WIEŚCI Z WARSZTATU

9 dni temu  06.12.2018, ~ Administrator   

Właściciele agregatów marki Honda mogą się cieszyć  z zalet autosynchronizacji – połączenie dwóch jednostek specjalnym kablem daje na wyjściu podwójną moc.

Właściciele agregatów marki Honda mogą się cieszyć z zalet autosynchronizacji – połączenie dwóch jednostek specjalnym kablem daje na wyjściu podwójną moc.

Na pewno łatwiej stawić czoła ekstremalnym sytuacjom, gdy naszym towarzyszem jest niezawodne źródło wytwarzania energii elektrycznej. Dla niektórych z nas prawdziwy caravaning zaczyna się bowiem tam, gdzie kończą się zdobycze cywilizacji.

Kompaktowe wymiary i brak jakichkolwiek ograniczeń transportowych to jeden z walorów konstrukcji

Skoro nasz sprzęt ma być przede wszystkim niezawodny (wszak bywa uruchamiany w chwilach niecierpiącego zwłoki zapotrzebowania na energię), to i czynności serwisowe leżące po stronie użytkownika należało sprowadzić do minimum. Filtr powietrza – to element, którego stan warto sprawdzać przed każdorazowym uruchomieniem urządzenia. Powinien być w dobrym stanie i czysty – podobnie zresztą jak wolna od nalotów świeca zapłonowa. Przed sezonem tym bardziej sprawdzajmy poziom oleju, kontrolując go także przed każdym uruchomieniem agregatu. W każdej instrukcji obsługi znajduje się informacja o zalecanym oleju do danego typu agregatu.

W czasie codziennej eksploatacji

Przed każdym uruchomieniem agregatu należy brać pod uwagę zapotrzebowanie na moc (VA) wszystkich podłączonych do niego odbiorników. Przeciążanie generatora może doprowadzić do skrócenia jego żywotności. Jeżeli uruchomienie silnika agregatu nie będzie możliwe, sprawdź poziom oleju zanim przystąpisz do poszukiwań źródła problemu gdzie indziej. Po uzupełnieniu oleju odczekaj kilka minut i ponownie spróbuj uruchomić silnik. Jeśli nadal nie będzie to możliwe, dostarcz agregat do autoryzowanego serwisu. Przewody paliwowe, luz zaworowy – tego typu kontrole powinny być powierzone profesjonalistom. Ponieważ Firma Honda jest niekwestionowanym potentatem w produkcji agregatów prądotwórczych, to właśnie jej produktom poświęcimy nieco więcej miejsca.

Na szczyt, czy po wertepach?

Kto zamierza użytkować swój sprzęt na wysokościach powyżej 1500 m n.p.m., temu zaleca się wykonanie przeróbki gaźnika w autoryzowanym serwisie Hondy. Dlaczego? Im wyżej, tym mieszanka paliwowo-powietrzna będzie zbyt bogata, co powoduje obniżenie sprawności silnika i zwiększa zużycie paliwa. Przy okazji przypomnijmy, że jakość benzyny ulega bardzo szybkiemu pogorszeniu w zależności od takich czynników, jak ekspozycja na światło słoneczne, temperatura czy upływ czasu. W skrajnym przypadku paliwo może nie nadawać się do użycia już po miesiącu. Warto więc wyrobić sobie kolejny nawyk: jeśli musisz przetransportować agregat po trudnym terenie, najpierw zlej paliwo ze zbiornika. Wniosek? I na tak niedogodne warunki (wertepy) uodpornili inżynierowie Hondy sygnowane jej logiem agregaty – to walor, który nie jest normą dla produktów konkurencji. Agregaty prądotwórcze służą nam przez cały rok, a nowoczesne modele Hondy przeznaczone są do wieloletniej eksploatacji. Wiedz, że rodzina tej japońskiej firmy jest bardzo liczna. Niżej krótki przegląd wybranych propozycji.

EU20i – wymarzona walizka

To bestseller na rynku turystyki, bo przywodzi skojarzenia z poręczną walizką, co stanowi zresztą cechę wspólną z najmniejszym bratem (mowa o 1-kilowatowym modelu EU10i, który waży tylko 13 kg!). Kompaktowe wymiary obu i brak jakichkolwiek ograniczeń transportowych – to tylko jeden z walorów konstrukcji, która nawiązuje do pionierskiego modelu z 1965 roku. EU20i jest oczywiście na wskroś nowoczesny. Waży tylko 20,7 kg, a przy tym gwarantuje moc 2000 W.

EM30 – najmniejszy w klasie

Kompaktowy (445x402x480 mm) i lekki (34 kg), jest najmniejszym w swojej klasie „ramowcem”. Solidna rama z osłonami dla większego bezpieczeństwa eksploatacji, skuteczna ochrona układu silnika i prądnicy przed zerwaniem w czasie transportu, powiększony zbiornik paliwa – a to wszystko w nader kompaktowym wydaniu sprawia, że EM30 stanowi idealny wybór tak dla posiadaczy domostw, jak i miłośników caravaningu. Niepowtarzalną zaletą tego modelu jest stabilizacja napięcia i częstotliwości (tzw. cyklokonwerter), zapewniająca bezpieczne zasilanie podłączanych odbiorników.

EU70iS – najbardziej zaawansowany

To najnowsze dziecko w rodzinie agregatów marki Honda. W porównaniu do swego poprzednika – EU65is, gwarantuje przy niemal identycznej masie własnej wyższą moc (maksymalnie 7 kW), mniejsze o ok. 15% zużycia paliwa, a przede wszystkim spełnia z zapasem najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin. Efekt? Niskie zużycie paliwa gwarantuje rekordową autonomiczność, skoro zbiornik paliwa o pojemności 19,2 litra gwarantuje do 12 godzin ciągłej pracy! W miejsce gaźnika pojawił się elektroniczny wtrysk paliwa (FI). Nowo opracowany układ inwertera oznacza stabilizację napięcia i częstotliwości z najwyższej półki. Całość działa bardzo szybko i efektywnie.

Rafał Dobrowolski

Artykuł pochodzi z numeru 1 (70) 2016 Polskiego Caravaningu

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ dr 1 8 dni temu Eksploatuje od ponad trzech lat EU10i. Super sprawa i zawsze pod ręka moc.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony