artykuły

dobrze-wiedziecDOBRZE WIEDZIEĆ
ReklamaBilbord - bookingcamper zacznij zarabiac
Kalejdoskop 2023 - miniony rok w branży caravaningowej

Kalejdoskop 2023 - miniony rok w branży caravaningowej

Czas czytania 9 minut

Zastanawiałem się nie tak dawno czy w caravaningu można jeszcze wymyśleć coś nowego? Wniosek – trudno, ponieważ gabaryty i funkcjonalność pojazdu kempingowego wnoszą wiadome ograniczenia, wokół których trzeba konstruować walory własnej przygody, oraz konstrukcję pojazdów. Można natomiast zmieniać trendy, wprowadzać nowe technologie, podążać za światowymi ogólnymi tendencjami.

Tak zmienia się moda i kolory w światowym narciarstwie bez zmiany koncepcji i konstrukcji narty, albo kolarskie nowinki sprzętowe wokół niezmiennego od lat, opartego na trójkątach wizerunku ramy. Tak właśnie rynek podąża za trendami w caravaningu co obserwujemy jako pasjonaci tej formuły podróżowania – na targach, na kempingach, w trasie. Jakie więc udoskonalenia, nowości, liftingi i upgrade’y przyniósł rok 2023? Przeprowadźmy roczny przegląd branżowy.

Nowatorskie koncepcje

Czy naprawdę nie da się wymyśleć niczego nowego? Już na początku roku tej tezie kłam zadały dwie śmiałe koncepcje, które szybko znalazły się w seryjnej produkcji podkreślając zasadność nowego planu wnętrza, a nawet samej koncepcji aranżacji pojazdu. Największą premierą bezwzględnie okazał się Hymer Venture S, w którym system aranżacji pozwala ad hoc dwukrotnie powiększyć kubaturę mieszkalną ale też korzystać z nowatorskiego pomysłu na taras adaptowany z tylnej klapy wejściowej. Drugim pojazdem który mocno namieszał na  caravaningowym rynku europejskim jest Globe-Traveller Falcon na bazie VW Craftera 4x4. Pojazd powstał jako efekt badania rynku, potrzeb klientów, wielu ankiet i rozmów – rezultat to ciekawa aranżacja wnętrza pozwalająca na niespotykaną dotychczas ergonomię życia w niewielkim wnętrzu kampervana. Skoro już wspomniałem o tych pojazdach, warto od razu zaznaczyć mocno zarysowany w 2023 roku trend sprzedażowy, skoncentrowany właśnie na pojazdach zbudowanych na podwoziach typu furgon. Zaliczamy do nich kampervany i stale powiększającą się w ofertach producentów linię urban-kamperów, czyli niewielkich kampervanów na krótkie wyprawy, pozwalających także na sprawne poruszanie się w przestrzeni miejskiej. Podczas naszej redakcyjnej wizyty w fabryce Dethleffsa ten trend był mocno akcentowany, a statystyki prentowane dziennikarzom świadczyły o solidenj przewadze produkcji kampervanów nad pozostałymi typami pojazdów. To widać było także jaskrawo na tragach Caravan Salon 2023 w Dusseldorfie, ale nie tylko tam. Podczas krajowych imprez targowych, czyli Warsaw Caravaning Festival na Służewcu, Camper & Caravan Show w Nadarzynie oraz Caravans Salon w Poznaniu. Kolejność jest tutaj nieprzypadkowa, bo chronologiczna oraz co ważniejsze w gradacji wielkości od najmniejszych do największych targów.

Kalejdoskop 2023 - miniony rok w branży caravaningowej 1

ReklamaKalejdoskop 2023 - miniony rok w branży caravaningowej 2
Czym jeździmy?

Zainteresowanie caravaningiem rysujące się w finiszującym właśnie sezonie 2023 to nie tylko widoczny wzrost zainteresowania imprezami targowymi. To oczywiście aktywność społeczności caravaningowej oraz powiększająca się sukcesywnie ilość debiutantów motoryzacyjnej turystyki kempingowej. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa co kwartał przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych, opracowywany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dzięki temu wiemy, że w ostatnim kwartale 2022 r. odnotowano wzrost ilości pierwszych rejestracji nowych samochodów kempingowych w Polsce o 20%. Zanim otrzymamy raport podsumowujący rok 2023 warto odnotować tendencję rejestracji w ostatnich pięciu latach, z której wynika iż w kategorii nowych samochodów kempingowych oraz nowych przyczep kempingowych odnotowany został trzykrotny wzrost pomiędzy końcem 2022 a 2018 rokiem - samochody kempingowe -1 877 szt. do 654 szt. – zmiana o 287% oraz przyczepy – 1 067 szt. do 345 szt. – zmiana o 308%. To duży progres polskiego zainetresowania caravaningiem i ta tendencja była także podkreślana w raportach cząstkowych w roku 2023.

Zlotowy boom

Sam wzrost sprzedaży i rejestracji pojazdów odbija się także na rynku kempingowym mnogością imprez zlotowych. W tym zakresie rok 2023 był wyjątkowo obfity, co można było zaobserwować na naszym portalowym kalendarium – nie było tygodnia bez możliwości zapisania się na zlot caravaningowy. Sezon można było rozpocząć 17 marca przyjeżdżając na zlot współorganizowany przez Polski Caravaning i Kopalnię Wrocław, na progu sezonu wziąć udział w wyprawie „Camper Ride Paris – Roubaix Challenge 2023”, a ukoronować go największą w kraju imprezą zlotową, czyli jubileuszowym Europa Rally w Krakowie. Międzynarodowa ranga tej imprezy była wielkim splendorem dla organizatorów oraz poslkiej społęczności caravaningowej. Między 25 a 29 maja 2023 teren Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wypełnił się kamperami i przyczepami kempingowymi z 20 państw Starego Kontynentu. To cykliczne i jednocześnie najstarsze wydarzenie caravaningowe w Europie odbywa się raz w roku i za każdym razem organizatorem jest inny kraj. 60. zlot Europa Rally zorganizował Polski Związek Motorowy, który także w tym roku obchodził własny jubileusz.

Kalejdoskop 2023 - miniony rok w branży caravaningowej 3

ReklamaKalejdoskop 2023 - miniony rok w branży caravaningowej 4
Produkcja wciąż rośnie

Zatrzymując się na chwilę przy europejskich konotacjach caravaningowych wspomnieć trzeba o otwarciu fabryki Erwin Hymer Group w Nowej Soli, z której w maju wyjechało pierwszych 15 wyprodukowanych pojazdów. Nie tylko Polska jak się okazało stała się krajem, w którym tendencja wzrostowa i zainteresowanie dziedziną pojazdów rekreacyjnych zmaterializowało się w pod postacią tworzenia nowych miejsc pracy. Podobnie w 2023 roku stało się w Słowenii gdzie firma Carthago otworzyła drugą już fabrykę, oraz w Niemczech, gdzie Morelo rozpoczęło budowę „zakładu numer 2” pod postacią najnowocześniejszej linii produkcyjnej, aby sprostać rosnącemu popytowi na luksusowe pojazdy. Lokalnym znacznikiem rozwoju caravaningu jest chociażby otwarcie na północy Polski, w Kębłowie punktu Hymer Centrum Pomorze, oraz rozwój wielu lokalnych przedstawicielstw innych marek z grona producentów kamperów i przyczep. W dziedzinie wypożyczalnie działo i dzieje się podobnie, w czym niemały wkład ma nasz portal Bookincamper wraz z elastyczną ofertą ubezpieczeń caravaningowych, atrakcyjnie zmodyfikowaną w 2023 roku.

Kalejdoskop 2023 - miniony rok w branży caravaningowej 5

Ten ratunkowy Transit

Raporty rynkowe nie tylko z caravaningowego pola dokumentują równoległe zainteresowanie motoryzacją trochę większego kalibru niż samochód osobowy, a więc samochodami dostawczymi. W pierwszej połowie 2023 roku przychody globalnego koncernu motoryzacyjnego Stellantis wzrosły w stosunku do roku poprzedniego o 18 proc, a zysk netto o 26 proc. W raporcie rocznym koncernu wiele miejsca poświęcono rekordowym wynikom finansowym. Przypomnijmy, że już w trzecim kwartale 2022 roku, kiedy przychody netto wyniosły 42,1 mld euro, co oznaczało wzrost o 29% w porównaniu z 3. kwartałem 2021 r. Niestety ogromna ilość zamówień miała także przełożenie negatywne na łańcuchy dostaw podwozi do fabryk produkujących kampery i kampervany na podwoziach „trojaczków”, co automatycznie spowodowało zwiększenie zamówień na bazowy komponent forda transita. Już na początku roku rynek zasiliło 11 kampervanów na bazie tego modelu dostawczaka, a pod koniec roku odpowiednio każdy z producentów pojazdów kempingowych dysponował już fordowskimi odpowiednikami produkowanych wcześniej modeli.

Kalejdoskop 2023 - miniony rok w branży caravaningowej 6

Prasa nagradza

Jak co roku odbyła się też gala wręczenia nagród mediów branżowych podczas Międzynarodowych Targów Turystycznych (CMT) w Stuttgarcie. Nagrody w 17 kategoriach trafiły nie tylko do producentów przyczep kempingowych i kamperów. O dużym sukcesie może mówić marka Niesmann+Bischoff, zwyciężczyni dwóch kategorii, ale też wspomniany na początku Hymer z pojazdem Venture S zwycięzca kategorii „Wygląd zewnętrzny”. Nowy Flair firmy Niesmann+Bischoff, otrzymał nagrodę za wygląd wnętrza i bezpieczeństwo, natpmiast marka QUQUQ, została nagrodzona za innowacyjne wyposażenie. Nagrodę ulubieńca blogerów przyznano BusBox-4 dla modelu Volkswagen ID Buzz. To jak wiadomo pojazd elektryczny, który śmiałą stylistyką podbija serca nie tylko fanów caravaningu.

Caravaning z literką - e -

Caravaning z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych pojawia się proporcjonalnie do rozwoju tego segmentu w motoryzacji użytkowej. Jeszcze dość nieśmiało, chociaż ma on spore szanse na rozwój. Dzięki specyfice caravaningowej formy podróżowania ma on większe szanse na popularność niż na przykład w wykorzystaniu do celów transportu publicznego czy jako codzienny moduł do przemieszczania się. Ładowanie baterii na kempingu czy zaplanowanym wcześniej postoju będzie proste i łatwe do zrealizowania, a co najważniejsze nie obarczone rygorem pośpiechu. Co prawda pojazdy napędzane prądem są tutaj jeszcze w powijakach, jednak rok 2023 należy uznać za ten, w którym pierwsze konstrukcje e-kempingowe debiutują  na rynku. Wraz z rozwojem motoryzacji elektrycznej w ramy dbałości o zrównoważony rozwój wpisują się działania w zakresie opracowywania nowych rozwiązan sanitarnych i ograniczania śladu węglowego - tak podczas produkcji jak i użytkowania pojazdów. 

Kalejdoskop 2023 - miniony rok w branży caravaningowej 7

Nasz Polski Caravaning

Na koniec tego rocznego podsumowania kilka słów o naszej działalności. Nasz portal rósł w 2023 roku jak na drożdżach. Od stycznia do początku grudnia odnotowaliśmy wzrost odsłon o 27% rok do roku (5 600 046 odsłon), ilość sesji wzrosła o 33% rok do roku (2 593 338 sesji), zanotowaliśmy również wzrost liczby unikalnych użytkowników o 27% rok do roku (1 593 686). Nasz profil Facebook Polski Caravaning to ponad 98 tysięcy obserwujących. Bardzo nas to cieszy i dziękujemy, że jesteście z nami. Tak lubiana przez Was grupa Polski Caravaning – nasza społeczność skupia prawie 68 tysięcy członków. To wyjątkowa społeczność ludzi kochających caravaning – zarówno tych dopiero rozpoczynających swoją przygodę jak i tych jeżdżących kamperami czy przyczepami od wielu, wielu lat. Tu nie ma złych pytań czy pytań bez odpowiedzi. Życzliwość, szacunek, chęć wymiany doświadczeń – to wyróżnia naszą grupę. A tą grupę tworzycie właśnie Wy – prawdziwi miłośnicy caravaningu. Kanał YouTube PolskiCaravaning.pl na którym pokazujemy Wam filmy z testów czy nowości z targów ma już prawie 35 tysięcy subskrybentów. Profil na Instagramie obserwuje prawie 8500 osób. Polski Caravaning to również newslettery, które wysyłamy Wam dwa razy w miesiącu a także profile na Linkedin czy na TikToku.

To wszystko sprawia, że caravaning to MY wszyscy. Cieszmy się nim i bądźmy dla siebie życzliwi! Przed nami kolejny rok pełen wrażeń, polskich i europejskich podróży!


Szymon Kwiatkowski28.12.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News