Bürstner należy do jednej z najbardziej rozpoznawanych i popularnych marek producentów przyczep i kamperów. Także w Polsce. Pierwsze pojazdy kempingowe tej marki powstały pół wieku temu.
Choć historia marki sięga już lat dwudziestych ubiegłego wieku, kiedy Jakob Bürstner rozpoczął działalność w mieście Kehl-Neumühl w Niemczech. Początkowo była to... stolarnia przemysłowa. Pierwsza przyczepa, wykonana jeszcze wtedy ręcznie, trafiła do prywatnych odbiorców trzydzieści lat później: pod koniec lat pięćdziesiątych.
W 1976 roku Bürstner rozpoczął podbój Europy – wyszedł z ofertą poza rynek niemiecki. W latach osiemdziesiątych rozszerzono produkcję o tzw. domki holenderskie, a na początku lat dziewięćdziesiątych pojawiły się pierwsze przedstawicielstwa firmy w Polsce (których obecnie jest kilka).
W 1998 roku markę przejmuje Hymer, zachowując jednak nazwę Bürstner. Dzięki rozpoczętej w 2000 roku produkcji zintegrowanych kamperów „I-Elegance” i wprowadzeniu nowej klasy pojazdów kempingowych – częściowo zintegrowany model „T-Avantgarde”, Bürstner stał się producentem ekskluzywnej klasy kamperów. Ze skromnych początków przedsiębiorstwo rozwinęło się w jednego z głównych producentów branży caravaningowej. Aktualnie Bürstner zatrudnia ponad 900 pracowników, którzy produkują ponad siedem tysięcy przyczep i blisko dwa tysiące kamperów rocznie. Na koniec roku obrotowego 2002/2003 firma sprzedała pojazdy kempingowe za blisko 215 milionów euro.
Dariusz Wołodźko
Współpraca: Witold Gibajło
Wybór najważniejszych dat w historii Bürstner
1924
W Kehl-Neumühl w Niemczech rozpoczyna działalność stolarnia przemysłowa i budowlana należąca do Jakoba Bürstnera.
1953
Stolarnia przekształca się w spółkę komandytową Jakob Bürstner KG.
1958
Początek (jeszcze nieseryjnej) produkcji przyczep kempingowych.
1961
Rozszerzenie produkcji i pierwszy udział w targach „Caravan Salon”, które wówczas odbywały się w Essen.
1973
Powstanie spółki Bürstner GmbH z przekształcenia spółki Jakob Bürstner KG.
1976
Zakup byłej stolarni i fabryki mebli w alzackim Wissembourgu. Wraz z podpisaniem umowy kupna została założona spółka Bürstner S.A. Rozszerzenie produkcji i sprzedaży z rynku niemieckiego na całą Europę.
1977
Produkcja 8500 przyczep i kamperów.
1982
Produkcja 15 000 przyczep i kamperów w mieście portowym w Kehl. Fabryka w tym miejscu wykorzystywana była dotychczas do produkcji drzwi drewnianych.
1986
Zakup fabryki drzwi drewnianych w Kehl wraz z wyposażeniem i przeniesienie tam części produkcji.
1989
1150 pracowników w obu zakładach wyprodukowało
20 000 przyczep i kamperów.
1993
Pozyskanie nowego inwestora i ustąpienie rodziny Bürstner ratuje przedsiębiorstwo przed upadłością.
1994
Produkcja powraca na poziom 8500 przyczep i kamperów. Firma zatrudnia 520 pracowników.
1998
Przejęcie marki przez Hymer AG. Roczna produkcja pod marką Burstner: 7200 przyczep i 1600 kamperów.