artykuły

abc-caravaninguABC CARAVANINGU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Rolety do kampera i przyczepy

Czas czytania 6 minut
Rolety do kampera i przyczepy

Trudno wyobrazić sobie pobyt na kempingu (nawet zecienionym) bez rolet, które pozwalają unikać nasłonecznienia i chronią przed deszczem. Spełniają one podobną rolę, jak przedsionki, choć są tańsze i – z reguły – prostsze w montażu i obsłudze.

W poprzednim numerze „Polskiego Caravaningu” opisaliśmy dostępną na rynku ofertę przedsionków. Teraz czas na rolety. W tym przypadku rynek w zasadzie zdominaowany jest przez dwóch producentów: belgijski Omnistor i włoską Fiammę. Obie firmy mają ugruntowaną pozycję i wieloletnie doświadczenie w ich produkcji. Większość caravaningowców korzysta z ich produktów od dawna.

Podział i zastosowanie rolet
Istnieje podział rolet ze względu na ich zastosowanie, cenę i sposob montażu. Oto ich podstawowe rodzaje:
- w pokrowcu, wsuwane w lik przedsionka, rozwijane ręcznie, najtańsze. Cena detaliczna brutto przy długości 2,8 m: ok. 950 zł. Najczęstsze zastosowanie: przyczepy kempingowe. Nazwy: Omnistor Caravan, Fiamma Caravanstore.
Firma Fiamma wprowadza również nowość: Caravansore Zip, czyli model z dopinanymi na suwaki ścianami przód + boki, zasłonki etc. Cena detaliczna brutto przy długości 2,8 m: ok 3.200 zł.
- w kasecie, ręcznie rozwijane. Cena detaliczna brutto przy długości 2,5 m: ok. 1250 zł. Najczęstsze zastosowanie: samochody typu bus, van, Jeep. Rolety mogą być mocowane bez wiercenia w ścianie pojazdu za pomocą uchwytów mocowanych np. do relingów lub do belek zwykłego bagażnika dachowego. Nazwy: Fiamma F35, Omnistor 2000 (dodatkowo posiada system samorolujący do składania rolety).

ReklamaRolety do kampera i przyczepy 1
Piknik w lesie staje się dostępny dla posiadaczy takich aut jak: Voyager, Transporter, Jeep Cheerokee, Kia Carnival czy Patrol. Do VW Transporter i Multivana, Omnistor stworzył specjalny model 5102 mocowany do fabrycznych uchwytów w dachu.
- w kasecie, zwijanie na korbę lub elektrycznie, mocowane przede wszystkim na stałych uchwytach na ścianie pojazdu. Najczęstsze zastosowanie: samochody kempingowe, nowsze samochody dostawcze np.: Ducato, Jumper, Boxer, Sprinter, LT, Movano, Master. Cena detaliczna przy długości 3,0 m: ok. 1999 zł. Nazwy: Omnistor 5002 (5500 i 5800 są dłuższe: max. 6 m i o zwiększonym wysięgu do 2,75 m), Fiamma F45i (dodatkowo dostępne: wersja F45 iL max. 5,5 m długości i wersja Titanium w kolorze srebrnym).
W obu firmach występuje możliwość dokupienia zestawu ścian, które tworzą zwarty i szybko rozkładany przedsionek do pojazdu kempingowego z tym, że Fiamma oferuje dodatkowo model F45 Zip ze ścianami dopinanymi na suwaki.
- w kasecie, zwijanie na korbę lub elektrycznie, mocowane przede wszystkim na stałych uchwytach na dachu pojazdu. Najczęstsze zastosowanie: samochody kempingowe i ewentualnie przyczepy kempingowe. Roleta mocowana na dachu nie obciąża swoim ciężarem ściany pojazdu. Cena detaliczna brutto przy długości 3,4 m: ok. 2700 zł. Nazwy:
Fiamma F65 Top, Omnistor 6002 (6502 i 6802 są dłuższe: max. 5,5 m i o zwiększonym wysięgu do 2,75m).

Rolety do kampera i przyczepy 2


Dodatkowo
Do wszystkim modeli rolet producenci oferują szeroką gamę akcesoriów, pasy zabezpieczające przed silnym wiatrem, napinacze, napędy elektryczne etc. Za nie zapłacimy oczywiscie oddzielnie.

ReklamaRolety do kampera i przyczepy 3
Jak wybrać roletę?

Wybór własciwej rolety wcale nie jest prosty. Musimy wziąć pod uwagę kilka kwestii. Zacznijmy od... wartosci naszego pojazdu kempingowego. Do starszych i tańszych montaż drogich elementów jest po prostu nieekonomiczny i najlepiej wtedy zakupić rolety w pokrowcach lub tańsze w kasecie.
Niemniej ważne jest przenaczenie: czy do pojazdu, czy do przyczepy, czy do kampera typu van itd. Do nowszych samochodów typu bus, van i inne dostawcze, warto pokusić się o montaż bez wiercenia, czyli zakupić rolety w kasecie rozwijane ręcznie. Do większych samochodów zaleca się montaż relingów dachowych na bazie fabrycznych otworów w dachu – pojazd nie straci wtedy gwarancji na perforację blachy!

Dopasuj do długości
Długość rolety powinna być naturalnie dostosowana do długości pojazdu. W szczególności dotyczy to rolet mocowanych w liku przedsionka, kiedy listwa opada ku dołowi (w niektórych modelach przyczep) – wtedy długość rolety powinna odpowiadać długości płaszczyzny poziomej wzdłuż dachu. W samochodach kempingowych należy pamiętac o uwzględnieniu usytułowania przednich drzwi. Istotną kwestią jest także umieszczenie lampy przedsionkowej, ponieważ nie zawsze pomiędzy krawędzią dachu a lampą jest dość miejsca na roletę w kasecie oraz umieszczenie kominka (w przypadku rolet mocowanych na dachu).

Rolety do kampera i przyczepy 4


Do tańszych – w pokrowcu
Do tańszych przyczep kempingowych i starszych samochodów lepiej wybrać najtańsze rolety w pokrowcu. Ich zdecydowanymi zaletami są cena i łatwy montaż, oraz możliwość szybkiego przełożenia do innego pojazdu (np. w przypadku sprzedaży). Raczej nie zdarza się sprzedaż używanego samochodu kempingowego bez rolety zamocowanej na stałe, ponieważ po jej demontażu na ścianie i tak pozostaną zaczepy.

Roleta czy przedsionek?
Lepiej wybrać roletę, gdy podróżujemy dużo i krótko pozostajemy w jednym miejscu. Podczas krótkich pobytów w jednym miejscu (np. na weekendowych zlotach caravaningowych) lub wycieczkach po kraju czy świecie, rozwijanie rolety następuje co kilka dni. W sytuacji dłuższych pobytów w jednym miejscu, caravaningowcy podróżujący z przyczepą bardziej skłonni są wybierać przedsionek. Kamperowcy natomiast z reguły wybierają rolety.

Montaż
O ile montaż rolety w pokrowcu nie nastręcza specjalnych trudności (wystarczy ją tylko rozwinąć, wsunąć w lik przedsionka lub listwę – w straszych i tańszych kamperach – a następnie zabezpieczyć tulejkami końcówki i ponownie zwinąć), o tyle montaż rolety w kasecie jest już bardziej skomplikowany. Wymaga bowiem ingerencji mechanicznej w konstrukcję ściany lub dachu pojazdu (z wyjątkiem rolet rozwijanych ręcznie).
Montaż rolety w zasadzie powinien być przeprowadzony przez fachowców. Pamiętajmy bowiem, że budowa ściany pojazdu kempingowe to najczęściej tzw. sandwicz (ang. Kanapka). Są to kolejne warstwy blachy, styroporu i drewna. Dokręcenie śrub mocujących do ściany (adapter), do których później mocuje się roletę, może po prostu zgnieść ścianę już w trakcie montażu lub później w trakcie użytkowania na drodze! Dlatego najlepiej pomiędzy płytkę (montowaną wewnątrz, a adapter montowany na zewnątrz) w otworze w ścianie, przez który przechodzą śruby, osadzić aluminiowe tuleje. Ich długość powinna odpowiadać długości otworu w ścianie. Dzięki temu, oba elementy mocujące (wewnętrzny i zewnętrzny) będą opierały się o tuleje – nie powodując uszkodzenia ściany. Dodatkowo, miejsca te należy dokładnie zabezpieczyć silikonem.
Rolety mocowane na dachu można umieścić na relingach mocowanych na dachu po obu stronach pojazdu, za pomocą blachowkrętów (nierdzewnych), a następnie połączyć belkami w poprzek pojazdu, do których ostatecznie montuje się roletę. Metoda ta ma dwie podstawowe zalety: po pierwsze pozwala na montaż rolety bez przewiercana ściany na wylot. Po drugie: spojenie ściany z dachem jest najmocniejszym połączeniem konstrukcyjnym. Jednak najpopularniejszym i najtańszym rozwiązaniem jest rolet na ścianie pojazdy kempingowego.

Dariusz Wołodźko
Konsultacja: Grzegorz Binkiewicz, Adria Caravan Polska


Gdzie szukać informacji o roletach lub możliwości ich zakupu:
www.fiamma.pl
www.omnistor.pl
www.adriacaravan.pl
www.camptraveller.pl
www.przyczepy.katowice.pl


29.09.2010
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News