Inspektor BHP zapytany o najważniejszy element gwarantujący komfort pracy kierowcy odpowie – fotel. Rzeczywiście, trudno z tym dyskutować. Kierowca ciężarówki, który większość czasu pracy spędza na siedząco bez możliwości „rozprostowania kości” w dowolnym momencie, nie może odczuwać dyskomfortu podczas siedzenia.
Przyczyny są oczywiście zdrowotne, ale i z zakresu bezpieczeństwa, ponieważ każdy element przeszkadzający podczas jazdy pogarsza wrażenia z prowadzenia pojazdu. Czy można szukać wspólnego mianownika między pracą zawodowego kierowcy a wypoczynkową sferą na której opiera się caravaning? Okazuje się że słowem spajającym obydwie dziedziny jest komfort.
Semerling Car z fachowym podejściem
Wygodne siedzenie kluczem do zadowolenia. Od pojazdu kempingowego – kampera, kampervana, przyczepy oczekujemy gwarancji dobrego wypoczynku, ale i dobrego wyglądu. Fotele szoferki, kanapy, łóżka mają zapewnić wygodę, o którą czasami trudno na dotkniętych duchem czasu siedziskach i oparciach, uciekających spod pośladków siedzeń, albo niezupełnie świeżych materiałach. Na czym polega współczesne tapicerstwo samochodowe i jego rola w caravaningu mieliśmy okazję przekonać się odwiedzając zakład tapicerski Semerling - Car w Przodkowie.
Oglądając produkty znajdujące się w „hali końcowej” zakładu można od razu zauważyć precyzję wykonawczą i znakomitą jakość wykorzystanych materiałów, a także świetny wygląd. Bartek Semerling, założyciel i właściciel firmy tłumaczy: „Istnieje spora różnica między tapicerstwem meblowym a samochodowym. Odnawianie czy wykonywanie od podstaw nowej tapicerki samochodowej to przede wszystkim konieczność wykorzystywania materiałów najlepszej jakości. Elementy tapicerskie pojazdów podczas użytkowania pracują intensywnie, a więc są mocno narażone na zużycie. Trwałość to też nie wszystko, muszą być jednocześnie odpowiednio miłe w dotyku, aby korzystanie z pojazdu było po prostu przyjemne”. To porada dla osób konstruujących swoje kampervany, lub planujących odświeżenie wnętrz z wymianą tapicerki. Bartek dodaje – „bardzo ważna jest precyzja wykonania, ponieważ źle naciągnięty materiał, lub niewłaściwie wykonane przeszycia będą skutkowały rozluźnieniem całości powierzchni, szybszym zużywaniem się pianek siedzisk i oparć, a w końcu obniżeniem komfortu”.
Materiały muszą być najlepsze
W tapicerstwie samochodowym obowiązuje specyfika doboru materiałów. Stosuje się tkaniny i skóry dedykowane specjalnie do tego celu, spaja je wyłącznie nićmi syntetycznymi, odpornymi na zabrudzenia i przetarcie. Istotne jest także stosowanie odpowiednich grubości w zależności od miejsca szycia. Stebnówki kubełkowych siedzeń i oparć wykonuje się dla przykładu odporną grubą nicią, w odróżnieniu od szycia w miejscach przeznaczonych do wystrzału poduszek bocznych, gdzie używa się nici zgodnej z grubością producenta. Ta dobierana jest natomiast w taki sposób, aby poduszka w razie wypadku otworzyła się w sposób prawidłowy przerywając automatycznie szycie. Warto więc podkreślić, że tapicer pracujący w kryteriach współczesnej motoryzacji musi posiadać dużą wiedzę nie tylko z dziedziny typowo tapicerskiej, ale także technicznej motoryzacji. Nowoczesne fotele to aparaty bogate w elektronikę polepszającą komfort kierowcy. Znajdujemy w nich nie tylko poduszki powietrzne, ale też ogrzewanie, wentylację, podparcia lędźwiowe, siedziska o zmiennej długości, czujniki nacisku i inne elementy współpracujące z centralną elektroniką pojazdu. Zadaniem tapicera jest takie opracowanie fotela, aby nie uszkodzić elementów podczas demontażu, gwarantując po złożeniu również poprawne działanie. W niektórych markach to wyzwanie. Bartek Semerling tłumaczy, że do najbardziej skomplikowanych należą fotele mercedesa, każdy rocznik produkcji ma swoje ukryte „haki”, o których trzeba wiedzieć i pamiętać podczas pracy. Podobnym wyzwaniem potrafia być też inne marki samochodów.
Garnitur tapicerski
Przestrzeń mieszkalna i kabina kampera lub kampervana oraz przyczepy to często miejsce „szyte na miarę”. Musi odpowiadać właścicielowi i być wykonane według jego wskazówek. „Planując pracę z klientem zawsze staramy się dokładnie wysłuchać potrzeb” – opowiada Bartek. – Niezwykle ważne jest dobranie odpowiednich barw i struktury materiałów, pasujące do odpowiednich przestrzeni wnętrza. Cieszymy się kiedy klient jest otwarty również na nasze porady, których możemy udzielać bazując na doświadczeniu. Czasami trzeba dać do zrozumienia, że wymarzone rozwiązanie jest trudne lub niemożliwe do realizacji w konkretnym wnętrzu, lub nie będzie spełniało swojej roli. W takich sytuacjach zawsze proponujemy inny pomysł, a tych nam nie brakuje”. Tak powstaje produkt customowy, niepowtarzalny, o znakomitej jakości. Niestety, problemem współczesnej motoryzacji automotive jest także wykorzystywanie nie zawsze najlepszej jakości materiałów. Nawiązując do wspomnianego już transportu ciężarowego, pojawiają się słuchy na temat słabej jakości montowanych fabrycznie opon, które wymagają wymiany już po przejechaniu 90.000 km w cyklu autostradowym, co dla ciężarówki jest naprawdę niewielkim przebiegiem. Niestety, można przypuszczać, że trwałość i jakość materiałów produkcyjnych w czasach produkcji masowej spada, co dyktuje światowa ekonomia. Czy zatem wymiana materiałów obiciowych i naprawa zużytych pianek siedzeń może być lub jest koniecznością? Dużo pewnie zależy od sposobu użytkowania, coś jednak jest na rzeczy. Bez względu na odpowiedź, tapicerka o jakości rękodzieła jest czymś, co podkreśli charakter i polepszy walory użytkowe pojazdu kempingowego.
To jest sztuka
„Rękodzieło to właściwe słowo” – dodaje Semerling – „praca nad każdym zleceniem jest inna, nie ma mowy o masowym podejściu. Używane fotele trafiają do nas w różnym stanie wyeksploatowania, a więc wymagają innego pojejścia, metod pracy. Czasami trzeba wzmacniać pianki filcem, zdarza się konieczność renowacji ramy fotela, a nawet poprawiania zamysłu producenta”. Zakład w swojej ofercie proponuje także indywidualne hafty komputerowe, które można wykonać na dowolnym miejscu tkaniny, materiału. To tylko kwestia fantazji. Kanapa w salonie kampera lub materace łóżek wymagają podobnej atencji co fotele szoferki. Tutaj pomimo że praca będzie przypominała bardziej klasyczne tapicerstwo meblowe, zachowane zostaną standardy wyznaczane przez nurt motoryzacyjnego rękodzieła. Można więc będzie pożegnać się z frustracjami powodowanymi niezupełnie precyzyjnie pasującymi siedzeniami kanapy konwertowanej do funkcji miejsca do jazdy, albo uciekającymi spod pośladków poduszkami siedziska. Tapicer zadba o należytą funkcjonalność i spasowanie, korzystając z materiałów odpowiedniej jakości – gąbek, tkanin, skór syntetycznych, wzmocnień. Dobierze także pożądaną twardość materaca i wykona jego poszycie utrzymując kształt zgodnie ze sztuką tapicerską.
Dlaczego warto tapicerować?
Zamawiając nowego kampera lub kampervana, który bogaty w wybraną przez nas kolorystykę wnętrza i określone na etapie konfiguracji materiały, trzeba liczyć się niestety z pewną niedogodnością. Otóż jakkolwiek elementy tapicerskie przestrzeni socjalnej będą wykonane od podstaw, to tapicerki foteli, najczęściej – na szczęście nie zawsze – pozostaną wyrobem stockowym. Na fotele, w które jest wyposażone bazowe podwozie zostaną nałożone pokrowce o kolorystyce zgodnej z wnętrzem. Będą pasowały nawet nieźle, bo ich wyłogi znikną zainstalowane pod elementami plastików fotela, jednak dobre spasowanie pozostanie wspomnieniem po kilku tysiącach kilometrów. Trzeba o tym pamiętać decydując się na pojazd klasy popularnej. To łyżka dziegciu, ponieważ chcąc posiadać pojazd idealny trzeba zakładać usługę profesjonalnego tapicera w niedalekiej przyszłości użytkowania. W ten sposób, dzięki wymianie poszycia jakość pozostanie spójna, co może naturalnie denerwować po wydatku rzędu kilkuset tysięcy złotych na nowy "kemping".
Sytuacja wygląda inaczej w grupie producentów wykonujących kilka – kilkadziesiąt pojazdów rocznie. Tutaj również fotele szoferki wykonywane są tapicersko od podstaw, a nawet nowa fabryczna wykończeniówka wymieniana jest na zgodną z designem wnętrza. I to jest właśnie także pole działania Semerling - Car. Do firmy można wysłać fotele i elementy wnętrza, lub ustalić przyjazd wykonawców na miejsce zlecając im demontaż i montaż. Wszystko w zakresie umowy i ustaleń.
Podsumowanie jest krótkie – jakość, trwałość, fachowe podejście, szybkie wykonanie, elastyczne podejście do cen i co najważniejsze – kunszt wykonawczy. Tak możemy określić zakład Semerling - Car, który bardzo mocno polecamy wykonawcom własnych koncepcji caravaningowych i pasjonatom pracującym nad odświeżeniem wnętrz swoich pojazdów!
Zakład Semerling - Car proponuje: