Impreza zgromadziła 250 wystawców. Na 65 000 m2 terenów targowych fani caravaningu mają okazję poznać ponad 1000 modeli przyczep kempingowych i kamperów. Najczęściej mówi się tu o kampervanie Iveco Daily.
W Barcelonie trwają Międzynarodowe Targi Caravaningowe (Salón Internacional del Caravaning, tereny targowe Fira Gran Via Barcelona, w dniach 7–16 października 2023 r.). Ta druga pod względem wielkości impreza - po Madrid Expo Camper & Caravan (MECC) – zgromadziła w tym roku ok. 250 wystawców, z czego 134 firmy to producenci pojazdów kempingowych.
Salón Internacional del Caravaning 2023 to nie tylko producenci pojazdów kempingowych. To także propozycje firm dostarczających sprzęt i akcesoria kempingowe. Tym niemniej to właśnie kampery cieszą się największym zainteresowaniem zwiedzających. A na pewno, gdy mieć na uwadze doniesienia hiszpańskich mediów. W informacjach prasowych bardzo często dominuje jeden reprezentant gatunku. To kampervan na furgonie Iveco Daily.
Iveco z Hiszpanii
Koncern Iveco ma aż dwie fabryki w Hiszpanii. Zakład w Madrycie zajmuje się produkcją całej gamy ciężkich pojazdów Iveco przeznaczonych na rynki globalne i zatrudnia ok. 3 tys. osób. W zakładzie w Valladolid pracuje około 1000 osób. Produkowany jest tu model lekkiego pojazdu użytkowego Daily. Ta mała ciężarówka z manualną lub automatyczną skrzynią biegów Hi-Matic to oczywiście bardzo wdzięczna baza dla realizacji domu na kołach.
Hiszpańscy producenci pojazdów kempingowych nie bez powodu biorą na warsztat Iveco Daily 35S (dmc do 3.5 t). Ten duży furgon o długości 6,1 metra (L2), ze średnim dachem (H2) gwarantuje pokład o wysokości ok. 190 cm. W takiej specyfikacji mamy za szoferką kubaturę 12 metrów sześciennych. To całkiem sporo, by z zabudową kempingową gwarantować fanom caravaningu wypoczynek i nocleg dla 2 lub nawet 4 osób. Ta druga z propozycja bazuje nad uchylanym dachu sypialnym zrealizowanych na modelu z wysokim dachem (H3).
Camper Eurogaza i kampervan L2H2/L2H3
Grupa Eurogaza z siedzibą w Córdoba to firma, która od ponad 30 lat specjalizuje się w modyfikacji Iveco Daily. W zakładzie produkcyjnym na powierzchni ponad 15 000 metrów kwadratowych powstają karetki pogotowia, pojazdy ratownicze, minibusy... a też oczywiście kampery! Odmiana Daily Camper to rokrocznie ok. 100 egzemplarzy.
Najnowsze propozycje firmy to metaliczny, szary kolor nadwozia lub matowa zieleń. Na targach Salón Internacional del Caravaning 2023 prezentowane są egzemplarze bez podnoszonego dachu i z podnoszonym dachem. W cenie netto odpowiednio: 65 200 euro i 70 696 euro.
Iveco Daily Camper wyróżnia się nie tylko wszechstronnością i przestrzenią, ale także mocnym 2,3-litrowym silnikiem F1A Heavy Duty, który oferuje maksymalny moment obrotowy 400 Nm. 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów HIMATIC gwarantuje płynność i wydajność, osiągając oszczędność paliwa do 6% w cyklu WLTP w porównaniu do poprzedniego modelu.
Iveco Daily Camper
Prezentowane na zdjęciach modele od teraz wyposażone są w dwupalnikową kuchenkę w pełni zintegrowaną z dużym blatem roboczym w eleganckim, matowym białym kolorze. Wyraźnie większy aneks kuchenny to także lodówka o pojemności 75 litrów z zamrażarką. Strefa morka jest wyraźnie wyodrębniona – ściany łazienki powstają ze spienionego PCV z wewnętrzną wykładziną ABS. Producent dodał boczne okno poprawiające wentylację i doświetlenie łazienki.
Sypialnia główna jest bez większych zmian. Oferuje z tyłu przytulną przestrzeń do spania z podwójnym łóżkiem złożonym z trzyczęściowego materaca. Prócz głównej sypialni, mamy możliwość urządzenia noclegu w środkowej części kampera – zaraz za szoferką Daily.
Nowością Eurogaza jest nowy projekt uchylnego dachu, który stanowi jednocześnie fundament sypialni na piętrze. To właśnie po uniesieniu pokaźnej formatki powstaje tu szerokie łóżko dla 2 osób. W tej konfiguracji komfortowy nocleg znajdzie tu komplet 4-osobowej załogi.Co istotne, mając na uwadze caravaning z dala od gorącego klimatu Hiszpanii, podnoszony dach doposażony jest w wyloty ogrzewania postojowego, co ma gwarantować utrzymanie satysfakcjonującej temperatury w sypialni na piętrze także podczas zimowego caravaningu.
Fot. Salón Internacional del Caravaning i Grupa Eurogaza