artykuły

wiadomosciWIADOMOŚCI
ReklamaBilbord - bookingcamper
Caravaning w Hiszpanii z 21-procentowym spadkiem rejestracji w 2022 roku

Caravaning w Hiszpanii z 21-procentowym spadkiem rejestracji w 2022 roku

Oprocentowanie kredytów znacząco ostudziło pokusę finansowania coraz droższych pojazdów kempingowych. W minionym roku Hiszpanie zarejestrowali 1 768 mniej nowych kamperów i przyczep niż w 2021 roku, co jest historycznym spadkiem, który cofa wyniki branży caravaningowej do roku 2017.

To najgorszy wynik od 6 lat. Tak źle jeszcze nie było. Najnowszy komunikat hiszpańskiego stowarzyszenia branży caravaningowej ASEICAR (The Spanish Association of the Caravanning Industry and Trade), nie pozostawia złudzeń, że 2022 rok liczony rejestracjami nowych pojazdów kempingowych, to efekt wielu czynników natury gospodarczej. Otóż fascynacja caravaningiem nie słabnie. Hiszpanie coraz częściej chcieliby posiadać kampera czy przyczepę, ale realizacja planów zakupowych zderza się z inflacją.

To nie tylko gwałtownie rosnące ceny paliw i kosztów życia. To wzrost oprocentowania kredytów w największej mierze ma stać za spadkiem rejestracji nowych pojazdów kempingowych, których ceny skądinąd bardzo podrożały. Co ciekawe, po bardzo niepokojących wynikach rejestracji w listopadzie, najgorszy okazał się grudzień 2022 roku, który ostatecznie mocno zaważył na wyniku rocznym.

21% mniej nowych rejestracji

W 2022 roku zarejestrowano w Hiszpanii łącznie 5346 nowych pojazdów kempingowych (kamperów i przyczep) w porównaniu do 6 769 w 2021 roku, generując gwałtowny spadek o 21%. Jeśli wyszczególnimy rodzaj pojazdu, to najbardziej zauważalny spadek dotyczy samochodów kempingowych (spadek o 29,3% w porównaniu z rokiem 2021). Dużo mniejszy (o 16,36%) spadek dotyczy przyczep kempingowych, ale jeszcze mniejszy, gdy mowa o pojazdach luksusowych w eksploatacji, bo powyżej 3,5 tony dmc – tu akurat spadek r/r to tylko 6,29%.

ReklamaSródtekstowy YT PC
Dodajmy, że spadek rejestracji kamperów w największej mierze jest wynikiem drożejących komponentów bazowych, tj. podwozi pod zabudowy. Nie dość, że podwozia mocno drożeją, to nadal trudno o gwarancję, że trafią do producentów bez opóźnień.

Przy okazji wspomnijmy, że rynek wtórny trzyma się mocno. Rejestracje używanych kamperów wzrosły o 5,46% w porównaniu do 2021 roku, ale z kolei używane przyczepy kempingowe cieszyły się nieco mniejszym zainteresowaniem (spadek r/r o 3,37%).

Hiszpanie temperują apetyt fanów caravaningu

W ostatnim kwartale minionego roku Hiszpanie zarejestrowali najmniej pojazdów kempingowych.

- Te dane pokazują, że 2022 rok był bardzo trudny dla naszego sektora. W ciągu zaledwie 12 miesięcy cofnęliśmy się do liczb sprzed 6 lat i nie chodzi tu o to, że straciliśmy pracę, którą wykonaliśmy, ponieważ caravaning w Hiszpanii nadal cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem - podkreśla José Manuela Jurado, prezes ASEICAR.

- Jesteśmy przekonani, że do drugiej połowy lub ostatniego kwartału tego roku sektor caravaningu powróci na ścieżkę wzrostu.

Rok 2023 zapowiada się jako szczególnie ważny dla sektora, który musi odbić się od słabego wyniku pod względem rejestracji, ale z drugiej strony cieszy się dużą popularnością i sukcesem medialnym, przykładem czego jest frekwencja podczas targów caravaningowych Madrid Expo Camper & Caravan (MECC), które odbyły się pod koniec września 2022 roku.

Fot. ASEICAR


Rafał Dobrowolski12.01.20230