W 2013 roku Charles Bombardier założył w Kanadzie portal poświęcony innowacyjnym, futurystycznym rozwiązaniom i projektom. Wśród nich znalazły się dwa związane z caravaningiem. Oto pierwszy z nich.
Portal o nazwie Imaginactive założony przez Charlesa Bombardiera to organizacja non-profit, której misją jest – jak czytamy w informacji zamieszczonej na portalu – „inspirowanie kolejnych generacji do marzeń i budowania pojazdów przyszłości”. Siedzibą Imaginactive jest Montreal, a jej założyciel szczyci się autorstwem ponad 260 projektów koncepcyjnych pojazdów. Oczywiście powstały one we współpracy z wieloma designerami, którzy nie boją się tworzyć najbardziej fantastycznych tramwajów, autobusów, taksówek i innych pojazdów, być może w przyszłości staną się one standardem. Wśród tych wszystkich projektów znalazły się dwa związane z caravaningiem – zaprezentujemy je w tym i kolejnym numerze naszego czasopisma. Do tej pory na naszych łamach nie było tak futurystycznych projektów. Czy mają szansę, by zostać zrealizowane? Na razie wydaje się to mało realne, ale czas pokaże.
Pierwszy czteropoziomowy
Czy możliwe jest stworzenie czteropoziomowego kampera? Z taką propozycją nie spotkaliśmy się nigdy wcześniej i wątpliwe, że spotkamy się z nią w przyszłości! A taki właśnie projekt o nazwie Extane opisany został na portalu Imaginactive. Extane to pojazd rekreacyjny (RV), przeznaczony do stosowania na kempingach, w parkach RV i w miastach na całym świecie. Ma aż cztery poziomy, by „stworzyć przestrzeń dla osób, które w nim mieszkają, i stanowić alternatywę dla zwiedzania kraju za pomocą istniejącej infrastruktury” – jak podkreśla jego projektant Ashish Thulkar. Pochodzący z Indii designer w 2014 roku ukończył Indyjski Instytut Nauki i ma na swoim koncie kilka projektów, które możemy zobaczyć na portalu Imaginactive (jest również współtwórcą innych, jeden z nich prezentujemy na ilustracji). Ashish Thulkar pracuje obecnie jako wolny strzelec, a Extane jest jednym z jego futurystycznych projektów, w których może dać upust swojej wyobraźni.
Skąd pomysł?
– Wyobraź sobie, że możesz wypożyczyć nowy rodzaj miejskiego pojazdu rekreacyjnego, zaprojektowanego do podróżowania po całym kontynencie, jednak z możliwością pobytu na noc w dużych miastach, gdzie przestrzeni jest naprawdę niewiele – wyjaśnia projektant. – Głównym założeniem Extane jest właśnie wykorzystanie przestrzeni nad kamperem poprzez rozbudowanie do góry, aż do czterech poziomów, z których korzystamy jak z kolejnych pięter domu rodzinnego.
Model Extane zaprojektowany został w taki sposób, aby mógł zaparkować np. w miejscach parkingowych właścicieli domów w miastach. Parkują tam także „zwyczajne” kampery.
Extane ma być elektryczny i samowystarczalny. Na jego dachu miałyby się znaleźć aż dwa tarasy widokowe (jeden na drugim). W pojeździe przewidziano główną sypialnię i wszystkie udogodnienia, które są standardem w istniejących „domach na kołach”. Na czas podróży dwa górne piętra składałyby się jedno na drugim, a byłoby to możliwe dzięki specjalnie do tego przystosowanym meblom.
Prysznic znajdowałby się na pierwszym piętrze, ale umieszczony byłby... w windzie, by zaoszczędzić miejsce i by mógł być używany zarówno na pierwszym, jak i na drugim poziomie. Duży ekran zintegrowany z przednią szybą, tak by w nocy można było oglądać filmy, a w czasie podróży wyświetlać mapę trasy.
– Wyobrażam sobie, że ten olbrzymi ekran może również wyświetlać główne atrakcje miasta – mówi Ashish Thulkar.
Ściany boczne na trzecim poziomie miałyby zostać wykonane ze specjalnych tkanin lub przezroczystych, wzmocnionych materiałów. Czwarty poziom natomiast byłby w zamyśle projektanta miejscem na przygotowanie grilla.Nierealne? Czy potrzebne?
– Jeśli możesz wynająć miejsce parkingowe, dlaczego nie wykorzystasz go w pełni? – pyta retorycznie Ashish Thulkar i dodaje: – Takim pojazdem jak Extane można by stawać nie tylko na kempingach, ale i w miastach, gdzie byłby mniej podatny na boczne podmuchy wiatru.
Czy Extane ma szansę na wyjście poza fazę projektową i zaistnienie w normalnym świecie? Trudno powiedzieć. Bankier Kramer w drugiej części filmu „Vabank” Juliusza Machulskiego stwierdził: „Nikt mi nie powie, że to normalne, by maszyna latała!”. A jednak samoloty są dziś czymś zwyczajnym. Czy podobnie będzie z czteropoziomowymi kamperami? Być może, tylko czy takie rozwiązanie jest potrzebne?
opracował Dariusz Wołodźko
zdjęcia http://imaginactive.org/
Artykuł pochodzi z numeru 6(79) 2017 Polskiego Caravaningu