artykuły

podrozePODRÓŻE
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Z Paryża do Dakaru hybrydowym Priusem

Z Paryża do Dakaru hybrydowym Priusem

Czas czytania 2 minuty

Układ hybrydowy odzyskujący energię z hamowania i optymalizujący pracę silnika elektrycznego w warunkach pustynnych? Team ACP udowodnił, że dzięki produkowanej podczas jazdy energii można na przykład zagotować wodę na kawę czy wręcz przygotować cały obiad.

Kreatywni i żądni przygód. Tak mówili o sobie członkowie japońskiego klubu entuzjastów motoryzacji. W 1979 roku utworzyli rajdowy zespół zwany Team ACP i żeby buńczuczne oświadczenia otrzymały stosowne pokrycie, zdecydowali się na uczestnictwo w Rajdzie Paryż-Dakar. Niewiele zachowało się do dzisiaj materiałów na temat startów ACP, ale jedno trzeba podkreślić – od początku byli wierni marce Toyota. 

Team ACP zrealizował później jeszcze inne śmiałe projekty. Na przykład w 1997 roku zabrał Priusa na trwające dziesięć lat wyprawy po pięciu kontynentach. Chyba nikt nie poznał możliwości hybrydowego napędu lepiej od członków tego zespołu. Nikt bowiem nie sprawdził osobiście jego efektywności w tak wielu różnych sytuacjach i warunkach. 

Czterdzieści lat później 

Ekscentrycy z Japonii pokonali oryginalną trasę legendarnego rajdu za kierownicą Toyoty Prius. Tę samą, którą po raz pierwszy pokonali czterdzieści lat wcześniej. Okazało się, że Prius jest w warunkach pustynnych niezastąpiony jako źródło… elektryczności. Dzięki produkowanej podczas jazdy energii można na przykład zagotować wodę na kawę czy wręcz przygotować cały obiad.

Przejazd trasą legendarnego rajdu stanowił okazję do wspomnień, ale też pretekst do rozważań o potrzebach środowiska naturalnego i sposobie, w jaki hybrydowe napędy są w stanie to środowisko wspierać na co dzień. Wiele badań prowadzonych przez europejskie uczelnie, takie jak Uniwersytet Rzymski, udowodniły, że auta hybrydowe w miejskich warunkach poruszają się na samym silniku elektrycznym, a więc bez żadnych misji, przez połowę czasu jazdy. Układ hybrydowy odzyskujący energię z hamowania i optymalizujący pracę silnika elektrycznego, obniża zużycie paliwa w stosunku do analogicznego samochodu benzynowego o kilkadziesiąt procent.

ReklamaZ Paryża do Dakaru hybrydowym Priusem 1

Rafał Dobrowolski22.05.2019
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News