artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord caravanssalon mtp ZLOT 06.07-23.10 Sebastian
BMW iX to aż 2500 kilogramów maksymalnego uciągu na haku holowniczym
BMW iX to aż 2500 kilogramów maksymalnego uciągu na haku holowniczym

Czy samochodem elektrycznym można holować przyczepę kempingową?

Niemieccy dziennikarze sprawdzili rynek samochodów elektrycznych i zadali sobie trud sprawdzenia, czy jakikolwiek pojazd nadaje się do holowania przyczepy kempingowej. Okazuje się, że tak a liderzy rynku „na haku” potrafią mieć nawet 2500 kilogramów uciągu.

Zmienia się motoryzacja, zmienia się podejście do samochodów a użytkownicy przyczep kempingowych… są załamani. Nie jest żadną tajemnicą, że auta z silnikiem Diesla najlepiej sprawdzają się podczas holowania przyczepy kempingowej. Wówczas możemy liczyć na stosunkowo najniższe spalanie a, dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu, komfort jazdy jest nieporównywalny z silnikiem benzynowym. Niestety, wkrótce na europejskich drogach zostaną tylko hybrydy i… auta elektryczne. Czy te ostatnie nadają się do przyczep?

Do niedawna na rynku królowała Tesla, Model X, która była jedynym samochodem elektrycznym wyposażonym w standardowy hak holowniczy. Do niej mogliśmy podłączyć przyczepę o maksymalnej, dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 2250 kilogramów. Jeszcze w 2020 roku żaden inny model samochodu „na prąd” nie oferował modelu, który byłby w stanie uciągnąć przyczepę o wadze powyżej 2 ton.

To się jednak zmieniło i to głównie za sprawą niemieckiej marki BMW. Ta wypuściła na rynek model iX, który może holować przyczepę o masie nawet 2500 kilogramów! Pod maską pracuje silnik generujący 523 konie mechaniczne a na jednym ładowaniu, według producenta, przejedziemy 630 kilometrów. Cały samochód (a zwłaszcza kokpit) trzeba przyznać, że wygląda dość futurystycznie.

ReklamaŚródtekstowy Dethleffs 21.09-02.10 Sebastian
Kolejne propozycje aut elektrycznych nadających się do caravaningu to m.in. Audi e-tron Sportback oraz dwa Mercedesy: EQC i EQA. Cała trójka może „wrzucić na hak” przyczepę o masie do 1800 kilogramów. Czołówkę goni Hyundai Ioniq 5 (1600 kg), BMW i4 (też 1600) i Tesla Y (1588 kilogramów). Niemieccy dziennikarze przetestowali wspomniane Mercedesy podczas holowania przyczepy kempingowej - sprawdzano oczywiście realny zasięg. Ten oscylował w granicach 430 kilometrów na jednym ładowaniu.


Bartłomiej Ryś02.04.20220