artykuły

oblicza-caravaninguOBLICZA CARAVANINGU
ReklamaBilbord - ACSI przedsprzedaż 2025
International Serenity
  fot. Airstream International Serenity

Airstream - historia amerykańskiej legendy

Czas czytania 11 minut

Airstream to amerykańska marka przyczep kempingowych, które są łatwo rozpoznawalne dzięki charakterystycznemu okrągłemu kształtowi  nadwozia z polerowanego aluminium. Kształt tej sylwetki sięga lat trzydziestych i opiera się na projektach stworzonych przez Hawleya Bowlusa , który wcześniej nadzorował budowę samolotu Charlesa Lindbergha - Spirit of St. Louis. Airstream jest najstarszą firmą w branży.

Historia

Firma Airstream została stworzona przez Wally'ego Byama, który miał tytuł licencjata historii z Uniwersytetu Stanforda. Wally poślubił swoją pierwszą żonę, Marion James, z którą prowadził agencję reklamowej i stał się jednoczenie wydawcą czasopism. Publikowany przez niego magazyn "zrób to sam" zawiera artykuł opisujący budowę prostej przyczepy kampingowej. Kiedy czytelnicy skarżyli się na plany, Byam sprawdził je osobiście budując na ich podstawie przyczepę i odkrył, że faktycznie są wadliwe.

W ten sposób Byam zainspirował się do zbudowania własnej przyczepy kempingowej. Jego rozważania dotyczące pierwszego prymitywnego, projektu miały ogromny wpływ na ewolucję przyczep kempingowych. Zmniejszając podłogę między kołami i podnosząc wysokość sufitu, jego konstrukcja umożliwiła pasażerom wyprostowanie się do pozycji pionowej w przyczepie. Jak w przypadku niemal wszystkich przyczep kempingowych, przyczepa Wally'ego była po prostu zbudowana z płótna i sklejki. Byam napisał artykuł opisujący, jak zbudować swoją przyczepę za mniej niż 100 USD - tym razem otrzymując entuzjastyczne odpowiedź od swoich czytelników. Opublikował więc czasopismo sprzedające "instrukcje" klientom chcącym budować własne przyczepy i zarobił w ten sposób 15 000 USD.

ReklamaAirstream - historia amerykańskiej legendy 1
W 1935 roku Wally Byam przejmuje spółkę Bowlus-Teller Trailer Company. William Hawley Bowlus, profesjonalny inżynier lotniczy, który zaprojektował opływową przyczepę kempingową jak samolot bez skrzydeł: monocoque wykonany z rury aluminiowej, podłoga z nitowanych płyt aluminiowych. Wynikiem tego sposobu projektowania jest wysoka sztywność nadwozia przy niskiej wadze. Niestety, Bowlus nie jest tak błyskotliwym biznesmenem jak projektantem i bankrutuje a Wally kupuje jego firmę.

W 1936 roku Byam prezentuje "Airstream Clipper", który był zasadniczo rebrendowanym Bowlus’em 1928. Wprowadzono niewielkie zmiany w podstawowej koncepcji, drzwi przeniesiono z przodu na bok, ponieważ wejście przez dyszel jest nieco niewygodne. Konstrukcja obniżyła opór powietrza, a tym samym zmniejszyła zużycie paliwa. Była to pierwsza ze znanych, przypominających cygaro, srebrnych aluminiowych przyczep Airstream. Pierwszy Airstream, zwany "Clipper", został nazwany w 1936 i był hołdem dla ówczesnego samolotu "Pan Am Clipper" - pierwszego wodnosamolotu transatlantyckiego.

Przyczepa dysponowała miejscem do spania dla czterech osób, własny zapas wody, wyposażona była w oświetlenie elektryczne i kosztowała 1200 $. Z ponad 400 konstruktorów przyczep turystycznych działających w 1936 r., Airstream był jedyną firmą która przetrwała kryzys. W czasie II wojny światowej podróżowanie stało się luksusem, na który większość nie mogła sobie pozwolić, a przemysł niemilitarny borykał się z poważnym niedoborem aluminium. Gdy skończyła się II wojna światowa, gospodarka rozkwitła a uwaga ludzi ponownie skierowała się w stronę podróży rekreacyjnych. Firma Byama wróciła do produkcji w 1948 r. W lipcu 1952 r. Powstał nowy zakład w Jackson Center w stanie Ohio. W 1979 roku wyprodukowano ostatniego Airstream’a w Kalifornii.

ReklamaAirstream - historia amerykańskiej legendy 2
W 1974 r. Airstream rozpoczął produkcję kampera klasy A, nazwanego "Argosy". Na początku produkowano modele z lakierowanym nadwoziem o długości 20 i 24 stóp (6,1 i 7,3 m). W 1979 r. pojawiły się na rynku pierwsze egzemplarze modelu Classic, z niepomalowanym aluminiowym nadwoziem, podobnym do przyczep. Kampery klasy Airstream-A pojawiły się w wersjach 24 i 28 stóp (7,3 i 8,5-m) w 1979 r., a w latach 80. i 90. XX wieku wprowadzono do sprzedaży modele o rozmiarach od 25 do 37 stóp (7,6 do 11,2 m). Po aluminiowych kamperach w latach 90. pojawiły się bardziej tradycyjne modele z włókna szklanego . Airstream zaprzestał produkcji kamperów klasy A w 2006 roku. Model  „autobusu” Skydeck, posiadał wewnętrzne schody prowadzące na taras na dachu.

W 1981 r. Airstream's Commercial Vehicle Division sprzedała kampera klasy A jako karawan pogrzebowy. Został on  zaprojektowany do transportu rodziny, kwiatów i zmarłych z domu pogrzebowego na cmentarz.

Począwszy od 1989 roku, Airstream budował kampery klasy B oparte na podwoziu Forda Econoline i podwoziu Dodge B-series van. Produkcja zakończyła się po roku modelowym 1999. W 2004 r. Airstream wprowadził na rynek Westfalię i Interstate, zbudowane na podwoziu Mercedesa Sprintera. Westfalia została wycofana ze sprzedaży w 2006 roku.

Airstream, cały czas stacjonuje w Jackson Center i obecnie produkuje kilka modeli przyczep - Basecamp, Sport, Flying Cloud, International Signature i Serenity, Tommy Bahama i Classic. Długość poszczególnych przyczep wynosi od 16 stóp do 33 stóp (4,9 do 10 m).

Airstream w Europe

Airstream jest dystrybuowany w Wielkiej Brytanii przez znaną brytyjską firmę Swift. Firma oferuje trzy modele wykonane specjalnie dla rynku brytyjskiego. Airstream Missouri, Yukon i Colorado mają mniejsze wymiary, aby dostosować przyczepy do węższych europejskich dróg. Wszystkie europejskie modele Airstream zostały opracowane na stary kontynent od podstaw i są zgodne z europejskimi przepisami ruchu drogowego, a także z normami technologicznymi. Meble i szafki do tych modeli są nadal produkowane w centrali w Ohio i wysyłane do każdej przyczepy. Od 2007r. Roka-Werk GmbH jest oficjalnym dystrybutorem Airstream i wyłącznym dealerem przyczep Airstream w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Aktualna oferta modelowa jest tożsama z tą z Wielkiej Brytanii jednak przyczepy nazywają się inaczej: analogiczne Airstream 534 (6,8 m), Airstream 604 (7,45 m) i Airstream 684 (8,25 m). Nowością w ofercie jest Airstream Bambi Sport 16 (5,0 m) oraz model specjalny Tommy Bahama 19 (6.08 m) pokazywany miedzy innymi na targach w Dusseldorfie w 2018 roku. Airstream jest również popularny na europejskim rynku jak przyczepy „food truck” i mobilne stoiska wystawowe.

Zakupy start-up’ów

W 2016 roku Airstream nabył Nest Caravans, spółkę z siedzibą w Oregonie, która posiadała jeden produkt w fazie rozwoju, na etapie prototypu. Przyczepy wykonane są z formowanego włókna szklanego. Nest jest mniejszą i tańszą naczepą niż jakakolwiek linia Airstream, ale plasuje się w górnym pułapie cenowym w swoim segmencie rynku. Przed przejęciem miała być sprzedawana za 29 995 USD. Dyrektor generalny Airstream, Bob Wheeler, powiedział: "Nest to produkt, który charakteryzuje się wyrafinowaniem, prostotą i ekskluzywną nowoczesnością, dlatego widzimy sens, w nawiązaniu współpracy i pomocy wprowadzenia tego projektu na rynek". Airstream przeniósł firmę do Ohio i rozbudował personel produkcji. Ostatecznie ceny Nest zaczynają się od 45 900 USD. Najtańszą i jednocześnie najnowszą przyczepą w ofercie  Airstream, którą wykonuje się z aluminium, jest dwu osobowy model Basecamp, którego ceny zaczynają się od 37 400 USD.

Parki Airstream

 Istnieje ponad tuzin parków Airstream w całych Stanach Zjednoczonych. Są to ośrodki wypoczynkowe lub kempingi, w których właściciele wyprodukowanych przez Airstream pojazdów mogą kupować, wynajmować lub dzierżawić parcele. Niektóre z tych miejsc przyjmują pojazdy inne niż Airstream, podczas gdy inne ośrodki są bardziej surowe. Kilka z parków wymagają członkostwa w klubie WBCCI. Kilka ośrodków jest własnością i jest zarządzanych przez lokalną jednostkę WBCCI.

Airstreamers

Airstreamers to grupa "kamperowiczów", których łączy wspólna miłość do przyczep. We wczesnych latach pięćdziesiątych sam założyciel firmy Airstream, Wally Byam, zaczął organizować  imprezy i wraz z grupą użytkowników podróżował  po wielu częściach świata, gdzie holowane przyczepy były zjawiskiem niezwykłymi i niecodziennym. Zdjęcia konwoju przyczep Airstream przy wielu znanych miejscach turystycznych, były szeroko rozpowszechniane. Prawdopodobnie najważniejszym wydarzeniem było w 1959 r. zwiedzanie Afryki „od Kapsztadu w RPA do Kairu”. Wycieczki były również uważane za "testy w locie" dla przyczep Airstream. Podczas takich podróży występowały usterki, które były natychmiast zgłaszane do fabryki, ze szczegółowymi instrukcjami co jest do poprawy. Co więcej, wycieczki były doskonałą reklamą dla fabryki i marki przyczep kempingowych i były oczywiście odpowiednio wykorzystywane. To promowało dodatkowo tajemniczą atmosferę, która otaczała Airstream i która trwa do dziś.

Klub Wally Byam Caravan powstał podczas rajdu w 1955 roku w Kentville w Nowej Szkocji w Kanadzie. Później słowo "International" zostało dodane do nazwy klubu, co spowodowało powstanie akronimu "WBCCI".  17 sierpnia 2005 r. na miejscu poświęcono tablicę pamiątkową. Członkowie Klubu dołączają do dużego Międzynarodowego Rajdu każdego lata (zgodnie z regulaminem klubu rajd odbywa się zawsze do 1 do 4 lipca), a setki mniejszych lokalnych imprez organizowane są na terenie całej Ameryki .

Wally Byam stworzył nie tylko produkt w postaci przyczepy kempingowej Airstream. Stworzył także lśniący, opływowy styl życia jakże przytulny i użyteczny. Ten styl jest wciąż aktualny, nawet po ponad siedmiu dekadach. Około 2/3 przyczep w kształcie zeppelinów, wykonanych z błyszczącego aluminium, nadal toczy się po ulicach świata. To ustawia wyższą poprzeczkę nawet dla Rolls-Royce'a. Nic dziwnego, że Airstreams stały się już kultowe i nadal popularne, a odrestaurowywanie starszych modeli jest wspólną pasją wielu osób.

Program kosmiczny

W 1969 roku, po powrocie z Księżyca, członkowie załogi Apollo 11 zostali poddani kwarantannie w zmodyfikowanej, hermetycznej przyczepie Airstream, dopóki nie  stwierdzono, że istnieje małe prawdopodobieństwo, że księżycowe patogeny zostały przywiezione na Ziemię. Przez dziesięciolecia NASA wykorzystywała flotę kamperów Airstream do transportu astronautów na platformę startową. Program wahadłowca kosmicznego wykorzystał zmodyfikowany model Aircraft Excella z 1983r., który rozpoczął swoją służbę w 1984 r. i został zazwany Astrovan.

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych

Przyczepy Airstream są powszechnie używane do transportu amerykańskich urzędników na całym świecie. „Srebrne cygara” są montowane we wnętrzach wojskowych samolotów transportowych, dla rządowych VIP’ów. Wyposażone są w skórzane siedzenia, klimatyzację, drewniane panele, porcelanową toaletę, telewizory LED, system dźwięku przestrzennego i odtwarzacze Blu-ray.

Produkcja

Od stycznia 2015 r. Airstream produkował 50 przyczep tygodniowo i około 2600 rocznie. Firma rozwijała swoje moce produkcyjne planując zwiększenie produkcji o co najmniej 50% w stosunku do 2014 roku. W kwietniu 2016 r. Dziennik Dayton Business Journal podał, że Airstream produkuje 72 przyczep tygodniowo - rocznie 3744 przy założeniu stałej produkcji przez cały rok. W tym samym artykule napisano, że zamierzają powiększyć do 77 przyczep tygodniowo w 2016 r.

W lutym 2018 w telewizji CNBC, przeprowadzono wywiad z CEO Airstream, który powiedział „Nie jesteśmy odporni na recesję, ale mamy mocną pozycję”.
Po dostarczeniu rekordowej liczby pojazdów kempingowych w 2017 r. Airstream rozszerza produkcję, aby sprostać zapotrzebowaniu na kultowe, srebrne przyczepy kempingowe.
Firma inwestuje 40 milionów dolarów i zatrudnia dodatkowych 300 pracowników, ponieważ buduje zupełnie nowy zakład produkcyjny w Jackson Center w stanie Ohio.
„Popyt jest silny i rośnie "- powiedział w CNBC prezes Airstream Bob Wheeler. "Ta ekspansja pozwoli nam zwiększyć naszą zdolność produkcyjną o 50 procent."
Airstream nie podał rocznej sprzedaży, choć Wheeler twierdzi, że rekordowe dostawy w 2017 roku stanowią ośmiokrotny wzrost od 2009 roku, kiedy sprzedaż osiągnęła „dno” podczas recesji.
Airstream zatrudnia obecnie około 900 pracowników w fabryce w Jackson Center, około godziny na północny zachód od Columbus. Ponieważ sprzedaż spadła w ostatnich latach, firma zmaga się z zaspokojeniem popytu. Według Stowarzyszenia Przemysłu Pojazdów Użytkowych (Recreation Vehicles Industry Association) w 2017 roku sprzedaż wszystkich pojazdów kempingowych wzrosła w USA o 9,6 procent i osiągnęła pułap 472 200 szt w krótkim rekordowym czasie. 2018 był dziewiątym rokiem wzrostu sprzedaży.
Airstream, którego właścicielem jest Thor Industries, dostarcza obecnie 95 przyczep turystycznych tygodniowo. Firma planowała rozpocząć budowę nowego zakładu w maju 2018 i być gotowa do rozpoczęcia produkcji w maju 2019 roku.

Nawet dziś każdy Airsteam jest produkowany zgodnie z zasadami kunsztu pierwszego konstruktora Airstream. Pasy aluminiowe i ożebrowanie są starannie łączone ręcznie kilkoma tysiącami nitów. Rezultatem jest lekka i stabilna konstrukcja, która nie wymaga dodatkowej ramy nośnej. Najpierw montuje się poszycie kadłuba i podwozie a dopiero później tapicerkę wewnętrzną i meble. Airstream sprawdza, we własnym ośrodku testowym, każdy pojazd na przepuszczalność wody z siłą huraganu kategorii 2. Pozwala to zespołowi testowemu na wykrycie ewentualnych przecieków jeszcze na taśmie produkcyjnej i naprawienie nieszczelności. Wszystkie części, od mebli po zabudowane sprzęty AGD, „przechodzą” przez drzwi przyczepy kempingowej. Dzięki temu do każdego elementu jest łatwy dostęp podczas serwisu. Poszczególne elementy wyposażenia mogą być łatwo usunięte lub wymienione po prostu przez drzwi. W ten sposób Airstreamy będą prawdopodobnie nadal się toczyć po ulicach świata, zgodnie z dewizą Wally Byama "Przygoda jest wszędzie tam, gdzie jej szukasz, gdziekolwiek, z wyjątkiem domu z bujanym fotelem".


Martin21.01.2019 zdjęć 55
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News