Awarie w kamperze nie są niczym przyjemnym, ale w zasadzie, przy wieloletnim użytkowaniu, to nieuniknione przygody. Mogą mieć bardzo różne źródła, od niewłaściwego użytkowania, przez brak konserwacji i zaniedbania, po naturalne zużycie eksploatacyjne. Kamper to samochód i mieszkanie w jednym, dlatego lista potencjalnych awarii w kamperze może być dość długa.
Zacznijmy od samochodu, bo kamper to przede wszystkim auto do podróżowania. Tutaj awarie, jakie mogą się pojawić, nie odbiegają znacząco od tych, które dotykają posiadaczy zwykłych samochodów. Zużycie pewnym elementów może być jednak przyspieszone z uwagi na dość dużą, graniczącą z dopuszczalną masą całkowitą, wagą pojazdu. W przeciwieństwie do samochodów dostawczych, na których zwykle zbudowane są kampery, w pojazdach kempingowych pełne obciążenie jest stałe. Nie ma co liczyć, że nie wpłynie to na elementy układu zawieszenia, jak amortyzatory. Ich regularny przegląd i kontrola stanu całego układu są kluczowe.
Naturalnie, w samochodzie mogą pojawić się problemy z silnikiem. Pracuje on często na dość wysokich obrotach, dlatego regularnie kontrolujmy stan układu chłodzenia. Wśród najczęstszych usterek związanych z silnikiem mechanicy samochodowi wymieniają wycieki oleju czy awarie układu paliwowego. Podstawą wieloletniego i bezawaryjnego użytkowania samochodu jest oczywiście regularny serwis olejowy oraz wymiana filtrów. Filtry, podobnie jak klocki hamulcowe, a po kilku latach także akumulator, w sposób naturalny podlegają zużyciu i wymianie.
Awarie w kamperze w części mieszkalnej często dotyczą instalacji wodno-sanitarnej. Dochodzi do awarii pomp wody, zbiorniki wody czystej i szarej tracą szczelność, zatykają się rury odprowadzające i doprowadzające wodę. Ważne jest, by regularnie pozbywać się wody, uzupełniać świeżą oraz nie pozwalać pracować pompie wody, kiedy zbiorniki są puste.
Ważne jest również, aby dbać o prawidłowe i bezpieczne działanie instalacji gazowej. Gaz w caravaningu wykorzystywany jest na wiele sposobów – do ogrzewania, podgrzewania wody, w lodówce oraz kuchence gazowej. Instalacja gazowa oraz butle z gazem są bezpieczne, ale trzeba regularnie przeprowadzać kontrolę szczelności.
Polecamy nasz film o usterkach instalacji gazowej:
Do serwisów caravaningowych trafiają pojazdy z usterkami instalacji elektrycznej. Akumulatory pokładowe tracą pojemność i po pewnym czasie naturalnym działaniem jest ich wymiana. Po latach użytkowania mogą też wystąpić usterki w oświetleniu czy zarządzaniem w panelu sterującym. Podobnie rzecz wygląda z pozostałymi urządzeniami na pokładzie, jak lodówka czy klimatyzacja. Są to urządzenia mechaniczne, które z różnych powodów mogą odmówić posłuszeństwa.
W kamperach zdarzają się też uszkodzenia mechaniczne, takie jak uszkodzone zawiasy czy zamki w drzwiach i drzwiczkach mebli. Poważnymi awariami w kamperze są te związane z konstrukcją nadwozia. Wycieki w dachu, uszkodzenia strukturalne czy te związane z izolacją termiczną i akustyczną – tutaj zwykle naprawy są najdroższe.
W kamperze jak w domu! Jesteśmy oczywiście narażeni na mniejsze czy większe awarie i usterki. Ryzyko ich nagłego pojawienia się dość łatwo jednak zminimalizować – kluczowe są regularne kontrole (w przypadku instalacji gazowej obowiązkowe!) oraz dbałość, użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem i instrukcją obsługi.
Miejmy też świadomość, że pewne rzeczy w sposób naturalny ulegają zużyciu. W wielu kamperach, szczególnie tych z DMC na poziomie 3,5 tony, producenci szukają rozwiązań bardzo lekkich, aby móc zaoferować swoim klientom maksimum wygody i zmieścić w tym limicie jak najwięcej mebli, świateł, schowków, akcesoriów. Siłą rzeczy, tworzone są one często z lekkich materiałów, niejednokrotnie podatnych na uszkodzenia i zniszczenia. O tym też pamiętajmy!
Z serca życzymy bezawaryjnych wycieczek!