ReklamaBilbord prenumerata podstrony

ABC CARAVANINGU

miesiąc temu  04.11.2019, ~ Redakcja   

ABC caravaningu: jaka może być maksymalna masa ciągniętej przyczepy?

Jedną z najbardziej użytecznych funkcji haka holowniczego jest możliwość podłączenia do niego przyczepy. Nawet najlepiej wykonane haki mają jednak swoje ograniczenia konstrukcyjne, które jasno określa ich producent. Podobnie wygląda kwestia prawa – najpopularniejsza kategoria prawa jazdy „B” nakłada na nas pod tym względem pewne ograniczenia. Od czego zależy zatem wielkość masy, jaką możemy ciągnąć przy pomocy haka holowniczego?

O tym jaką przyczepę można ciągnąć danym autem, decyduje przede wszystkim producent pojazdu. Przed wdrożeniem auta do produkcji wykonuje on wiele specjalistycznych testów, które pomagają określić wytyczne w tym zakresie. Istotne z punktu widzenia kierowcy parametry zawarte są w dowodzie rejestracyjnym samochodu. Są to:

  • F.1 – maksymalna masa całkowita pojazdu (MMC) wyrażona w kg;
  • Q.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (wyrażona w kg);
  • Q.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (wyrażona w kg).
„Oprócz danych z dowodu rejestracyjnego powinniśmy pamiętać, że według przepisów kierowcy z kategorią B mogą kierować zespołem pojazdów złożonych z samochodu osobowego oraz przyczepy lekkiej (do 750 kg). Mogą holować także przyczepę inną niż lekka, o ile dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg. Oznacza to, że w tym konkretnym przypadku możliwe jest przekroczenie granicy 3,5 tony. Należy jednak pamiętać, że zgonie z przepisami musimy mieć wtedy prawo jazdy kat. B z kodem 96, który umożliwia kierowanie zespołem pojazdów o masie większej niż 3,5 t, ale nie większej niż wspomniane 4250 kg. Jest to standard honorowany w całej Unii Europejskiej” – tłumaczy Mariusz Fornal z firmy Steinhof.

Gdy masa zespołu pojazdów (z wyłączeniem przyczepy lekkiej) przekroczy 3500 kg, wtedy zobowiązani jesteśmy do wniesienia opłaty za korzystanie z dróg płatnych (Viatoll) i nasz samochód traktowany jest jak ciężarowy. Jeśli zestaw samochód plus przyczepa przekroczy masę 3,5 tony, należy zaopatrzyć się w tzw. Viabox, który obsługuje bramownice Viatoll. Za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, na właściciela pojazdu może zostać nałożona kara w wysokości 500 zł.

Zaraz obok prawa o ruchu drogowym i wytycznych producenta pojazdu, są jeszcze te od producenta haków holowniczych. W takim przypadku mówimy przede wszystkim o uciągu haka. Maksymalny uciąg (a dokładniej „wytrzymałość”) powinien być podany w instrukcji obsługi urządzenia oraz na tabliczce znamionowej. Wyróżniamy dwa parametry, które charakteryzują wytrzymałość haka: D [kN] oraz S [kg].

  • D[kN] - Teoretyczna siła odniesienia działająca na hak
  • S[kg] - Maksymalne dopuszczalne obciążenie pionowe kuli haka

Siłę D oblicza się ze wzoru, który podany jest w każdej instrukcji haka podstawiając dwie masy: T i R.

  • T – maksymalna dopuszczalna masa pojazdu [kg]
  • R – maksymalna dopuszczalna masa przyczepy [kg]

Parametry T i R określa producent pojazdu, można je odczytać z dowodu rejestracyjnego. Nie mogą być one przekroczone przez użytkownika. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia haka, a tym samym rozłączenia zespołu pojazdów np. podczas jazdy.

„Widzimy zatem, że istnieje wiele czynników, jakie musimy wziąć pod uwagę decydując się na holowanie przyczepy o masie takiej, a nie innej. Są to wymagania producenta pojazdu, haka oraz ograniczenia prawne, wynikające z posiadanej przez nas kategorii prawa jazdy. W przypadku Steinhof służymy kompleksową pomocą w zakresie doboru haka oraz jego dalszej eksploatacji. Współpraca z producentami pojazdów daje nam unikalne doświadczenie, dzięki którym montaż naszych haków jest szybki i bezpieczny, a klienci wiedzą, że mogą mieć do nas pełne zaufanie” – podsumowuje Mariusz Fornal ze Steinhof.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 12

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 2
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 2
    BRAK SŁÓW

Komentarze (6)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Krzysiek 6 2 dni temu Dane przykładowe z dowodu rejestracyjnego: (dane zawarte w DR określają możliwości pojazdu ciągnącego (ciągnika) nie są to uprawnienia dla kierującego!!! - inaczej określając są to możliwości pojazdu ciągnącego (ciągnika). F1. maksymalna masa całkowita 2506 kg F2. dopuszczalna masa całkowita pojazdu 2506 kg. F3. dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów 6006 kg. G. masa własna 1938 kg. O1. maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem 3500 kg. O2. maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca 750 kg. UWAGA Nigdzie w żadnych przepisach nie występuje jakiś współczynnik 1,33 – co to jest ?
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Krzysiek 5 2 dni temu USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami … Art. 6. 1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania: … 6) kategorii B: a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla, b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej, c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2, d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM; ust. 2 „2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.”
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ nadmorze.pl 4 19 dni temu Tekst o przyczepach w którym ani razu nie pada opis najważniejszego parametru DMC - WOW! Jednak od PolskiCaravaning.pl wymagał bym nieco więcej profesjonalizmu.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Ja 3 20 dni temu Popieram poprzednie komentarze - to mało profesjonalne podejście do tematu.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ itd jest złe 2 20 dni temuocena: 100%  tekst pisany na kolanie i przez ignoranta .niema podstawowych informacji o 1.33 masie samochodu holującego i kategori B+E i B 96
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ beast 1 20 dni temuocena: 100%  brakuje podstawowych informacji czyli ze Masa własna przyczepy nie moze byc wieksza niz masa własna samochodu ktory ja ciągnie oraz o tym ze dla przyczepy z hamulcem najazdowym dmc samochodu ktory ja ciągnie musi byc wieksze niz DMC przyczepy o 1.33x.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony