artykuły

wiadomosciWIADOMOŚCI
ReklamaBilbord - ACSI sierpień 2024
Jesienny raport PGC i PZPM - jak zmienia się caravaning w Polsce?

Jesienny raport PGC i PZPM - jak zmienia się caravaning w Polsce?

Czas czytania 5 minut

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r. odnotowaliśmy wzrost ilości pierwszych rejestracji nowych przyczep oraz samochodów kempingowych w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł 32,3% r/r. Zarejestrowano 1 677 szt. (+409 szt.).

Jesienny raport PGC i PZPM - jak zmienia się caravaning w Polsce? 1

W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych trzech kwartałach 791 szt. co przełożyło się na wzrost o 4,8 % (+ 36 szt.).

Jesienny raport PGC i PZPM - jak zmienia się caravaning w Polsce? 2

W okresie od stycznia do września 2024 roku zarejestrowano po raz pierwszy w naszym kraju 2 292 używane samochody kempingowe. Daje to wzrost dynamiki na poziomie 41,9 % (+ 677 szt.).

Jesienny raport PGC i PZPM - jak zmienia się caravaning w Polsce? 3

Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano wzrost rejestracji sprowadzanych używanych przyczep kempingowych o 9,1% r/r do poziomu 6 978 szt. (+ 583 szt.).

Jesienny raport PGC i PZPM - jak zmienia się caravaning w Polsce? 4

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (991 szt.) oraz Francja (392 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (182 szt.) oraz Belgia (148 szt.).

Jesienny raport PGC i PZPM - jak zmienia się caravaning w Polsce? 5

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszych trzech miejscach znalazły się Dania (1 494 szt.), na drugim Wielka Brytania (1 288 szt.) oraz Holandia (1 275 szt.).

Jesienny raport PGC i PZPM - jak zmienia się caravaning w Polsce? 6

ReklamaJesienny raport PGC i PZPM - jak zmienia się caravaning w Polsce? 7
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi:

Pierwsze trzy kwartały 2024 roku były bardzo dobre, jeśli chodzi o rejestracje nowych pojazdów kempingowych. Wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem wyniósł 32,3%. Nieco gorsze wyniki zanotowaliśmy w przypadku pierwszych rejestracji nowych przyczep kempingowych, bo tu wzrost wyniósł niespełna 5%. Używanych samochodów kempingowych sprowadzono o 41,9% więcej, natomiast używanych przyczep – 9,1% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Biorąc pod uwagę fakt, że jesteśmy już po ścisłym sezonie urlopowym, wyniki te należy ocenić jako bardzo dobre. Widać, że forma wypoczynku jaką jest karawaning na dobre zagościła w Polsce
i zdobywa coraz większą popularność.

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, mówi:

Po III kwartale wyniki się powoli stają się realne, zgodne ze spostrzeżeniami dilerów. Wzrost na poziomie 32% rok do roku w rejestracji nowych kamperów powinien cieszyć.

W komentarzu po I półroczy wspomniałem o sytuacji, w ramach której polscy dealerzy nie utożsamiali się z tak spektakularnymi wzrostami w rejestracjach nowych pojazdów. Twierdzili, że jest to raczej niemożliwe. Mając to na uwadze można przypuszczać, że na różnicę pomiędzy odczuciami i wynikami mogły wpłynąć rejestracje niesprzedanych pojazdów marki VW i Capron. Ta druga produkuje pojazdy w polskiej fabryce w Nowej Soli. Podkreślę jednak, że są to tylko moje przypuszczenia. Kolejny kwartał z rzędu obserwujemy duże zainteresowanie używanymi pojazdami i potwierdza się to w wypowiedziach firm zajmujących się sprowadzaniem ich z zagranicy. Polacy chcą uprawiać caravaning a tańsze używane pojazdy to im umożliwiają. Wprost – są alternatywą dla drożejących propozycji katalogowych gamy nowych pojazdów.

ReklamaJesienny raport PGC i PZPM - jak zmienia się caravaning w Polsce? 8
Podsumowując, w ostatnich trzech kwartałach na rynku przybyło 11 738 pojazdów kempingowych w tym 2468 nowych. Pojazdy ujęte w statystykach niechybnie pojawią się niebawem w punktach serwisowych, w celach doposażenie w urządzenia, instalacji akcesoriów lub napraw.

Za nami największe branżowe targi w Polsce- Caravans Salon Poland 2024. Impreza, która z roku na rok rośnie w siłę. Z opinii wystawców wynika, że targi były udane. Frekwencja dopisała. Poznań odwiedziło ponad 37 tyś osób. Zapytań ofertowych było bardzo dużo, a to odłożyło się pozytywną reakcją rynku. Na wysoką sprzedaż w trakcie targów z pewnością miał wpływ wysyp dobrych cen rocznika 2024. Wyprzedaż pojazdów rocznikowo starszych sprzyja odpowiedniemu przygotowaniu kasowemu kolejnego rocznika modelowego w ofertach sprzedawców. Pomaga więc w planowaniu budżetów.

Pojawia się coraz więcej nowych firm. Swoją premierę miała też nowa polska marka - Masuria, która zaprezentowała dwa modele. Spotkały się one z bardzo dużym zainteresowaniem i uznaniem. Na uwagę zasługują również premiery nowych modeli u naszych rodzimych producentów przyczep Niewiadów i TomPlan.

Mnie najbardziej cieszy rozwój segmentu wyposażenia pojazdów kempingowych. Firmy z akcesoriami meblowymi, producenci płyt wykorzystywanych do budowy kamperów, dostawcy materiałów izolacyjnych a także osprzętu elektrycznego. Po woli tworzy się odpowiednik pawilonów 13/14 z CS Duesseldorf.

Po raz pierwszy w Polsce na Caravans Salon powstało fabryczne stoisko Hymer/Eriba- dobre wzorce trzeba naśladować. To dobry kierunek i potwierdzenie faktu, że nasz kraj staje się ważnym sprzedażowo rejonem w Europie.


Redakcja15.10.2024
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News