Ruszyła III tura prowadzonego przez PFRON programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!”. W budżecie programu jest 30 mln złotych na wsparcie finansowe przy zakupie nowego lub używanego samochodu wraz z dostosowaniem do potrzeb pasażera ze znacznym stopniem niepełnosprawności, który porusza się tylko z pomocą wózka inwalidzkiego.
Składanie wniosków odbywa się wyłącznie w formie elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia (https://sow.pfron.org.pl/). Po upływie terminu składania wniosków w danej turze naboru, w każdym oddziale PFRON tworzy się listę rankingową złożonych wniosków, ułożoną według sumy liczby punktów za spełnianie poszczególnych kryteriów.
Dofinansowanie przyznawane jest, po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, według kolejności z listy rankingowej do wyczerpania puli środków będącej w dyspozycji danego oddziału PFRON. Do wniosku o dofinansowanie konieczne jest m.in. ważne orzeczenia o niepełnosprawności i wskazanie przewidywanej ceny brutto zakupu dostosowanego samochodu osobowego.
Poziom dofinansowania
Osoby z niepełnosprawnościami i ich rodziny mogą w ten sposób liczyć na ogromną korzyść finansową przy zakupie tak przygotowanego samochodu marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Warunkiem jest specjalna, dedykowana zabudowa z homologacją, umożliwiająca wjazd wózkiem inwalidzkim do wnętrza samochodu. A też odpowiednie świadectwa homologacji potwierdzające bezpieczeństwo wykonanej modyfikacji.
Jak to wygląda w praktyce? Wysokość dopłat wynosi aż 85% do kwoty 130 tys. zł wartości pojazdu, natomiast nadwyżka ponad kwotę 130 tys. zł, ale nie przekraczająca 200 tys. zł finansowana jest z PFRON w wysokości 50% tej sumy. Przykładowo, model Caddy Life z silnikiem 1.5 TSI, z sześciobiegową manualną skrzynią biegów i z dedykowaną zabudową kosztuje 199 145 zł. brutto. Dzięki dofinansowaniu z PFRON, którego wysokość w tym wypadku sięga 145 073 zł, cena końcowa dla klienta wynosi jedynie 54 073 złote.
Z homologacją drugiego stopnia
A jak od strony technicznej wygląda przewóz osoby z niepełnosprawnością takim samochodem? Samochód musi być zaadaptowany na potrzeby pasażera na wózku inwalidzkim zgodnie z wytycznymi producenta(tak jak w przypadku kamperów, tu też mowa o homologacji drugiego stopnia). W przypadku VW Caddy mamy 4 pasy mocujące wózek, w tym przednie napinane elektrycznie, 3 punktowy pas bezpieczeństwa dla pasażera na wózku oraz opcjonalny zagłówek usztywniający plecy i zabezpieczający głowę w przypadkach gwałtownego hamowania.
Wjazd wózkiem do środka ze specjalną zabudową jest możliwy przy pomocy specjalnej rampy opuszczanej w tyle pojazdu. Następnie przy pomocy pasów bezpieczeństwa i specjalnych zaczepów, wózek wraz z pasażerem jest blokowany i można rozpocząć podróż. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że wózek blokowany jest na wysokości drugiego rzędu siedzeń, więc osoba towarzysząca jest dosłownie na wyciągnięcie ręki.
Fot. Volkswagen Samochody Dostawcze