Niemiecka firma Knaus jest dziś główną częścią największego koncernu produkującego pojazdy campingowe i caravaningowe Knaus-Tabbert Group, który reprezentuje takie marki jak Knaus, Eifelland, Tabbert, Wilk, Weinsberg i T@B. Koncern zatrudnia ponad 1500 pracowników w trzech fabrykach. Dyrekcja i główna fabryka znajduje się w Jandelsbrunn (południowo-wschodnia Bawaria) oraz w Mottgers i Nagyoroszi na Węgrzech.
W roku 2005 koncern sprzedał ponad 19 000 pojazdów za 303 miliony Euro! To wspaniały wynik firmy mającej blisko pięćdziesiąt lat historii. A wszystko zaczęło się od marzeń Helmuta Knausa, który przez prawie dwadzieścia lat pragnął zbudować pojazd przypominający... skorupę chrząszcza. W końcu w 1960 roku pomysł przybrał realną formę przemysłowego produktu, wprowadzającego fachowców tego bardzo młodego wtedy rynku w zdumienie. Tak to się zaczęło. Dzisiaj Knaus należy do potentatów na rynku samochodów i przyczep kempingowych. Jest jedną z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawanych marek, także w Polsce. Część swojej produkcji koncern sprzedaje pod nazwą Eifelland, z myślą o klientach poszukujących niedrogich rozwiązań o wysokiej jakości. Technologia budowy przyczep KNAUS i Eifelland jest identyczna. Wszystkie też posiadają dwuletnią gwarancję ogólną oraz pięcioletnią gwarancję na szczelność. Knaus produkuje przyczepy i kampery, od mniejszych jednostek, poprzez kampery na bazie vanów, przez przyczepy czterometrowe – do dużych jednostek liczących siedem i pół metra. Szeroka oferta koncernu robi wrażenie i nic dziwnego, że miłośnicy caravaningu znajdują w niej zawsze coś dla siebie.
Żeby jednak być na topie, trzeba ciągle zaskakiwać i dostosowywać swoją ofertę do potrzeb użytkowników. Dlatego w zeszłym roku Knaus zaprezentował nowy model zintegrowanego samochodu kempingowego C-Liner. Podczas targów w Dusseldorfie wzbudzał on ogromne zainteresowanie i przyciągał uwagę oryginalną, futurystyczną stylistyką. Pojazd ma być dwuosobowym szlagierem dla osób, które marzą o urlopie na łonie natury, ale nie chcą ciągnąć za sobą dużej przyczepy czy podróżować wielkim samochodem. Producent zapewnia, że parkując nim w dowolnym miejscu, nawet wśród luksusowych limuzyn „wzbudzimy podziw futurystyczną konstrukcją”. Trudno się z nim nie zgodzić. Czekamy więc na takie pojazdy na polskich drogach.
Wybór najważniejszych dat w historii Knausa
1960 Architekt Helmut Knaus zakłada w miejscowości Main firmę Knaus, która ma produkować przyczepy campingowe. Wkrótce jego wizja mobilnego domu przybiera konkretną formę i w 1961 roku powstaje pierwsza przyczepa o nazwie „Schwalbennest” czyli „Jaskółcze Gniazdo”.
1962 Na pierwszych Targach Caravaningowych w Essen Jaskółcze Gniazda i pierwsze przyczepy SUDWIND (Południowy Wiatr) zdobywają ogromne uznanie. Przyczepy Knausa robią na targach furorę i całoroczna produkcja zostaje sprzedana w mgnienia oku.
1965 Fabryka zostaje rozbudowana i wprowadzone zostają maszyny i metody produkcji wielkoseryjnej. Okazuje się, że marzenia o urlopie na „dwóch kółkach” ma tak dużo ludzi, że rynek przeżywa istny boom. Sprzedaje się wszystko, co schodzi z taśmy produkcyjnej i rozpoczyna się era wprowadzania zróżnicowanych typów i rozwiązań przyczep.
Helmut Knaus za 5 milionów marek inwestuje w całkowicie nową fabrykę w dolnej Bawarii, w Jandelsbrunn.
1970 Fabryka zostaje ponownie rozbudowana i powstaje pomysł organizacji firmy jako przedsiębiorstwa europejskiego poprzez budowę sieci własnych firm, współpracujących dystrybutorów, dilerów i importerów na terenie wielu krajów. Szybko rosnąca popularność produktów pozwala na wprowadzenie wieloletnich programów rozwoju i większej różnorodności modeli.
1981 To rok wielkich przemian. Przedsiębiorstwo zostaje przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a cała produkcja i procesy podporządkowane zostają wyśrubowanym standardom jakościowym przemysłu motoryzacyjnego Bawarii. Innowacja, badania i nowe projekty doprowadzają do zupełnie nowych rozwiązań SUDWIND-a oraz wprowadzenia przyczepy AZUR. Sukces jest tak wielki, że Knaus staje się największą firmą Europy.
1987 Knaus wprowadza na rynek pierwsze samochody kempingowe z alkową o nazwie TRAVELLER. To powoduje konieczność budowy zupełnie nowych linii produkcyjnych w fabryce w Jandelsbrunn.
1996 Spółka zostaje przekształcona w spółkę akcyjną i rozpoczyna się bardzo bliska współpraca z inną spółką rynkową – z powstałym w 1931 roku Tabbertem.
2001 Po 5 latach współpracy, następuje fuzja Knausa z Tabbertem. Do fuzji dołączają także inne firmy i powstaje wielka grupa przemysłowa: Knaus-Tabbert Group AG.
2002 Ponownie zostaje rozbudowana fabryka w Jandelsbrunn, aby sprostać zapotrzebowaniu rynku i wprowadzeniu do produkcji ogromnej gamy przyczep i samochodów. Pojazdy są konstruowane i produkowane dla wszystkich grup klientów: od małych dwuosobowych przyczepek, po wielkie sześcioosobowe przyczepy i luksusowe samochody.
2004 To data wprowadzenia na rynek innowacyjnych samochodów zintegrowanych SUN TI, budowanych w oparciu o najnowsze modele Renault.
2005 We współpracy z Renault, Knaus buduje i pokazuje po raz pierwszy na targach w Dusseldorfie najmniejszy, luksusowy, zintegrowany samochód C-Liner. C-Liner dostępny jest w sprzedaży od początku 2006 roku.
Informujemy, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności (dostępną w regulaminie). W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.
Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.
Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.
Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności (dostępną w regulaminie).