artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord - prenumerata PC prezent 2026
Truma Combi – Kody błędów i porady dla użytkowników

Truma Combi – Kody błędów i porady dla użytkowników

Czas czytania 11 minut

System ogrzewania Truma Combi jest jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań wśród producentów kamperów. Jego popularność wynika z wszechstronności oraz łatwości obsługi. Jednak jak każde urządzenie sterowane elektronicznie, także Truma Combi generuje czasem przeróżne błędy w postaci kodów, które potrafią zaniepokoić użytkowników domu na kołach. W tym artykule wyjaśnimy, jak działa ten system, co oznaczają najczęstsze kody błędów, jak je odczytywać i rozwiązywać problemy, które mogą się pojawić podczas użytkowania.

Spis treści

Jak działa Truma Combi?

Truma Combi to zintegrowany system ogrzewania, który zapewnia ogrzewanie wnętrza pojazdu kempingowego oraz podgrzewanie wody użytkowej. W zależności od rodzaju paliwa, którym jest zasilany, urządzenie działa na gaz (modele Combi 4, Combi 6) lub olej napędowy (modele Combi D4, Combi D6). Dodatkowo piece mogą być wyposażone w grzałkę elektryczną zasilaną napięciem 230V i wówczas oznaczone są dodatkową literą E np. Combi 6E lub Combi D4E. Dysponując takim hybrydowym piecem można korzystać z różnych źródeł zasilania lub łączyć je razem. Sterowanie odbywa się przy użyciu jednego z trzech dostępnych urządzeń: Truma CP classic - podstawowy panel w postaci pokrętła i przełącznika wyboru wraz z diodami sygnalizującymi stan urządzenia, Truma CP plus - dość intuicyjny i najpopularniejszy panel sterowania oraz Truma iNet X - najnowszy panel sterowania, który w wersji „Pro” pozwala ponadto na sterowanie innymi funkcjonalnościami pojazdu. Każdy ze sterowników umożliwia ustawienie w Trumie Combi żądanej temperatury wnętrza, wody użytkowej oraz monitorowanie stanu pracy systemu.

Kody błędów – czym są i gdzie się pojawiają?

Komunikaty zawierające kody błędów Truma Combi to sytuacja, która mniej lub bardziej stresuje użytkowników, a w zdecydowanej większości przypadków jest to spowodowane np. brakiem gazu, prądu. Ważne, aby nie popadać w panikę i nie wykonywać przypadkowych czynności w panelu sterowania. Lepszym doradcą będzie lektura instrukcji, a w niej rozpoznanie, co oznacza dany kod i jakie czynności należy wykonać, aby rozwiązać.

Jak odczytywać podstawowe kody błędów na panelu Truma CP classic?

kody_bledow_truma_combi

W przypadku wyposażenia pojazdu w najprostszy regulator Truma CP classic błędy sygnalizowane są najczęściej miganiem żółtej diody. Odczyt błędów przypomina trochę naukę alfabetu Morse’a, a więc zawsze warto wozić ze sobą instrukcję obsługi, która może sporą część tych problemów pomóc rozwiązać.

Urządzenie Truma Combi 4, 4E, 6, 6E
Kod błęduPrzyczynaSposób usunięcia

Nie świeci żadna LED, urządzenie jest włączone, napięcie robocze jest podłączone

Automatyczne ponowne ruszanie jest zablokowane, np. po przerwaniu zasilania energią elektryczną

Zresetować (reset zakłócenia) przez wyłączenie, odczekanie 5 sekund i ponowne włączenie

Po włączeniu nie świeci żadna LED

Brak napięcia roboczego

Sprawdzić napięcie akumulatora 12 V, ewentualnie naładować akumulator

Sprawdzić wszystkie elektryczne złącza wtykowe

Uszkodzony bezpiecznik urządzenia lub pojazdu

Sprawdzić bezpiecznik urządzenia lub pojazdu, ewentualnie wymienić (patrz bezpieczniki)

Po włączeniu ogrzewania świeci zielona LED i żółta LED miga 1 x (ogrzewanie ponownie pracuje)

Grożące za niskie napięcie akumulatora < 10,4 V

Naładować akumulator

Żółta LED miga 2 x (ogrzewanie nie działa)

Za niskie napięcie akumulatora < 10,0V

Naładować akumulator. Ewentualnie wymienić stary akumulator

Za wysokie napięcie > 16,4V

Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę

Żółta LED miga 3 x

Otwarte okno nad kominem (wyłącznik okienny)

Zamknąć okno

Żółta LED miga 4 x (Po dłuższym używaniu ogrzewanie przełącza na zakłócenie)

Tryb letni z pustym zbiornikiem wody

Wyłączyć urządzenie i odczekać do wystygnięcia, napełnić bojler wodą

Zablokowane wyloty ciepłego powietrza

Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe

Zablokowany wlot powietrza obiegowego

Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego

Żółta LED miga 5 x

Uszkodzony czujnik temperatury pomieszczenia lub jego kable

Skontaktować się z serwisem firmy Truma

Żółta LED miga 7 x

Uszkodzony panel obsługi lub jego przewody

Skontaktować się z serwisem firmy Truma

Żółta LED miga 8 x

Element grzejny FrostControl wykazuje zwarcie

Odłączyć wtyk elementu grzejnego od elektronicznej jednostki sterującej, wymienić element grzejny

Żółta LED miga 9 x (po ok. 30 sekundach od włączenia ogrzewania)

Butla gazu lub zawór szybkozamykający w doprowadzeniu gazu zamknięte

Sprawdzić dopływ gazu i otworzyć zawory

Butla gazu pusta

Wymiana butli gazu

(Po dłuższym używaniu ogrzewanie przełącza na zakłócenie)

Układ regulacji ciśnienia gazu oblodzony

Zastosować układ ogrzewania regulatora (EisEx)

Za wysoki udział butanu w butli gazu

Użyć propanu (zwłaszcza w temperaturze poniżej 10 °C butan nie nadaje się do ogrzewania)

Czerwona LED miga 1 x do 8 x

Zakłócenie ogrzewania

Skontaktować się z serwisem firmy Truma. Ewentualnie oznaczyć kod migowy (krótki, długi): Czerwona LED elektroniki ogrzewania

Zielona LED świeci nadal po wyłączeniu ogrzewania

Aktywny jest dobieg do redukcji temperatury ogrzewania

Nie stanowi to usterki. Dobieg wyłącza się po maks. 5 minutach

Ogrzewanie pomieszczenia nie reaguje natychmiast po ustawieniu

Aktywny jest dobieg do redukcji temperatury ogrzewania

Nie stanowi to usterki. Dobieg wyłącza się po maks. 5 minutach

Po włączeniu ogrzewania świeci zielona i czerwona LED

Układ elektroniczny jest uszkodzony

Skontaktować się z serwisem firmy Truma


Urządzenie Truma Combi Diesel D4, D4E, D6, D6E
Kod błęduPrzyczynaSposób usunięcia

Po włączeniu nie świeci żadna LED

Brak napięcia roboczego

Sprawdzić napięcie akumulatora 12 V, ewentualnie naładować akumulator

Sprawdzić wszystkie elektryczne złącza wtykowe

Uszkodzony bezpiecznik urządzenia lub pojazdu

Sprawdzić bezpiecznik urządzenia lub pojazdu, ewentualnie wymienić (patrz bezpieczniki)

Po włączeniu świeci zielona LED, lecz ogrzewanie nie działa

Temperatura ustawiona na panelu obsługi jest niższa od temperatury pomieszczenia

Ustawić wyższą temperaturę pomieszczenia na panelu obsługi

Zielona LED miga (5 Hz) po wyłączeniu ogrzewania

Aktywny jest dobieg do redukcji temperatury ogrzewania

Nie stanowi usterki, dobieg wyłącza się po maks. 5 minutach

Czerwona LED miga 6 x

Brak paliwa wskutek niewystarczającego poziomu napełnienia zbiornika, opróżnionego zbiornika lub skośnego ustawienia pojazdu

Napełnić zbiornik paliwem, a następnie napełnić przewód paliwowy w sposób opisany w rozdziale „Pierwsze uruchomienie”

Czerwona LED miga (za wyjątkiem 6 x) lub świeci

Zakłócenia urządzenia grzewczego

Skontaktować się z serwisem firmy Truma

Żółta LED miga 1 x

Grożące za niskie napięcie < 11,5V

Oszczędzać energię elektryczną z akumulatora, np. ograniczyć oświetlenie

Naładować akumulator

Żółta LED miga 2 x

Za niskie napięcie < 10,2 V

Sprawdzić napięcie akumulatora, ewentualnie naładować akumulator

Krótkoterminowy środek zaradczy, wyłączyć silne odbiorniki lub uruchomić silnik pojazdu, aż ogrzewanie zacznie pracować (ok. 4 minuty)

Pojemność akumulatora niewystarczająca, ewentualnie wymien ić stary akumulator

Za wysokie napięcie > 16,4 V

Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę

(tylko w przypadku Combi D 6 E)

Brak napięcia roboczego 230 V

Zapewnić napięcie robocze 230 V

Uszkodzony bezpiecznik 230 V

Wymienić bezpiecznik 230 V

Dłuższy okres nieużytkowania, np. w miesiącach zimowych

Uruchomić ogrzewanie w trybie zasilania olejem napędowym na ok. 30 minut, a następnie przełączyć na tryb elektryczny

Zadziałało zabezpieczenie przed przegrzaniem

Zresetować zabezpieczenie przed przegrzaniem, odczekać do wystygnięcia ogrzewania, zdj

Żółta LED miga 3 x

Otwarte okno nad kominem (wyłącznik okienny)

Zamknij okno

Żółta LED miga 4 x

Przekroczona temperatura ciepłego powietrza lub wody:

 

Nie wszystkie rury ciepłego powietrza są podłączone

Sprawdzić, czy podłączone są 4 rury ciepłego powietrza

Zablokowane wyloty ciepłego powietrza

Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe

Zablokowany wlot powietrza obiegowego

Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego

Tryb letni z pustym zbiornikiem wody

Napełnić bojler wodą

Żółta LED miga 5 x

Uszkodzony czujnik temperatury pomieszczenia lub przewody

Skontaktować się z serwisem firmy Truma

Żółta LED miga 6 x

Przekroczona temperatura wody w trybie letnim

Napełnić bojler wodą

Żółta LED miga 7 x

Uszkodzony panel obsługi lub kabel panelu

obsługi

Skontaktować się z serwisem firmy Truma

Żółta LED miga 8 x

Element grzejny FrostControl wykazuje zwarcie

Odłączyć wtyk elementu grzejnego od elektronicznej jednostki sterującej, wymienić element grzejny

Jak odczytywać podstawowe kody błędów na panelu Truma CP plus?

kody_bledow_truma_combi

Na tym panelu informacje przedstawione są dużo czytelniej i zarazem łatwiej jest odczytać błędy. Mają one postać symboli, które informują o nieprawidłowościach w pracy systemu. Ich celem jest wskazanie użytkownikowi, gdzie może tkwić problem – od drobnych usterek, po poważniejsze awarie wymagające interwencji serwisu. Producent podzielił te informacje na dwie grupy: „W” - ostrzeżenie i „E” – zakłócenie.

W poniższym przypadku ostrzeżenie rozszyfrowanie wygląda następująco:

  • W – ostrzeżenie
  • 42 – kod błędu
  • H – urządzenie grzewcze

kody_bledow-truma_combi

Jeżeli przyczyna została usunięta, można wrócić do poziomu ustawień panelu, naciskając pokrętło. Jeżeli nie udało się usunąć przyczyny, można powrócić do poziomu ustawień panelu, ale naciskając znajdujący się obok pokrętła przycisk powrotu oznaczony strzałką. W tej sytuacji symbol ostrzeżenia będzie nadal wyświetlany na monitorze.

Rozszyfrowanie informacji o zakłóceniu odbywa się w podobny sposób:

  • E – zakłócenie
  • 112 – kod błędu
  • H – urządzenie grzewcze

kody_bledow-truma_combi

W przypadku zakłócenia, gdy jego przyczyna została usunięta, można powrócić do poziomu ustawień na panelu poprzez naciśnięcie pokrętła. Jeżeli przyczyna nie zostanie usunięta, zakłócenie informacja/kod o zakłóceniu wyświetli się ponownie. Ważnym jest, że jeżeli na wyświetlaczu panelu kod błędu miga, to jego zresetowanie może nastąpić dopiero po 15 minutach.

Urządzenie Truma Combi 4, 4E, 6, 6E
Kod błęduPrzyczynaSposób usunięcia
W17H

Tryb letni z pustym zbiornikiem wody 

Wyłączyć ogrzewanie i odczekać do wystygnięcia. Napełnić bojler wodą

W18H

Przekroczona temperatura ciepłego powietrza:

 

Nie wszystkie rury ciepłego powietrza są podłączone

Sprawdzić, czy podłączone są 4 rury ciepłego powietrza

Zablokowane wyloty ciepłego powietrza

Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe

Zablokowany wlot powietrza obiegowego

Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego
W21H

Uszkodzony czujnik temperatury pomieszczenia lub jego kable

Sprawdzić kable czujnika temperatury pomieszczenia, w razie uszkodzenia wymienić

W24H

Grożące za niskie napięcie. Za niskie napięcie akumulatora < 10,4 V

Naładować akumulator

W29H

Element grzejny FrostControl wykazuje zwarcie

Odłączyć wtyk elementu grzejnego od elektronicznej jednostki sterującej. Wymienić element grzejny

W42H

Otwarte okno nad kominem (wyłącznik okienny)

Zamknąć okno

W43H

Za wysokie napięcie > 16,4 V 

Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę

W44H

Zbyt niskie napięcie. Za niskie napięcie akumulatora < 10,0 V

Naładować akumulator. Ewentualnie wymienić stary akumulator

W45H

Brak napięcia roboczego 230 V 

Zapewnić napięcie robocze 230 V

Uszkodzony bezpiecznik 230 V 

Wymienić bezpiecznik 230 V (patrz instrukcja obsługi Combi)

Zadziałało zabezpieczenie przed przegrzaniem 

Zresetować zabezpieczenie przed przegrzaniem (patrz instrukcja obsługi Combi)
W255H

Ogrzewanie nie ma zasilania 12 V

Zapewnić zasilanie 12 V

Brak połączenia pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi 

Zapewnić połączenie pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi

W301H

W417H

Za wysokie napięcie > 16,4 V 

Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę

W302H

W418H

Zbyt niskie napięcie. Za niskie napięcie akumulatora < 10,0 V

Naładować akumulator. Ewentualnie wymienić stary akumulator

W303H

W411H

Grożące za niskie napięcie. Za niskie napięcie akumulatora < 10,4 V

Naładować akumulator

W401H 

Tryb letni z pustym zbiornikiem wody

Wyłączyć ogrzewanie i odczekać do wystygnięcia. Napełnić bojler wodą

W402H

Przekroczona temperatura ciepłego powietrza:

 

Nie wszystkie rury ciepłego powietrza są podłączone

Sprawdzić, czy podłączone są 4 rury ciepłego powietrza

Zablokowane wyloty ciepłego powietrza 

Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe

Zablokowany wlot powietrza obiegowego

Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego

W407H

Brak napięcia roboczego 230V

Zapewnić napięcie robocze 230 V

Uszkodzony bezpiecznik 230V 

Wymienić bezpiecznik 230 V (patrz instrukcja obsługi Combi)

W408H

Brak dopływu gazu w trybie mieszanym 

Sprawdzić dopływ gazu. Patrz błąd # 507 (w trybie mieszanym nadal działa ogrzewanie elektroniczne)

W412H

Otwarte okno nad kominem (wyłącznik okienny) 

Zamknąć okno

E507H

E516H

E517H

Butla gazu pusta 

Wymienić butlę gazu

Butla gazu lub zawór szybkozamykający w doprowadzeniu gazu zamknięte

Sprawdzić dopływ gazu i otworzyć zawory

Układ regulacji ciśnienia gazu oblodzony

Zastosować układ ogrzewania regulatora (EisEx)

Za wysoki udział butanu w butli gazu 

Użyć propanu. Zwłaszcza w temperaturze poniżej 10°C butan nie nadaje się do ogrzewania

Zamknięty wlot powietrza do spalania lub wylot spalin 

Sprawdzić otwory, czy nie są zanieczyszczone (błotem śniegowymlodem, liśćmi itp.) i ewentualnie oczyścić

Układ regulacji ciśnienia gazu jest uszkodzony 

Sprawdzić / wymienić układ regulacji ciśnienia gazu

E607H

Osiągnięta maksymalna liczba resetowań błędów 

Odczekać 15 minut i zresetować błędy

E621H

Uszkodzony czujnik temperatury pomieszczenia lub jego kable

Sprawdzić kable czujnika temperatury pomieszczenia, w razie uszko-

dzenia wymienić

E624H

Element grzejny FrostControl wykazuje zwarcie 

Odłączyć wtyk elementu grzejnego od elektronicznej jednostki sterującej. Wymienić element grzejny

E632H

Zadziałało zabezpieczenie przed przegrzaniem 

Zresetować zabezpieczenie przed przegrzaniem (patrz instrukcja obsługi Combi)


Urządzenie Truma Combi Diesel D4, D4E, D6, D6E
Kod błęduPrzyczynaSposób usunięcia

E111H

Uszkodzony czujnik temperatury pomieszczenia lub jego

kable

Sprawdzić kable czujnika temperatury pomieszczenia, w razie uszko-

dzenia wymienić

E122H 

Brak paliwa wskutek niewystarczającego poziomu napełnienia zbiornika, opróżnionego zbiornika lub skośnego ustawienia pojazdu

Napełnić zbiornik paliwem. Następnie napełnić przewód paliwowy zgodnie z opisem w rozdziale „Pierwsze uruchomienie” (patrz instrukcja obsługi Combi Diesel)

E131H

Brak połączenia pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi 

Zapewnić połączenie pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi

E132H

Element grzejny FrostControl wykazuje zwarcie 

Odłączyć wtyk elementu grzejnego od elektronicznej jednostki sterującej. Wymienić element grzejny

E150H

Przekroczona temperatura ciepłego powietrza:

 

Nie wszystkie rury ciepłego powietrza są podłączone

Sprawdzić, czy podłączone są 4 rury ciepłego powietrza

Zablokowane wyloty ciepłego powietrza

Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe

Zablokowany wlot powietrza obiegowego

Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego

E151H

Przekroczona temperatura wody w trybie zimowym:

 

Za wysoka temperatura w zbiorniku wody 

Wyłączyć urządzenie i odczekać do wystygnięcia. Napełnić bojler wodą

Zablokowane wyloty ciepłego powietrza 

Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe

Zablokowany wlot powietrza obiegowego 

Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego

E152H

Przekroczona temperatura wody w trybie letnim:

 

Za wysoka temperatura w zbiorniku wody

Wyłączyć urządzenie i odczekać do wystygnięcia. Napełnić bojler wodą

Zablokowane wyloty ciepłego powietrza 

Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe

Zablokowany wlot powietrza obiegowego 

Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego

E160H

Za niskie napięcie < 10,2 V 

Sprawdzić napięcie akumulatora, ewentualnie naładować akumulator

Krótkoterminowy środek zaradczy. Wyłączyć silne odbiorniki lub uruchomić silnik pojazdu, aż ogrzewanie zacznie pracować (ok. 4 minuty)

Pojemność akumulatora niewystarczająca, ewentualnie wymienić stary akumulator

E161H

Za wysokie napięcie > 16,4 V 

Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę

E162H

Otwarte okno nad kominem (wyłącznik okienny) 

Zamknąć okno

E164H

Brak napięcia roboczego 230V 

Zapewnić napięcie robocze 230V

Uszkodzony bezpiecznik 230V 

Wymienić bezpiecznik 230 V (patrz instrukcja obsługi Combi)

Zadziałało zabezpieczenie przed przegrzaniem 

Zresetować zabezpieczenie przed przegrzaniem (patrz instrukcja obsługi Combi)

E170H

Grożące za niskie napięcie < 11,5V

Oszczędzać energię elektryczną z akumulatora, np. ograniczyć oświetlenie

Naładować akumulator

W255H

Ogrzewanie nie ma zasilania 12V

Zapewnić zasilanie 12V

Brak połączenia pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi

Zapewnić połączenie pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi

Jak odczytywać podstawowe kody błędów na panelu Truma iNet X

kody_bledow_truma_combi

System Truma iNet X to kolejny etap w sposobie sterowania urządzeniami Combi w pojazdach kempingowych. System oferuje panel dotykowy, który może posiadać wiele funkcjonalności oprócz tych podstawowych, czyli sterowania ogrzewaniem wnętrza pojazdu i wody użytkowej. Informacje ostrzegające nieprawidłowościach pracy systemu są tu wyświetlane w formie kodu, ale tuż obok niego jest pełna informacja ze wskazówkami informującymi użytkownika w czym jest problem i jak go rozwiązać. Po usunięciu przyczyny wyświetlenia błędu należy postępować zgodnie ze wskazówkami na panelu, aby usunąć notyfikację o błędzie.

Instrukcje obsługi paneli sterowania Truma Combi

Pobierz instrukcję obsługi panelu Truma CP classic

Pobierz instrukcję obsługi panelu Truma CP plus

Pobierz instrukcję obsługi panelu Truma iNet X

Kiedy trzeba odwiedzić serwis?

Niektóre kody błędów wskazują na poważniejsze usterki, które mogą wymagać interwencji specjalisty. Jeśli po wykonaniu podstawowych czynności problem nadal się powtarza, warto skontaktować się z autoryzowanym serwisem Truma. Szczególnie należy to zrobić, gdy:

  • Wyświetlany błąd dotyczy elektroniki, czujników
  • Pojawia się wyciek gazu lub wody
  • System nie uruchamia się mimo podjętych prób
  • Wystąpiły nietypowe objawy, których nie opisuje instrukcja

System Truma Combi stanowi niezawodny sposób na zapewnienie komfortu termicznego w kamperze lub przyczepie. Wyświetlane na panelu kody błędów pełnią funkcję praktycznego narzędzia diagnostycznego – umożliwiają szybkie wykrycie i usunięcie drobnych usterek. Aby korzystanie z urządzenia przebiegało bez zakłóceń, warto znać znaczenie kodów błędów, dbać o regularną konserwację oraz korzystać ze wsparcia fachowców, gdy zajdzie taka potrzeba.

Fotografie i grafiki: Truma


Marcin Turko
Marcin Turko
Caravaning to jego sposób na wypoczynek już od schyłku XX wieku, a piórem z Redakcją związany od 2007 roku. Podczas odkrywania nowych miejsc z żoną i psem nie rozstaje się również z aparatem fotograficznym. Bez caravaningu nie wypoczywa. Trudny charakter, mówi o tym, co myśli i nie chce pisać na tematy, o których nie ma pojęcia.
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News