artykuły

przepisy-prawnePRZEPISY PRAWNE
ReklamaBilbord volkswagen 19.05-18.06 Jakub
Fiat dysponuje już flotą samochodów zasilanych m.in. gazem CNG.Gama nazywa się "Natural Power" i znajdziemy w niej Fiata Ducato, czyli bazę pod kampery
  fot. Fiat Fiat dysponuje już flotą samochodów zasilanych m.in. gazem CNG.Gama nazywa się "Natural Power" i znajdziemy w niej Fiata Ducato, czyli bazę pod kampery

Busy z DMC do 4250 kg na kategorię B. Co z kamperami?

Wszystko wskazuje na to, że szykuje się duża rewolucja w małym transporcie. Jak podaje portal dostawczakiem.pl, od maja 2021 roku busy będą mogły mieć DMC na poziomie 4250 kilogramów i będzie można je prowadzić z kategorią „B” prawa jazdy. Jest jedno zastrzeżenie: zmiana tyczyć się ma tylko pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi. Czy nowy projekt Ministerstwa Infrastruktury obejmie też kampery?

Urzędnicy 7 lutego skierowali do konsultacji publicznych i międzyresortowych projekt zmiany ustaw, które pozwolą m.in. zwiększyć dopuszczalną masę całkowitą pojazdu dostępnego na prawo jazdy kategorii „B” - czytamy na portalu. Autorzy publikacji przypominają, że podobne przepisy już działają w Niemczech czy Holandii.

Nowe zasady miałyby wejść w życie od 23 maja 2021 roku.

Jest jednak mały szkopuł. Zmianą zostaną objęte tylko te busy, które są zasilane paliwem alternatywnym. Mowa tu więc o energii elektrycznej, wodorze lub gazie ziemnym

Czy zmianami zostaną objęte również kampery, czyli pojazdy „specjalne kempingowe”? Z takim zapytaniem skierowaliśmy się do Ministerstwa i czekamy na odpowiedź.

Warto jednak zaznaczyć, że już dwa lata temu na targach Caravan Salon w niemieckim Dusseldorfie informowaliśmy o premierze IVECO, czyli bazy pod kampery typu premium. Nie byłoby w tym nic specjalnego gdyby nie fakt, że w podwoziu były zainstalowane już zbiorniki na gaz CNG. Gdzie haczyk(i)?

Przede wszystkim problemem jest mała liczba stacji do tankowania. Auta napędzane CNG są też droższe w zakupie w porównaniu do rozwiązań konwencjonalnych (czyli z silnikiem Diesla pod maską). Pocieszający jest zasięg: Fiat Ducato Natural Power z nadwoziem furgon L2H2, silnikiem o mocy 136 KM i 5 zbiornikami na sprężony gaz jest w stanie przejechać około 400 kilometrów a ponowne tankowanie zajmie zaledwie parę minut. 

O autach z silnikiem elektrycznym z zasady nawet nie wspominamy: zasięg rzędu 173 kilometrów w przykładowym Volkswagenie e-Crafterze ma się nijak do ilości pokonywanych kilometrów podczas caravaningowych podróży. 

Do tematu na pewno powrócimy.


Bartłomiej Ryś12.02.202010