
System ogrzewania Truma Combi jest jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań wśród producentów kamperów. Jego popularność wynika z wszechstronności oraz łatwości obsługi. Jednak jak każde urządzenie sterowane elektronicznie, także Truma Combi generuje czasem przeróżne błędy w postaci kodów, które potrafią zaniepokoić użytkowników domu na kołach. W tym artykule wyjaśnimy, jak działa ten system, co oznaczają najczęstsze kody błędów, jak je odczytywać i rozwiązywać problemy, które mogą się pojawić podczas użytkowania.
Spis treści
Truma Combi to zintegrowany system ogrzewania, który zapewnia ogrzewanie wnętrza pojazdu kempingowego oraz podgrzewanie wody użytkowej. W zależności od rodzaju paliwa, którym jest zasilany, urządzenie działa na gaz (modele Combi 4, Combi 6) lub olej napędowy (modele Combi D4, Combi D6). Dodatkowo piece mogą być wyposażone w grzałkę elektryczną zasilaną napięciem 230V i wówczas oznaczone są dodatkową literą E np. Combi 6E lub Combi D4E. Dysponując takim hybrydowym piecem można korzystać z różnych źródeł zasilania lub łączyć je razem. Sterowanie odbywa się przy użyciu jednego z trzech dostępnych urządzeń: Truma CP classic - podstawowy panel w postaci pokrętła i przełącznika wyboru wraz z diodami sygnalizującymi stan urządzenia, Truma CP plus - dość intuicyjny i najpopularniejszy panel sterowania oraz Truma iNet X - najnowszy panel sterowania, który w wersji „Pro” pozwala ponadto na sterowanie innymi funkcjonalnościami pojazdu. Każdy ze sterowników umożliwia ustawienie w Trumie Combi żądanej temperatury wnętrza, wody użytkowej oraz monitorowanie stanu pracy systemu.
Komunikaty zawierające kody błędów Truma Combi to sytuacja, która mniej lub bardziej stresuje użytkowników, a w zdecydowanej większości przypadków jest to spowodowane np. brakiem gazu, prądu. Ważne, aby nie popadać w panikę i nie wykonywać przypadkowych czynności w panelu sterowania. Lepszym doradcą będzie lektura instrukcji, a w niej rozpoznanie, co oznacza dany kod i jakie czynności należy wykonać, aby rozwiązać.

W przypadku wyposażenia pojazdu w najprostszy regulator Truma CP classic błędy sygnalizowane są najczęściej miganiem żółtej diody. Odczyt błędów przypomina trochę naukę alfabetu Morse’a, a więc zawsze warto wozić ze sobą instrukcję obsługi, która może sporą część tych problemów pomóc rozwiązać.
| Urządzenie Truma Combi 4, 4E, 6, 6E | ||
|---|---|---|
| Kod błędu | Przyczyna | Sposób usunięcia |
Nie świeci żadna LED, urządzenie jest włączone, napięcie robocze jest podłączone | Automatyczne ponowne ruszanie jest zablokowane, np. po przerwaniu zasilania energią elektryczną | Zresetować (reset zakłócenia) przez wyłączenie, odczekanie 5 sekund i ponowne włączenie |
Po włączeniu nie świeci żadna LED | Brak napięcia roboczego | Sprawdzić napięcie akumulatora 12 V, ewentualnie naładować akumulator |
Sprawdzić wszystkie elektryczne złącza wtykowe | ||
Uszkodzony bezpiecznik urządzenia lub pojazdu | Sprawdzić bezpiecznik urządzenia lub pojazdu, ewentualnie wymienić (patrz bezpieczniki) | |
Po włączeniu ogrzewania świeci zielona LED i żółta LED miga 1 x (ogrzewanie ponownie pracuje) | Grożące za niskie napięcie akumulatora < 10,4 V | Naładować akumulator |
Żółta LED miga 2 x (ogrzewanie nie działa) | Za niskie napięcie akumulatora < 10,0V | Naładować akumulator. Ewentualnie wymienić stary akumulator |
Za wysokie napięcie > 16,4V | Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę | |
Żółta LED miga 3 x | Otwarte okno nad kominem (wyłącznik okienny) | Zamknąć okno |
| Żółta LED miga 4 x (Po dłuższym używaniu ogrzewanie przełącza na zakłócenie) | Tryb letni z pustym zbiornikiem wody | Wyłączyć urządzenie i odczekać do wystygnięcia, napełnić bojler wodą |
Zablokowane wyloty ciepłego powietrza | Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe | |
Zablokowany wlot powietrza obiegowego | Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego | |
Żółta LED miga 5 x | Uszkodzony czujnik temperatury pomieszczenia lub jego kable | Skontaktować się z serwisem firmy Truma |
Żółta LED miga 7 x | Uszkodzony panel obsługi lub jego przewody | Skontaktować się z serwisem firmy Truma |
Żółta LED miga 8 x | Element grzejny FrostControl wykazuje zwarcie | Odłączyć wtyk elementu grzejnego od elektronicznej jednostki sterującej, wymienić element grzejny |
Żółta LED miga 9 x (po ok. 30 sekundach od włączenia ogrzewania) | Butla gazu lub zawór szybkozamykający w doprowadzeniu gazu zamknięte | Sprawdzić dopływ gazu i otworzyć zawory |
Butla gazu pusta | Wymiana butli gazu | |
(Po dłuższym używaniu ogrzewanie przełącza na zakłócenie) | Układ regulacji ciśnienia gazu oblodzony | Zastosować układ ogrzewania regulatora (EisEx) |
Za wysoki udział butanu w butli gazu | Użyć propanu (zwłaszcza w temperaturze poniżej 10 °C butan nie nadaje się do ogrzewania) | |
Czerwona LED miga 1 x do 8 x | Zakłócenie ogrzewania | Skontaktować się z serwisem firmy Truma. Ewentualnie oznaczyć kod migowy (krótki, długi): Czerwona LED elektroniki ogrzewania |
Zielona LED świeci nadal po wyłączeniu ogrzewania | Aktywny jest dobieg do redukcji temperatury ogrzewania | Nie stanowi to usterki. Dobieg wyłącza się po maks. 5 minutach |
Ogrzewanie pomieszczenia nie reaguje natychmiast po ustawieniu | Aktywny jest dobieg do redukcji temperatury ogrzewania | Nie stanowi to usterki. Dobieg wyłącza się po maks. 5 minutach |
Po włączeniu ogrzewania świeci zielona i czerwona LED | Układ elektroniczny jest uszkodzony | Skontaktować się z serwisem firmy Truma |
| Urządzenie Truma Combi Diesel D4, D4E, D6, D6E | ||
|---|---|---|
| Kod błędu | Przyczyna | Sposób usunięcia |
Po włączeniu nie świeci żadna LED | Brak napięcia roboczego | Sprawdzić napięcie akumulatora 12 V, ewentualnie naładować akumulator |
Sprawdzić wszystkie elektryczne złącza wtykowe | ||
Uszkodzony bezpiecznik urządzenia lub pojazdu | Sprawdzić bezpiecznik urządzenia lub pojazdu, ewentualnie wymienić (patrz bezpieczniki) | |
Po włączeniu świeci zielona LED, lecz ogrzewanie nie działa | Temperatura ustawiona na panelu obsługi jest niższa od temperatury pomieszczenia | Ustawić wyższą temperaturę pomieszczenia na panelu obsługi |
Zielona LED miga (5 Hz) po wyłączeniu ogrzewania | Aktywny jest dobieg do redukcji temperatury ogrzewania | Nie stanowi usterki, dobieg wyłącza się po maks. 5 minutach |
Czerwona LED miga 6 x | Brak paliwa wskutek niewystarczającego poziomu napełnienia zbiornika, opróżnionego zbiornika lub skośnego ustawienia pojazdu | Napełnić zbiornik paliwem, a następnie napełnić przewód paliwowy w sposób opisany w rozdziale „Pierwsze uruchomienie” |
Czerwona LED miga (za wyjątkiem 6 x) lub świeci | Zakłócenia urządzenia grzewczego | Skontaktować się z serwisem firmy Truma |
Żółta LED miga 1 x | Grożące za niskie napięcie < 11,5V | Oszczędzać energię elektryczną z akumulatora, np. ograniczyć oświetlenie |
Naładować akumulator | ||
| Żółta LED miga 2 x | Za niskie napięcie < 10,2 V | Sprawdzić napięcie akumulatora, ewentualnie naładować akumulator |
Krótkoterminowy środek zaradczy, wyłączyć silne odbiorniki lub uruchomić silnik pojazdu, aż ogrzewanie zacznie pracować (ok. 4 minuty) | ||
Pojemność akumulatora niewystarczająca, ewentualnie wymien ić stary akumulator | ||
Za wysokie napięcie > 16,4 V | Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę | |
(tylko w przypadku Combi D 6 E) | Brak napięcia roboczego 230 V | Zapewnić napięcie robocze 230 V |
Uszkodzony bezpiecznik 230 V | Wymienić bezpiecznik 230 V | |
Dłuższy okres nieużytkowania, np. w miesiącach zimowych | Uruchomić ogrzewanie w trybie zasilania olejem napędowym na ok. 30 minut, a następnie przełączyć na tryb elektryczny | |
Zadziałało zabezpieczenie przed przegrzaniem | Zresetować zabezpieczenie przed przegrzaniem, odczekać do wystygnięcia ogrzewania, zdj | |
Żółta LED miga 3 x | Otwarte okno nad kominem (wyłącznik okienny) | Zamknij okno |
Żółta LED miga 4 x | Przekroczona temperatura ciepłego powietrza lub wody: | |
Nie wszystkie rury ciepłego powietrza są podłączone | Sprawdzić, czy podłączone są 4 rury ciepłego powietrza | |
Zablokowane wyloty ciepłego powietrza | Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe | |
Zablokowany wlot powietrza obiegowego | Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego | |
Tryb letni z pustym zbiornikiem wody | Napełnić bojler wodą | |
Żółta LED miga 5 x | Uszkodzony czujnik temperatury pomieszczenia lub przewody | Skontaktować się z serwisem firmy Truma |
Żółta LED miga 6 x | Przekroczona temperatura wody w trybie letnim | Napełnić bojler wodą |
Żółta LED miga 7 x | Uszkodzony panel obsługi lub kabel panelu obsługi | Skontaktować się z serwisem firmy Truma |
Żółta LED miga 8 x | Element grzejny FrostControl wykazuje zwarcie | Odłączyć wtyk elementu grzejnego od elektronicznej jednostki sterującej, wymienić element grzejny |

Na tym panelu informacje przedstawione są dużo czytelniej i zarazem łatwiej jest odczytać błędy. Mają one postać symboli, które informują o nieprawidłowościach w pracy systemu. Ich celem jest wskazanie użytkownikowi, gdzie może tkwić problem – od drobnych usterek, po poważniejsze awarie wymagające interwencji serwisu. Producent podzielił te informacje na dwie grupy: „W” - ostrzeżenie i „E” – zakłócenie.
W poniższym przypadku ostrzeżenie rozszyfrowanie wygląda następująco:

Jeżeli przyczyna została usunięta, można wrócić do poziomu ustawień panelu, naciskając pokrętło. Jeżeli nie udało się usunąć przyczyny, można powrócić do poziomu ustawień panelu, ale naciskając znajdujący się obok pokrętła przycisk powrotu oznaczony strzałką. W tej sytuacji symbol ostrzeżenia będzie nadal wyświetlany na monitorze.
Rozszyfrowanie informacji o zakłóceniu odbywa się w podobny sposób:

W przypadku zakłócenia, gdy jego przyczyna została usunięta, można powrócić do poziomu ustawień na panelu poprzez naciśnięcie pokrętła. Jeżeli przyczyna nie zostanie usunięta, zakłócenie informacja/kod o zakłóceniu wyświetli się ponownie. Ważnym jest, że jeżeli na wyświetlaczu panelu kod błędu miga, to jego zresetowanie może nastąpić dopiero po 15 minutach.
| Urządzenie Truma Combi 4, 4E, 6, 6E | ||
|---|---|---|
| Kod błędu | Przyczyna | Sposób usunięcia |
| W17H | Tryb letni z pustym zbiornikiem wody | Wyłączyć ogrzewanie i odczekać do wystygnięcia. Napełnić bojler wodą |
| W18H | Przekroczona temperatura ciepłego powietrza: | |
Nie wszystkie rury ciepłego powietrza są podłączone | Sprawdzić, czy podłączone są 4 rury ciepłego powietrza | |
Zablokowane wyloty ciepłego powietrza | Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe | |
Zablokowany wlot powietrza obiegowego | Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego | |
| W21H | Uszkodzony czujnik temperatury pomieszczenia lub jego kable | Sprawdzić kable czujnika temperatury pomieszczenia, w razie uszkodzenia wymienić |
| W24H | Grożące za niskie napięcie. Za niskie napięcie akumulatora < 10,4 V | Naładować akumulator |
| W29H | Element grzejny FrostControl wykazuje zwarcie | Odłączyć wtyk elementu grzejnego od elektronicznej jednostki sterującej. Wymienić element grzejny |
| W42H | Otwarte okno nad kominem (wyłącznik okienny) | Zamknąć okno |
| W43H | Za wysokie napięcie > 16,4 V | Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę |
| W44H | Zbyt niskie napięcie. Za niskie napięcie akumulatora < 10,0 V | Naładować akumulator. Ewentualnie wymienić stary akumulator |
| W45H | Brak napięcia roboczego 230 V | Zapewnić napięcie robocze 230 V |
Uszkodzony bezpiecznik 230 V | Wymienić bezpiecznik 230 V (patrz instrukcja obsługi Combi) | |
Zadziałało zabezpieczenie przed przegrzaniem | Zresetować zabezpieczenie przed przegrzaniem (patrz instrukcja obsługi Combi) | |
| W255H | Ogrzewanie nie ma zasilania 12 V | Zapewnić zasilanie 12 V |
Brak połączenia pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi | Zapewnić połączenie pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi | |
W301H W417H | Za wysokie napięcie > 16,4 V | Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę |
W302H W418H | Zbyt niskie napięcie. Za niskie napięcie akumulatora < 10,0 V | Naładować akumulator. Ewentualnie wymienić stary akumulator |
W303H W411H | Grożące za niskie napięcie. Za niskie napięcie akumulatora < 10,4 V | Naładować akumulator |
W401H | Tryb letni z pustym zbiornikiem wody | Wyłączyć ogrzewanie i odczekać do wystygnięcia. Napełnić bojler wodą |
| W402H | Przekroczona temperatura ciepłego powietrza: | |
Nie wszystkie rury ciepłego powietrza są podłączone | Sprawdzić, czy podłączone są 4 rury ciepłego powietrza | |
Zablokowane wyloty ciepłego powietrza | Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe | |
Zablokowany wlot powietrza obiegowego | Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego | |
W407H | Brak napięcia roboczego 230V | Zapewnić napięcie robocze 230 V |
Uszkodzony bezpiecznik 230V | Wymienić bezpiecznik 230 V (patrz instrukcja obsługi Combi) | |
W408H | Brak dopływu gazu w trybie mieszanym | Sprawdzić dopływ gazu. Patrz błąd # 507 (w trybie mieszanym nadal działa ogrzewanie elektroniczne) |
W412H | Otwarte okno nad kominem (wyłącznik okienny) | Zamknąć okno |
E507H E516H E517H | Butla gazu pusta | Wymienić butlę gazu |
Butla gazu lub zawór szybkozamykający w doprowadzeniu gazu zamknięte | Sprawdzić dopływ gazu i otworzyć zawory | |
Układ regulacji ciśnienia gazu oblodzony | Zastosować układ ogrzewania regulatora (EisEx) | |
Za wysoki udział butanu w butli gazu | Użyć propanu. Zwłaszcza w temperaturze poniżej 10°C butan nie nadaje się do ogrzewania | |
Zamknięty wlot powietrza do spalania lub wylot spalin | Sprawdzić otwory, czy nie są zanieczyszczone (błotem śniegowymlodem, liśćmi itp.) i ewentualnie oczyścić | |
Układ regulacji ciśnienia gazu jest uszkodzony | Sprawdzić / wymienić układ regulacji ciśnienia gazu | |
E607H | Osiągnięta maksymalna liczba resetowań błędów | Odczekać 15 minut i zresetować błędy |
E621H | Uszkodzony czujnik temperatury pomieszczenia lub jego kable | Sprawdzić kable czujnika temperatury pomieszczenia, w razie uszko- dzenia wymienić |
E624H | Element grzejny FrostControl wykazuje zwarcie | Odłączyć wtyk elementu grzejnego od elektronicznej jednostki sterującej. Wymienić element grzejny |
E632H | Zadziałało zabezpieczenie przed przegrzaniem | Zresetować zabezpieczenie przed przegrzaniem (patrz instrukcja obsługi Combi) |
| Urządzenie Truma Combi Diesel D4, D4E, D6, D6E | ||
|---|---|---|
| Kod błędu | Przyczyna | Sposób usunięcia |
E111H | Uszkodzony czujnik temperatury pomieszczenia lub jego kable | Sprawdzić kable czujnika temperatury pomieszczenia, w razie uszko- dzenia wymienić |
E122H | Brak paliwa wskutek niewystarczającego poziomu napełnienia zbiornika, opróżnionego zbiornika lub skośnego ustawienia pojazdu | Napełnić zbiornik paliwem. Następnie napełnić przewód paliwowy zgodnie z opisem w rozdziale „Pierwsze uruchomienie” (patrz instrukcja obsługi Combi Diesel) |
E131H | Brak połączenia pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi | Zapewnić połączenie pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi |
E132H | Element grzejny FrostControl wykazuje zwarcie | Odłączyć wtyk elementu grzejnego od elektronicznej jednostki sterującej. Wymienić element grzejny |
E150H | Przekroczona temperatura ciepłego powietrza: | |
Nie wszystkie rury ciepłego powietrza są podłączone | Sprawdzić, czy podłączone są 4 rury ciepłego powietrza | |
Zablokowane wyloty ciepłego powietrza | Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe | |
Zablokowany wlot powietrza obiegowego | Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego | |
E151H | Przekroczona temperatura wody w trybie zimowym: | |
Za wysoka temperatura w zbiorniku wody | Wyłączyć urządzenie i odczekać do wystygnięcia. Napełnić bojler wodą | |
Zablokowane wyloty ciepłego powietrza | Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe | |
Zablokowany wlot powietrza obiegowego | Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego | |
E152H | Przekroczona temperatura wody w trybie letnim: | |
Za wysoka temperatura w zbiorniku wody | Wyłączyć urządzenie i odczekać do wystygnięcia. Napełnić bojler wodą | |
Zablokowane wyloty ciepłego powietrza | Sprawdzić poszczególne otwory wylotowe | |
Zablokowany wlot powietrza obiegowego | Usunąć blokadę wlotu powietrza obiegowego | |
| E160H | Za niskie napięcie < 10,2 V | Sprawdzić napięcie akumulatora, ewentualnie naładować akumulator |
Krótkoterminowy środek zaradczy. Wyłączyć silne odbiorniki lub uruchomić silnik pojazdu, aż ogrzewanie zacznie pracować (ok. 4 minuty) | ||
Pojemność akumulatora niewystarczająca, ewentualnie wymienić stary akumulator | ||
E161H | Za wysokie napięcie > 16,4 V | Sprawdzić napięcie akumulatora i źródła napięcia, np. ładowarkę |
E162H | Otwarte okno nad kominem (wyłącznik okienny) | Zamknąć okno |
E164H | Brak napięcia roboczego 230V | Zapewnić napięcie robocze 230V |
Uszkodzony bezpiecznik 230V | Wymienić bezpiecznik 230 V (patrz instrukcja obsługi Combi) | |
Zadziałało zabezpieczenie przed przegrzaniem | Zresetować zabezpieczenie przed przegrzaniem (patrz instrukcja obsługi Combi) | |
E170H | Grożące za niskie napięcie < 11,5V | Oszczędzać energię elektryczną z akumulatora, np. ograniczyć oświetlenie |
Naładować akumulator | ||
W255H | Ogrzewanie nie ma zasilania 12V | Zapewnić zasilanie 12V |
Brak połączenia pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi | Zapewnić połączenie pomiędzy ogrzewaniem a panelem obsługi | |

System Truma iNet X to kolejny etap w sposobie sterowania urządzeniami Combi w pojazdach kempingowych. System oferuje panel dotykowy, który może posiadać wiele funkcjonalności oprócz tych podstawowych, czyli sterowania ogrzewaniem wnętrza pojazdu i wody użytkowej. Informacje ostrzegające nieprawidłowościach pracy systemu są tu wyświetlane w formie kodu, ale tuż obok niego jest pełna informacja ze wskazówkami informującymi użytkownika w czym jest problem i jak go rozwiązać. Po usunięciu przyczyny wyświetlenia błędu należy postępować zgodnie ze wskazówkami na panelu, aby usunąć notyfikację o błędzie.
Pobierz instrukcję obsługi panelu Truma CP classic
Pobierz instrukcję obsługi panelu Truma CP plus
Pobierz instrukcję obsługi panelu Truma iNet X
Niektóre kody błędów wskazują na poważniejsze usterki, które mogą wymagać interwencji specjalisty. Jeśli po wykonaniu podstawowych czynności problem nadal się powtarza, warto skontaktować się z autoryzowanym serwisem Truma. Szczególnie należy to zrobić, gdy:
System Truma Combi stanowi niezawodny sposób na zapewnienie komfortu termicznego w kamperze lub przyczepie. Wyświetlane na panelu kody błędów pełnią funkcję praktycznego narzędzia diagnostycznego – umożliwiają szybkie wykrycie i usunięcie drobnych usterek. Aby korzystanie z urządzenia przebiegało bez zakłóceń, warto znać znaczenie kodów błędów, dbać o regularną konserwację oraz korzystać ze wsparcia fachowców, gdy zajdzie taka potrzeba.
Fotografie i grafiki: Truma