O tym, w jaki sposób układ zawieszenia wpływa na bezpieczeństwo i komfort podróżowania kamperem, opowiada nam Tomasz Siemek z firmy IHR Warszawa, dostarczającej na polski rynek amortyzatory marki Bilstein.
Rozmawia red. Piotr Łukaszewicz
Kampery dostępne dla kierowców z prawem jazdy kat. B, a więc o dmc do 3,5 t, zwykle użytkowane są praktycznie na pograniczu tej dopuszczalnej wagi. Dodatkowo, w przeciwieństwie do pojazdów dostawczych, nigdy nie jeżdżą „na pusto”. Mają też znacznie podwyższony środek ciężkości. W jaki sposób wpływa to na bezpieczeństwo jazdy czy zużycie amortyzatorów, a nawet szerzej: całego układu zawieszenia?
Ze względu na dużą masę pojazdu wyposażonego w zabudowę kempingową oraz wysoko położony środek ciężkości prowadzenie go wymaga od kierowcy sporej uwagi i doświadczenia. Nawet zwykła zmiana pasa ruchu, szczególnie przy bocznym wietrze, może przysporzyć wielu kłopotów. Do tego dochodzi konieczność zachowania ostrożności w trakcie przejazdu przez poprzeczne garby czy uskoki. Również jazda po nierównej nawierzchni może być dużym problemem zarówno dla kierowcy, jak i dla amortyzatorów oraz pozostałych elementów zawieszenia. Wszystkie te elementy poddawane są większym siłom, przez co ich zużycie może być przyspieszone. Dlatego dla bezpieczeństwa i trwałości kampera ważne są nie tylko umiejętności kierowcy, ale też dobry stan zawieszenia.
Podróż kamperem, przynajmniej z założenia, powinna dostarczać wyłącznie pozytywnych wrażeń. Kampery zabudowywane są jednak na podwoziach seryjnych samochodów dostawczych – tych samych, które trafiają do firm kurierskich czy budowlanych. Jak zatem podnieść komfort prowadzenia takiego pojazdu? Posiadacie w ofercie
amortyzatory Bilstein B6 Camper. W jaki sposób zmieniają one charakterystykę jazdy takiego samochodu?
Polepszenie komfortu prowadzenia takiego pojazdu można zdecydowanie podnieść poprzez odpowiednie „dostrojenie” zawieszenia. Najprostszą metodą jest montaż amortyzatorów o odpowiednio zmienionej, twardszej charakterystyce. Dzięki niej poprawimy tłumienie ruchów zawieszenia i kontakt koła z nawierzchnią, przez co kołysanie poprzeczne i wzdłużne pojazdu będzie o wiele mniejsze. Dzięki zwiększonym siłom tłumienia amortyzatory Bilstein B6 Camper „usztywniają” zawieszenie, na skutek czego pojazd jest stabilniejszy i mniej podatny na boczne podmuchy wiatru. Również jazda po nierównościach jest przyjemniejsza i cichsza, bo koła zachowują stały kontakt z nawierzchnią.
Jakie są techniczne różnice pomiędzy seryjnym zawieszeniem w tzw. blaszakach a serią amortyzatorów Bilstein B6 Camper?
Bilstein B6 Camper skonstruowane są w oparciu o najnowsze technologie stosowane przez Bilstein. Fabryczny amortyzator montowany w bazowym pojeździe ma charakterystykę tłumienia dobraną do jego średniego obciążenia. Bilstein B6 Camper ma wzmocnioną budowę, dostosowaną do zwiększonego obciążenia. W zależności od zastosowania może to być amortyzator o konstrukcji dwururowej, ale w przypadku B6 Camper wzmocniony został zarówno zawór tłumiący, jak i zawór denny. Posiadają one wzmocnione płytki sprężyste zapewniające uzyskanie wyższej siły tłumienia i większej trwałości układu. W niektórych zastosowaniach – w miejsce dwururowego – stosowany jest amortyzator jednorurowy, lepiej przystosowany do zwiększonych obciążeń.
W serii Bilstein B6 Camper Advanced informujecie o innowacyjnej technologii DampMatic, która dostosowuje siłę tłumienia do obciążania pojazdu i stanu nawierzchni. Jak to działa?
Bilstein opracował technologię DampMatic wiele lat temu, na potrzeby mercedesa klasy A. Umożliwia ona mechaniczną zmianę siły tłumienia w zależności od skoku amortyzatora. W przypadku małego skoku specjalny kanał obejściowy oleju pozostaje otwarty, natomiast gdy skok amortyzatora gwałtownie wzrasta, to kanał jest zamykany, przez co wzrasta siła tłumienia. Obecnie stosowana wersja DampMatic II stanowi rozwinięcie pierwotnego systemu i uzupełnienia go o precyzyjniej działający zawór sterujący, zamykający kanał przelotowy.
Czy montaż amortyzatorów dedykowanych kamperom wymaga dodatkowych przeróbek w układzie zawieszenia? Czy należy wymieniać także sprężyny?
Montaż amortyzatorów z serii B6 Camper i B6 Camper Advanced nie wymaga żadnych przeróbek w układzie zawieszenia. Nie ma konieczności wymiany sprężyn czy resorów, o ile zostały właściwie dobrane do zwiększonej masy pojazdu. Należy jednak pamiętać, aby przy montażu nowych amortyzatorów dokładnie sprawdzić pozostałe elementy zawieszenia, a zużyte wymienić na nowe.
W ostatnich latach wśród posiadaczy kamperów dużą popularność zyskuje zawieszenie pneumatyczne, które poza dobrymi właściwościami jezdnymi ułatwia też chociażby wypozycjonowanie pojazdu podczas postoju lub noclegu. Czy amortyzatory Bilstein B6 Camper można montować w pojeździe z miechami powietrznymi?
Amortyzatory Bilstein B6 Camper mogą być bez przeszkód montowane w pojazdach wyposażonych w miechy powietrzne. Ich charakterystyka tłumienia nie wpływa na pracę miecha. Przeciwnie, może wspomagać jego pozytywne działanie na stabilność prowadzenia pojazdu.
Dziękuję za rozmowę.
Bilstein B6 Camper (u góry) jest alternatywą dla amortyzatorów seryjnych
Bilstein B6 Camper Advanced montuje się również w miejscu seryjnego amortyzatora, ale wygląda on już nieco inaczej
Schemat działania układu DampMatic II
Artykuł pochodzi z numeru 2 (116) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.
Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.