to się wyrusza na bezdroża...?
A podróżujący śpią nie tylko na “parterze”, czyli w poziomie kabiny i szoferki, ale także nad szoferką, gdzie umieszczono wielkie łóżko.
Ford czy nie Ford?
Mimo że opisywany przez nas pojazd wyprawowy ma w nazwie także markę Ford, to tak naprawdę Ford F-650 Dunkel Luxury Hauler 4x4 niewiele ma wspólnego ze standardowym modelem amerykańskiego koncernu. Oprócz zmienionych wymiarów kabiny, podwozia, ma także wojskowy system napędu na cztery koła – to wszystko czyni go, jak podkreślają jego twórcy, zupełnie nowym pojazdem. A dodajmy, by dopełnić odcinania się od Forda, że zamawiając dla siebie Dunkela, możemy wybrać kształt “grilla”, czyli najbardziej charakterystycznego elementu przedniej maski! Tak, to zaskakujące rozwiązanie, które spotkać można bardzo rzadko.
Samochód i dwa quady na pace
Ford F-650 Dunkel Luxury Hauler nie jest zwyczajnym off-roadowym kamperem także z innych względów. Zaprojektowano go bowiem w ten sposób, by oprócz części mieszkalnej (co jest wyznacznikiem kampera), mógł także zabrać dwa quady oraz samochód o wielkości małego SUV-a (podobno specjalnie zaprojektowano go, by zmieściły się na nim samochody Jeep). Pozwalają na to jego – oczywiście celowo zaprojektowane – wymiary: jego długość to blisko dziesięć metrów (dokładnie 975 centymetrów), szerokość to ponad dwa i pół metra (260 centymetrów), a wysokość to dokładnie trzy i pół metra. Rozstaw osi wynosi 266 cali, czyli aż 675 centymetrów.
Miejsce dla samochodu znajduje się na skrzyni ładunkowej, a miejsce na quady czy motocykle – na dachu. Dodajmy, że skrzynia ładunkowa otwiera się prawie jak wywrotka i jest wyposażona w dwie rampy pozwalające na wjazd samochodu – po uprzednim wjeździe na dach quadów.
By można było umieścić quady lub motocykle na dachu, górna część kabiny (w której znajduje się m.in. górna sypialnia) jest podnoszona hydraulicznie. By to zrobić, wystarczy użyć pilota, przy pomocy którego podniesiemy ją i potem opuścimy na miejsce.
Na Bliski Wschód?
– Ford F-650 Dunkel Luxury Hauler 4x4 został zaprojektowany, aby zapewnić luksusowy dom z dala od domu – mówi Peter Dunkel. – Pojazd ma nieograniczoną wszechstronność, a projektowaliśmy go z myślą o rynkach Bliskiego Wschodu, widząc tam duże zainteresowanie pojazdami specjalistycznymi, które są unikalne i oferują najlepsze właściwości i udogodnienia.
No to może jeszcze podamy cenę tego modelu z “najlepszymi właściwościami i udogodnieniami”? Ceny w tym wypadku zaczynają się od pół miliona dolarów. Ostateczny koszt zależy od wyboru wyposażenia. Choć jakoś nie podejrzewamy, by w Polsce znalazł się chętny na Forda F-650 Dunkela Luxury Hauler 4x4. A może się mylimy?
Wyposażenie standardowe i na zamówienie Forda F-650 Dunkel Luxury Hauler 4x4:
Artykuł pochodzi z numeru 2(71) 2016 Polskiego Caravaningu