artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - Stenaline 03.04-30.04 Sebastian

Krótka historia marki Bürstner

Czas czytania 4 minuty
Krótka historia marki Bürstner

Bürstner należy do jednej z najbardziej rozpoznawanych i popularnych marek producentów przyczep i kamperów. Także w Polsce. Pierwsze pojazdy kempingowe tej marki powstały pół wieku temu.

Choć historia marki sięga już lat dwudziestych ubiegłego wieku, kiedy Jakob Bürstner rozpoczął działalność w mieście Kehl-Neumühl w Niemczech. Początkowo była to... stolarnia przemysłowa. Pierwsza przyczepa, wykonana jeszcze wtedy ręcznie, trafiła do prywatnych odbiorców trzydzieści lat później: pod koniec lat pięćdziesiątych.

Krótka historia marki Bürstner 1



W 1976 roku Bürstner rozpoczął podbój Europy – wyszedł z ofertą poza rynek niemiecki. W latach osiemdziesiątych rozszerzono produkcję o tzw. domki holenderskie, a na początku lat dziewięćdziesiątych pojawiły się pierwsze przedstawicielstwa firmy w Polsce (których obecnie jest kilka).

Krótka historia marki Bürstner 2



W 1998 roku markę przejmuje Hymer, zachowując jednak nazwę Bürstner. Dzięki rozpoczętej w 2000 roku produkcji zintegrowanych kamperów „I-Elegance” i wprowadzeniu nowej klasy pojazdów kempingowych – częściowo zintegrowany model „T-Avantgarde”, Bürstner stał się producentem ekskluzywnej klasy kamperów. Ze skromnych początków przedsiębiorstwo rozwinęło się w jednego z głównych producentów branży caravaningowej. Aktualnie Bürstner zatrudnia ponad 900 pracowników, którzy produkują ponad siedem tysięcy przyczep i blisko dwa tysiące kamperów rocznie. Na koniec roku obrotowego 2002/2003 firma sprzedała pojazdy kempingowe za blisko 215 milionów euro.

ReklamaKrótka historia marki Bürstner 3
Krótka historia marki Bürstner 4




Dariusz Wołodźko
Współpraca: Witold Gibajło

Wybór najważniejszych dat w historii Bürstner


1924
W Kehl-Neumühl w Niemczech rozpoczyna działalność stolarnia przemysłowa i budowlana należąca do Jakoba Bürstnera.

Krótka historia marki Bürstner 5




1953
Stolarnia przekształca się w spółkę komandytową Jakob Bürstner KG.

1958
Początek (jeszcze nieseryjnej) produkcji przyczep kempingowych.

Krótka historia marki Bürstner 6




1961
Rozszerzenie produkcji i pierwszy udział w targach „Caravan Salon”, które wówczas odbywały się w Essen.

Krótka historia marki Bürstner 7




1973
Powstanie spółki Bürstner GmbH z przekształcenia spółki Jakob Bürstner KG.

Krótka historia marki Bürstner 8




1976
Zakup byłej stolarni i fabryki mebli w alzackim Wissembourgu. Wraz z podpisaniem umowy kupna została założona spółka Bürstner S.A. Rozszerzenie produkcji i sprzedaży z rynku niemieckiego na całą Europę.

1977
Produkcja 8500 przyczep i kamperów.

Krótka historia marki Bürstner 9




1982
Produkcja 15 000 przyczep i kamperów w mieście portowym w Kehl. Fabryka w tym miejscu wykorzystywana była dotychczas do produkcji drzwi drewnianych.

1986
Zakup fabryki drzwi drewnianych w Kehl wraz z wyposażeniem i przeniesienie tam części produkcji.

Krótka historia marki Bürstner 10




1989
1150 pracowników w obu zakładach wyprodukowało
20 000 przyczep i kamperów.

1993
Pozyskanie nowego inwestora i ustąpienie rodziny Bürstner ratuje przedsiębiorstwo przed upadłością.

1994
Produkcja powraca na poziom 8500 przyczep i kamperów. Firma zatrudnia 520 pracowników.

Krótka historia marki Bürstner 11




1998
Przejęcie marki przez Hymer AG. Roczna produkcja pod marką Burstner: 7200 przyczep i 1600 kamperów.

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian

2000
Bürstner produkuje 11000 pojazdów kempingowych. Liczba pracowników wzrasta do 710. Rozpoczęcie produkcji kampera A747-2 z alkową. Bürstner wchodzi do ekskluzywnej klasy producentów pojazdów kempingowych.

2002
Produkcja linii zintegrowanych kamperów „I-Elegance” i wprowadzenie nowej klasy pojazdów kempingowych poprzez częściowo zintegrowany model „T-Avantgarde”, Zatrudnienie w obu zakładach osiąga poziom ponad 900 pracowników.

2004
W byłym zakładzie produkcyjnym w Kehl-Neumühl obaj Prezesi: Klaus-Peter Bolz i Heinz-Werner Breuer, w obecności prezesa Zarządu koncernu Hymer AG Hansa-Jürgena Burkerta otwierają nowo utworzone Centrum Obsługi Klienta. Klienci obsługiwani są teraz na powierzchni 15 000 m2.


03.03.2009
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News