Sezon rowerowy już się rozpoczął, w związku z czym na drogach widać coraz więcej miłośników dwóch kółek. Częściej można też spotkać kierowców, którzy przewożą rowery autem. Musisz przewieźć swój rower i nie wiesz, jaki sposób transportu będzie najlepszy? Dowiedz się, jak przewozić rowery, aby bezpiecznie i wygodnie dojechać w wyznaczone miejsce oraz… nie dostać mandatu.
Wielu kierowców przewozi rowery w tylnym bagażniku. Takie rozwiązanie nie należy do najwygodniejszych, zwłaszcza jeśli auto jest dosyć małe. Rower trzeba bowiem wcześniej rozłożyć, aby zmieścił się w bagażniku i nie uszkodził karoserii. Należy go również unieruchomić w taki sposób, aby w trakcie jazdy samochodem nie zagrażał bezpieczeństwu podróżujących.
Dodatkowym problemem jest konieczność złożenia tylnych siedzeń, przez co w aucie mogą jechać tylko dwie osoby. Nie jest to więc rozwiązanie korzystne dla rodzin z dziećmi lub grupy przyjaciół.
Na szczęście przepisy polskiego prawa drogowego pozwalają przewozić rowery na zewnątrz auta. Można to zrobić na jeden z trzech sposobów. Plusy i minusy każdego z nich przedstawiamy poniżej.
Bagażniki rowerowe na dach – wygodne rozwiązanie?
Aby móc zamontować rowery na dachu, potrzebne są belki dachowe zainstalowane w aucie. Z poradnika Norauto dowiesz się, jak wybrać i założyć belki samochodowe. Później należy dopasować do nich bagażnik rowerowy. Przy wyborze konkretnego modelu zwróć uwagę na:
Bagażniki rowerowe na dach są bardzo wygodne, ponieważ nie zajmują wolnego miejsca w środku pojazdu, a jednocześnie nie pogarszają widoczności w trakcie jazdy. Jeśli bagażnik został zainstalowany prawidłowo, nie ma też żadnego ryzyka uszkodzenia karoserii. Niestety, jazda z rowerami na dachu generuje większe spalanie paliwa – pojazd napotyka większe opory powietrza.
Warto też zwrócić uwagę, że z rowerami na dachu nie można wjechać w każde miejsce. Przez zwiększoną wysokość pojazd nie zmieści się np. na parkingu podziemnym lub pod niskim wiaduktem.
Bagażniki rowerowe na klapę – na co uważać?
Innym rozwiązaniem jest przyczepienie bagażnika na klapę z tyłu pojazdu. W ten sposób nie zwiększasz wysokości auta, w związku z czym możesz bez trudu wjechać na podziemny parking. Nie musisz także wysilać się przy podnoszeniu roweru. Zwróć jednak uwagę, aby ten rodzaj bagażnika:
W trakcie jazdy autem z bagażnikiem na klapie należy uważać na wszystkie nierówności na drodze. Wjechanie na dziurawy asfalt z dużą prędkością może skończyć się (nawet przy bardzo dobrych zabezpieczeniach) zarysowaniem karoserii auta.
Platformy i bagażniki rowerowe na hak – jak nie złamać przepisów?
Trzecią możliwością przewozu roweru na zewnątrz pojazdu jest przyczepienie go do haka (o ile samochód jest wyposażony w hak holowniczy) za pomocą bagażnika lub specjalnej platformy. Podobnie jak w przypadku bagażnika na klapę, nie musisz wkładać dużo wysiłku, aby podnieść rower. Dzięki temu, że hak znajduje się w dolnej części pojazdu, zamontowany na nim rower nie będzie też ograniczał widoczności w trakcie jazdy.
Pamiętaj jednak, że rower lub rowery zamontowane na bagażniku na hak zasłaniają tylną tablicę rejestracyjną. Taka jazda jest w Polsce zabroniona, a kierowcom nieprzestrzegającym tego przepisu grozi mandat w wysokości 100 zł. Aby uniknąć kary, odczep tablicę z auta i zamontuj ją w widocznym miejscu. Możesz też wyposażyć się w trzecią tablicę rejestracyjną, dzięki czemu nie będzie konieczności ciągłego odczepiania i przyczepiania tablicy standardowej.
Przewóz rowerów samochodem – bezpiecznie i wygodnie
Każdy z podanych sposobów przewozu roweru na zewnątrz auta jest komfortowy i zgodny z przepisami ruchu drogowego. Należy tylko dobrze dopasować rodzaj bagażnika i mocowania do swojego auta, wielkości roweru i liczby sprzętów. W razie ewentualnych problemów możesz poprosić o pomoc konsultantów Norauto, którzy odpowiedzą na każde Twoje pytanie.
Źródło: www.norauto.pl