Popularne systemy ogrzewania gazowego, takie jak popularne nagrzewnice Truma Combi oznaczone w zależności od swojej mocy cyfrą 4 lub 6, to sprawdzone i szeroko dostępne rozwiązanie w większości kamperów. Do największych zalet tego rozwiązania należy łatwość obsługi oraz relatywnie niski koszt eksploatacji, zwłaszcza podczas pobytu w krajach i na kempingach, gdzie jest powszechny dostęp do gazu, a butle można wymienić zarówno na stacjach benzynowych jak i kempingach. Gazowe ogrzewanie do kampera szybko nagrzewa wnętrze pojazdu i jest ciche podczas pracy. Wartością dodaną, którą zdecydowanie warto brać pod uwagę podczas konfiguracji kampera jest opcja z dodatkiem w postaci grzałki elektrycznej, która pozwoli na przełączanie się między źródłami energii lub ich wspólną pracę, co dodatkowo zwiększa komfort i elastyczność użytkowania. Popularne piece gazowe Truma Combi wyposażone dodatkowo w grzałkę elektryczną oznaczone są wówczas symbolem 4E lub 6E.
Do minusów ogrzewania gazowego należy zaliczyć przede wszystkim konieczność regularnej wymiany butli gazowych, co w niektórych krajach może być kłopotliwe – zwłaszcza jeśli nie dysponujemy odpowiednimi adapterami. Nikt nie wie czy doczekamy kiedykolwiek ujednolicenia butli gazowych w tym zakresie. Pozostając przy minusach warto wspomnieć, że w niskich temperaturach wydajność gazu (zwłaszcza LPG) spada, z uwagi na zmniejszenie ciśnienia w butli, a sama mieszanka propan-butan odparowuje wolniej. Bywa, że w niskich temperaturach w ogóle przestaje parować co często skutkuje kłopotem ze sprawnością instalacji w pojeździe. Dodatkowo, podróże w krajach o ograniczonej dostępności gazu LPG mogą wymagać wcześniejszego planowania i sprawdzenia, gdzie można dokupić gaz.
Ogrzewanie olejowe zyskało na popularności wśród osób ceniących niezależność i planujących podróże w mniej zurbanizowane regiony. Główną zaletą jest wykorzystanie paliwa, które i tak posiadamy w zbiorniku pojazdu, ale minusem może być nieco głośniejsza praca w porównaniu do ogrzewania gazowego. Ogrzewanie olejowe wymaga również regularnej konserwacji, a nawet konieczności okresowego uruchamiania w okresie nieużytkowania pojazdu. Analogicznie do systemów gazowych, popularny piec Truma Combi na olej napędowy będzie oznaczony symbolem 4D, 6D, a w przypadku posiadania dodatkowego elementu grzejnego w postaci grzałki elektrycznej – 4DE lub 6DE.
Ogrzewanie gazowe będzie najlepszym wyborem dla osób, które podróżują głównie po Europie Zachodniej i często zatrzymują się na kempingach z dostępem do infrastruktury gazowej. Sprawdzi się również w cieplejszych miesiącach roku, gdy zużycie energii na ogrzewanie jest niewielkie, a butle gazowe wystarczają na długo. Z kolei system olejowy docenią Ci, dla których ważna jest pełna samowystarczalność oraz planujący wyjazdy poza utarte szlaki i chcący uniknąć problemów z dostępnością gazu. To także rozwiązanie idealne na zimowe wyprawy, długie postoje na dziko oraz podróże w regiony, gdzie infrastruktura kempingowa jest ograniczona lub nie ma jej wcale.
W praktyce, wybór systemu grzewczego warto dostosować do indywidualnego stylu podróżowania oraz planowanych kierunków wyjazdów. Latem oba systemy sprawdzą się równie dobrze. Zimą, gdy liczy się niezawodność i wydajność, przewagę zyskuje ogrzewanie olejowe. Niektórzy producenci oferują też systemy hybrydowe, łączące zalety obu technologii i pozwalające na jeszcze większą elastyczność – choć jest to raczej rozwiązanie rzadko stosowane i nie wiadomo czy będzie to nawet melodia przyszłości. Np. ostatnia nowość Trumy – Combi Neo została zaprezentowana wyłącznie jako piec gazowo-elektryczny 4E i 6E.
Biorąc pod uwagę wartości zużycia paliw podawane przez producenta oraz koszty zakupu gazu w butli oraz oleju napędowego, ogrzewanie olejowe może być okazać się nieco droższe od gazowego, choć na zużycie obu paliw będzie miała wpływ jakość izolacji pojazdu oraz warunki atmosferyczne w jakich przyjdzie nam się ogrzewać.
Podstawowe dane techniczne najczęściej występujących systemów ogrzewania w kamperach.
Truma Combi 6 | Truma Combi 6D | Truma Combi Neo 6 E | Webasto Air Top Evo 55 | |
Znamionowa moc cieplna | 2000 - 6000 W | 1000 W - 6000 W | 1800W - 6000 W | 1500 – 5000 W |
Zużycie paliwa | 160 – 460 g/h | 100 – 600 l/h | 135 - 460 g/h | 180 –610ml/h |
Czas nagrzewania wody od ok. 15 °C do ok. 60 °C) | ok. 23 min | ok. 24 min | 3-12 minut (w zależności od ustawień) | - |
Zużycie energii (przy 12 V): ogrzewanie wnętrza i wody | maks. 6,5 A dla krótkich okresów (średnio ok. 1.4 A) | 0,4 - 8,1 A | Ogrzewanie wnętrza 0,4 - 8,5 A, Ogrzewanie wody 0,4 - 3,8 A | 1,25 A do 8 A |
Waga urządzenia | ok. 14,4 kg | ok. 15,8 kg | 13,4 kg | 5,9kg |
Podsumowując, nie istnieje jedno uniwersalne rozwiązanie – wybór warto poprzedzić analizą własnych potrzeb oraz dostępności danego systemu w wybranym modelu kampera. Elastyczność i komfort użytkowania w różnych warunkach pogodowych to klucz do satysfakcji z podróżowania przez cały rok.
Foto. Truma