Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa rozpoczynają współpracę.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją zrzeszającą producentów pojazdów, przedstawicieli oficjalnych importerów pojazdów samochodowych, motocykli, motorowerów a także producentów nadwozi, przyczep, naczep oraz części i podzespołów do pierwszego montażu. Blisko 30 letnia aktywność organizacji przekłada się głównie na działania legislacyjne oraz prezentowanie stanowisk branży na poziomie rządu i parlamentu, organów UE i kluczowych europejskich organizacji branżowych. PZPM jest także autorem cyklicznych opracowań dotyczących rynku - w tym analiz i informacji statystycznych, które są przygotowywane m.in. na podstawie informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa powstało w odpowiedzi na potrzeby rosnącej liczby firm z branży caravaningowej i jej otoczenia - dealerów pojazdów, producentów pojazdów specjalnych kempingowych, wystawców, przedstawicieli wypożyczalni pojazdów kempingowych.
Organizacja zrzesza obecnie 24 firmy i w swoich działaniach korzysta z najlepszych wzorów organizacji europejskich, a jej głównym celem jest wspieranie rynku caravaningowego i kempingowego w Polsce. Jednym z kluczowych obszarów współpracy obydwu organizacji będzie opracowywanie dla firm z branży caravaningowej cyklicznych analiz rynkowych i danych statystycznych przygotowywanych przez zespół PZPM na podstawie danych z CEP. Publikowane kwartalnie jako informacje prasowe będą rzetelnym źródłem informacji o rejestracjach przyczep kempingowych i kamperów w Polsce. Równie istotne będzie także bieżące wsparcie, jakiego PZPM będzie mógł udzielać PGC w zakresie wspólnego reprezentowania interesów branży caravaningowej w bieżących kontaktach z organami administracji publicznej w Polsce i Europie, natomiast SPGC zapewniać będzie specjalistyczne informacje branżowe niezbędne do należytej realizacji powyższych przedsięwzięć.
„Bardzo się cieszę, że Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa rozpoczęła współpracę z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego. To ważny moment dla obu organizacji nie tylko dlatego, że caravaning w Polsce staje się coraz bardziej popularnym sposobem spędzania wolnego czasu, ale też ze względu na fakt, że rośnie liczba firm, które zajmują się produkcją przyczep i nadwozi do kamperów. Mam nadzieję, że w efekcie tej współpracy wszyscy zainteresowani będą mogli otrzymywać jeszcze lepsze dane statystyczne i analizy dotyczące tej części rynku, a w obszarze legislacyjnym uda się wypracować propozycje regulacji wspierających rozwój tej grupy pojazdów, które będą dostrzegane i wspierane przez odpowiednie organa administracyjne. Dzięki tej współpracy PZPM zyskał także ważnego partnera, dzięki któremu znacząco zwiększył reprezentatywność firm sektora motoryzacyjnego w naszym kraju” - powiedział Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
„Jest nam niezmiernie miło, że z takim entuzjazmem zostaliśmy przyjęci przez największą organizację w branży motoryzacyjnej w Polsce jaką jest Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Mimo, iż zarówno nasza branża caravaningowa jak i sama organizacja są stosunkowo młode, to jesteśmy przekonani, iż specjalistyczna wiedza pozwolą na wniesienie do polskiej motoryzacji wiele dobrego” – powiedział Dariusz Wawrzyniak, prezes Stowarzyszenia. „Tym samym rozpoczynamy kolejny, jestem przekonany, wspaniały etap historii Polskiej Grupy Caravaningowej”
dodaje Wawrzyniak.Rejestracje nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym kwartale 2021 na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Branża caravaningowa w Polsce przechodzi bardzo dynamiczny rozwój. Widać to doskonale w poniższym raporcie branżowym z danymi za pierwszy kwartał br. który został przygotowany we współpracy PZPM oraz SPGC.
Pierwszy kwartał 2021 roku pokazał bardzo duże wzrosty pierwszych rejestracji nowych i sprowadzonych z zagranicy używanych kamperów oraz przyczep kempingowych. W przypadku nowych kamperów w powyższym okresie zarejestrowano ich 413 sztuk (wzrost o 252 szt. r/r) co daje dynamikę na poziomie 156%.
W przypadku przyczep kempingowych odnotowano wzrost na poziomie 161% r/r do 213 egz. (wzrost o 134 egz. r/r).
Na rynku sprowadzanych używanych specjalnych pojazdów kempingowych (kamperów) również odnotowano znaczny wzrost importu. Łącznie w pierwszym kwartale zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 487 szt. (wzrost o 192 szt. r/r). Wartym uwagi jest fakt, że ponad 63% pojazdów pochodzi z dwóch państw – Niemcy (181 szt.) i Francja (126 szt.).
Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, gdzie odnotowano 46 % wzrost r/r, do poziomu 1811 egz. (więcej o 587 egz.). W tym przypadku prym wiodą pojazdy sprowadzane z trzech krajów, które łącznie odpowiadają za 73% całego importu używanych przyczep - Wielka Brytania (650 egz.), Dania (369 egz.) oraz Holandia (306 egz.).
„Rozpoczęty rok temu dynamiczny wzrost sprzedaży w tym roku nabiera tempa. Odczuwana pod koniec roku euforia w branży caravaningowej powoli staje się powszechnym zjawiskiem. Z pewnością taki optymizm potrwa jeszcze długo. Cały czas dużą część nowych pojazdów trafia do wypożyczalni, które rosną jak grzyby po deszczu. A to jest zasługą pandemii i dającej się zauważyć niechęci do dużych obiektów hotelowych.” podsumował Sebastian Klauz, wiceprezes SPGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning.
W kolejnych miesiącach PZPM i SPGC planują dalsze wspólne działania, o których będziemy informować w następnych komunikatach.