artykuły

przepisy-prawnePRZEPISY PRAWNE
ReklamaBilbord - polboat 08.07-21.07 Sebastian
Nowym podatkiem akcyzowym zostaną obciążone zarówno firmy jak i indywidualne osoby chcące przerobić auto dostawcze na kampera
  fot. Globe-Traveller Nowym podatkiem akcyzowym zostaną obciążone zarówno firmy jak i indywidualne osoby chcące przerobić auto dostawcze na kampera

Radość była przedwczesna. Akcyza od kamperów obowiązkowa od lipca

Czas czytania 4 minuty

30 marca na naszych łamach informowaliśmy, że stowarzyszenie „Polska Grupa Caravaningowa” i kilka polskich firm zabudowujących kamper vany odniosło sukces w związku z planowanym wprowadzeniem podatku akcyzowego obejmującego „pojazdy specjalne kempingowe”. Niestety, radość była przedwczesna. Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna” podatek akcyzowy od przeróbek konstrukcyjnych zagranicznych samochodów dostawczych na kampery wejdzie w życie od 1 lipca 2021 roku. Opóźniony o rok zostanie wyłącznie obowiązek zapłaty tej daniny. 

O swoich wątpliwościach już 30 marca informował nas Karol Szymański, właściciel firmy Wavecamper. Cieszył się z sukcesu (jak wówczas nazywano wynik głosowania), ale jednocześnie zaznaczał, czy nie chodzi tylko o opóźnienie obowiązku zapłaty i tak należnego podatku. Jego wątpliwości, niestety, okazały się słuszne.

– Zasadniczo, jeśli ustawodawca planuje dać czas jakiejś branży na przygotowanie do nowych obowiązków, to odracza ich wejście w życie o określony czas. W tym przypadku stało się inaczej – opóźniono wyłącznie obowiązek zapłaty podatku – wskazuje Przemysław Antas, radca prawny, doradca podatkowy i prezes zarządu w Antas Tax sp. z o.o. na łamach „Dziennika Gazety Prawnej”.

Co to oznacza? Od 1 lipca 2021 roku przedmiotem opodatkowania będzie „dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy”. Właściciel takiego samochodu w ciągu 30 dni będzie musiał zawiadomić starostę o dokonaniu przeróbek konstrukcyjnych - ten przepis pozostaje bez zmian. Nowością natomiast będzie obowiązek zapłaty akcyzy z tego tytułu. 

ReklamaRadość była przedwczesna. Akcyza od kamperów obowiązkowa od lipca 1
Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, na ostatnim etapie prac nad nowelizacją wprowadzono istotną zmianę. 

W art. 29 ustawy nowelizującej (tej z 30 marca br.) zapisano, że obowiązek podatkowy z tytułu zmian konstrukcyjnych powstanie dopiero 1 lipca 2022 r.

Czy to oznacza wydłużenie vacatio legis, czy odroczenie naliczenia podatku? Eksperci nie mają wątpliwości, że tylko to drugie.

– Przepis, który wprowadza opodatkowanie akcyzą przeróbek konstrukcyjnych, wejdzie w życie 1 lipca 2021 r. (art. 39 ust. 5 nowelizacji z 30 marca br.), natomiast obowiązek podatkowy wejdzie w życie rok później (zgodnie z art. 29 tej nowelizacji). Słowem, będzie można jedynie później go zapłacić – tłumaczy Jacek Arciszewski, doradca podatkowy prowadzący własną kancelarię.

Nowy podatek obciąży całą branżę już de facto za około trzy miesiące. Jego wysokość będzie trzeba doliczyć do ceny pojazdu co wpłynie w oczywisty sposób na jego ostateczną cenę zakupu. 

– Rząd, który nałożył obostrzenia na branżę turystyczną, zainicjował równolegle opodatkowanie „substytutu” w postaci kampera. Autorzy zmian nie pozostawili podatnikom wiele czasu na analizę tego, czy dotychczasowa działalność nadal będzie się im opłacać. W tym świetle przyznanie im prawa do opóźnionej zapłaty daniny jest mocno niewystarczające – uważa Przemysław Antas.

„Dziennik Gazeta Prawna” zaznacza, że nowe zmiany dotkną nie tylko firmy, ale też „zwykłych” Kowalskich, którzy planują przeróbkę zagranicznego samochodu dostawczego na kampera.

ReklamaRadość była przedwczesna. Akcyza od kamperów obowiązkowa od lipca 2
– Niewątpliwie przed rejestracją takiego pojazdu w starostwie będą oni musieli pozyskać w urzędzie skarbowym dokument potwierdzający, że nie muszą do 1 lipca 2022 r. płacić podatku akcyzowego. To wydłuży proces rejestracji i podda go nadzorowi ze strony organów państwa. Trzeba też będzie, tak jak obecnie, powiadomić starostę o dokonaniu przeróbek konstrukcyjnych w pojeździe (zgodnie z obowiązującym już art. 78 ust. 2 pkt 2 prawa o ruchu drogowym) – tłumaczy Krzysztof Wiński.

„Dziennik Gazeta Prawna” kwituje, że cały, obecnie bezproblemowy, proces zostanie „mocno wydłużony i poddany nadzorowi ze strony państwa. 


Bartłomiej Ryś12.04.2021
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News