The Wanderer jest uznawany zarówno za pierwszy kamper oraz za pierwszą przyczepę kempingową. Przyczyna tkwi w tym, że zbudowano go w pionierskich czasach, działał nie na silnik, ale dzięki koniom. Dlatego jednoznaczna kwalifikacja pojazdu wcale nie jest taka prosta, jak mogłoby się wydawać. The Wanderer powstał w 1885 roku a jego nazwa dosłownie oznaczała „Wędrowiec”.
The Wanderer zbudowała na zamówienie brytyjska firma Bristol Wagon & Carriage Works. Podstawową inspiracją były tradycyjne wozy cygańskie.
The Wanderer wymyślił i zaprojektował William Gordon Stables (1837–1910). Pochodził ze Szkocji, był emerytowanym chirurgiem Royal Navy, czyli Królewskiej Marynarki Wojennej i wielkim miłośnikiem podróżowania. Po zakończeniu kariery wojskowej postanowił poświęcić się swoim pasjom, a miał ich całkiem sporo. Chciał podróżować, pisał książki przygodowe dla młodzieży, ponadto pragnął spisywać relacje z podróży. Był także wielkim zwolennikiem zdrowego stylu życia oraz wypoczynku na łonie natury.
Fot. William Gordon Stables, domena publiczna.
Potrzebował pojazdu, w którym będzie mógł mieszkać podczas przemieszczania się po kraju, pisać, przygotowywać posiłki, czytać książki. Na wyprawę planował wyruszyć z lokajem Fitzpatrickiem i swoim wiernym pieskiem. Lokaj miał pomagać w codziennych czynnościach, powozić i dbać o konie.
Fot. Stables z pieskiem, który brał udział w pierwszej wyprawie.
Krótko mówiąc: pierwszy pojazd kempingowy narodził się z oczywistej potrzeby posiadanie „domu na kółkach”, który będzie przemieszczać się razem ze swoim właścicielem. Szkocki chirurg narysował pierwsze szkice i złożył zamówienie w Bristol Wagon & Carriage Works.
Z zachowanych świadectw wynika, że szczególnie zależało mu na umieszczeniu w pojeździe biblioteczki. Chciał zabrać mnóstwo książek do czytania w drodze oraz papier do pisania, gdyż planował sporządzić własną.
Kiedy Stables odebrał gotowy pojazd, niemal natychmiast wyposażył go w niezbędne rzeczy i wyruszył w drogę z lokajem i psem. Odbył długą podróż po południowej Anglii, a swoje doświadczenia opisał w książce pod tytułem „The Cruise of the Land Yacht Wanderer” (dosłownie: „Rejs jachtem lądowym Wanderer”), która została wydana w 1886 roku i z miejsca stała się bestsellerem.
Ilustracja z książki Stablesa. Wyciąganie pojazdu, który zakopał się z błocie.
Stables podróżował głównie po terenach wiejskich, gdzie spotykał się z życzliwym przyjęciem, choć miejscowi nie kryli zdumienia. Wszyscy chcieli oglądać jego pojazd, zajrzeć do środka lub przejechać się kawałek. Dzieci biegały za nim na długie odległości od rodzimych wiosek.
Książka Stablesa została spisana jak typowy dziennik podróży, lekkim, pełnym entuzjazmu i zabawnym stylem. Autor opowiada o pięknych krajobrazach Wielkiej Brytanii, spotkaniach z różnymi ludźmi na drodze, drobnych niebezpieczeństwach, przygodach związanych z podróżowaniem konnym i radości z życia na łonie natury.Ilustracja z książki Stablesa. Przeprawa przez góry.
Doświadczenia Stables’a były pionierskie i cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Pierwszy opisał, jak ugotować posiłek w domu na kołach, co zrobić, kiedy pada deszcz, jak uprać odzież i biwakować na łonie natury. Książka rozeszła się jak świeże bułeczki, a tysiące ludzi zaczęło zazdrościć autorowi przygody.
The Wanderer jawił się jako rewolucyjne rozwiązanie, ponieważ umożliwiał podróżowanie z komfortem wcześniej dostępnym tylko w stacjonarnych domach. Pomysł był na tyle innowacyjny, że przyciągał uwagę dziennikarzy i stał się symbolem nowoczesnego stylu życia w tamtych czasach.
W gazetach pisano, że:
prawdziwy dżentelmen powinien raz na jakiś czas zjeść posiłek na trawie, do której dojedzie domem na kołach.
Stables był mile widziany na salonach, zapraszano go na prelekcje, aby opowiadał o swoich doświadczeniach.
Współczesne kampery i przyczepy kempingowe zawdzięczają wiele pionierskim rozwiązaniom zastosowanym w The Wanderer. Jego powstanie przyczyniło się do popularyzacji podróży kamperami i przyczepami, które dziś są popularne na całym świecie.
Pojazd szkockiego chirurga stał się bezpośrednią inspiracją dla rozwoju przemysłu kempingowego i wpłynął na powstanie kamperów i przyczep w USA. Trend z czasem ewoluował, a największą zmianą było niewątpliwie zamienienie koni na silnik.
The Wanderer zachował się do dziś. znajduje się w The Caravan and Motorhome Club w Wielkiej Brytanii.