artykuły

podrozePODRÓŻE
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Mam puchar w przyczepie! Sportowa strona caravaningu

Mam puchar w przyczepie! Sportowa strona caravaningu

Czas czytania 6 minut

Interesujący się zlotami caravaningowymi dostrzegają zapewne, że w kalendarzu nieprzerwanie pojawiają się imprezy organizowane przez kluby Polskiego Związku Motorowego. Zloty jak zloty, ale o co chodzi z tymi zawodami caravaningowymi dla dorosłych i młodzieży? Na co pozwala i jakie korzyści daje zrzeszanie się w klubach PZM?

Kalendarz zlotów organizowanych przez kluby zrzeszone w Polskim Związku Motorowym co roku wypełnia około 40-50 imprez o randze klubowej, okręgowej, ogólnopolskiej lub międzynarodowej. Przykładowo zlot o randze klubowej skupia wyłącznie członków danego klubu, zaś ten o randze ogólnopolskiej to znak, że bramy imprezy otwarte są dla każdego, kto zechce spędzić wspólnie czas. Zloty organizowane są od wczesnej wiosny aż do później jesieni. Tych kilka dni poświęconych na spotkanie z przyjaciółmi doskonale „ładuje akumulatory” na kolejny tydzień pracy. W programach zlotów, zwłaszcza o randze ogólnopolskiej, każdy znajdzie coś dla siebie. Oprócz klasycznego leniuchowania i integracji można zwiedzać okolicę, uczestniczyć w konkursach, zabawach, zjeść wspólny posiłek, a także wziąć udział w mistrzostwach.

Mam puchar w przyczepie! Sportowa strona caravaningu 1

Caravaningowe Mistrzostwa Polski PZM

Ten flagowy konkurs caravaningowców w PZM organizowany jest co roku w trzech rundach i odbywa się przy okazji zlotów ogólnopolskich. Rodziny biorące udział w rywalizacji mają możliwość sprawdzenia wiedzy na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, odpowiadając na pytania testowe z zakresu przepisów na prawo jazdy kat. B. Ponadto uczestniczą w maratonie rodzinnym, opierającym się głównie na zręcznościowych konkurencjach rekreacyjno-sportowych. 

ReklamaMam puchar w przyczepie! Sportowa strona caravaningu 2
Najważniejszą atrakcją każdej rundy mistrzostw jest konkurencja główna, której formuła od czasu do czasu się zmienia. Obecnie jest to sprawnościowy przejazd samochodem osobowym z umieszczonym na masce talerzem stewarta. Konkurencja polega na jak najszybszym przejechaniu wytyczonej trasy tak, aby umieszczona na talerzu piłeczka nie spadła. Przejazd wymusza na kierowcy ostrożną i płynną jazdę, co w warunkach drogowych może przekładać się na umiejętność prowadzenia pojazdu w sposób dynamiczny, ale niepowodujący utraty przyczepności kół. Wszyscy startujący jadą tym samym samochodem i po tej samej trasie. Każda runda kończy się podsumowaniem wyników i honoruje najlepsze drużyny. Po sezonie podsumowuje się wyniki wszystkich rund i wyłania mistrzów oraz wicemistrzów Polski w tej dziedzinie. Uhonorowanie zwycięzców szarfami oraz pucharami odbywa się zazwyczaj u schyłku sezonu podczas uroczystej kolacji. To najczęściej ostatnia okazja, aby spotkać się i pobawić w ogólnopolskim gronie.

Młodzieżowy Konkurs Caravaningowy PZM

Podczas zlotów młodzież spędza ze sobą sporo czasu, aczkolwiek organizatorzy nie pozwalają im się nudzić. W konkursie startują zawodnicy w wieku od 10 do 18 lat. Wzorem dorosłych biorą udział w różnych konkurencjach sportowych, a także sprawdzają swoją wiedzę z bezpieczeństwa w ruchu drogowym, z zakresu przepisów na kartę rowerową oraz pierwszej pomocy. Konkurencja główna również co pewien czas się zmienia, obecnie polega na sprawnościowej jeździe hulajnogą tradycyjną i elektryczną. Przejazd odbywa się na czas i po wcześniej przygotowanej trasie. Bywa, że trasa jest dla młodzieży wyzwaniem nie tylko umysłowym, ale i fizycznym. Podobnie jak u dorosłych – każda runda kończy się uhonorowaniem zwycięzców, a wyłonienie najlepszych w sezonie następuje po zakończeniu wszystkich rund.

Mam puchar w przyczepie! Sportowa strona caravaningu 3

ReklamaMam puchar w przyczepie! Sportowa strona caravaningu 4

Imprezy dla każdego

Zloty ogólnopolskie oraz Caravaningowe Mistrzostwa Polski PZM i Młodzieżowy Konkurs Caravaningowy PZM nie są zamknięte dla turystów niezrzeszonych w klubach. Wręcz przeciwnie – takich osób z zewnątrz bywa na imprezach sporo i bawią się świetnie. W zależności od regionu zamieszkania można spróbować przyłączyć się do lokalnego klubu i działać wspólnie. Tak dzieje się od 50 lat, gdy w PZM pojawiły się działalność caravaningowa i współzawodnictwo. To nie jest działalność wirtualna, internetowa, tylko rzeczywisty kontakt ze środowiskiem i ludźmi z regionu, co pozwala na nieco więcej niż tylko wspólne uczestnictwo w zlotach. Poza zlotami kluby organizują wycieczki, kuligi, zabawy taneczne i wiele innych atrakcji, które pozwalają w dobrym towarzystwie przetrwać zimowy okres bez wyjazdów kamperem czy z przyczepą.
Kiedy kluby zrzeszone w Polskim Związku Motorowym organizowały pierwsze zloty, nie było jeszcze internetu. Dziś panuje moda na zrzeszenia internetowe, grupy sympatyków itp.; rzeczywiście jest tak, że to świetna baza i dostęp do informacji. Wprost z domowego fotela można nawiązać kontakty, ale równie szybko można je stracić, jeśli są wyłącznie wirtualne. Niestety, na dłuższą metę ślęczenie w sieci nie jest zbyt dobrym sposobem na spędzanie wolnego czasu. Kluby rzeczywiste działają nieco inaczej, członkowie spotykają się cyklicznie w siedzibie, rozmawiają, bawią się, planują wspólne wyjazdy, podróżują. Mają ze sobą kontakt przez cały rok. Turyści caravaningowi, poprzez członkostwo w PZM, zyskują też możliwość uczestniczenia w wielu niewymienionych wcześniej, ciekawych imprezach rangi światowej, między innymi w odbywającym się co roku w innym państwie Światowym Zlocie Caravaningu i Campingu International FICC Rally oraz młodzieżowym International FICC Youth Rally. Organizowane są również zloty europejskie Europa Rally, a wśród nich w ramach współpracy Klubów Czwórki Wyszehradzkiej – Dahlie Rallye.
Członkostwo w klubach rzeczywistych niesie za sobą wiele korzyści. Warto spróbować!

Mam puchar w przyczepie! Sportowa strona caravaningu 5

Jak to było, jak się zaczęło?

  • Kwiecień 1973 r. Powstanie Koła caravaningu przy Automobilklubie Warszawskim. Data ta została oficjalnie uznana za początek działalności caravaningowej w Polskim Związku Motorowym.
  • Czerwiec 1973 r. Organizacja pierwszego zlotu pod nazwą „Zlot Polskich Caravaningowców” w Młocinach pod Warszawą na kempingu nr 120 „Balaton”.
  • 1976 r. Uznając caravaning za podstawową formę działalności w turystyce motorowej, Główna Komisja Turystyki PZM powołała Podkomisję Caravaningu.
  • 1976 r. Klub Motorowy Górników i Energetyków z Bytomia zapoczątkował organizowanie w Krakowie Międzynarodowych Zlotów Caravaningowych „Interkrak”. 
  • 1977 r. Ustanowienie Odznaki Turysty Caravaningowego.
  • 1978 r. Początki organizacji ogólnopolskich zlotów pod nazwą „Caravaning Rally”.
  • 1979 r. Początki organizacji zlotów caravaningowych Polski Północnej.
  • 1982 r. Początki organizacji zlotów pod nazwą „Caravaningowe Świętojanki” na kempingu w Miedzianej Górze.
  • 1984 r. Ustanowienie Ogólnopolskiego Konkursu Caravaningowego PZM.
  • 1992 r. Na kongresie w Bromont (Kanada) PZM uzyskał prawa członka stowarzyszeniowego Światowej Federacji Campingu i Caravaningu (FICC).
  • 1995 r. Powstanie rywalizacji pod nazwą Mistrzostwa Polski w Jeździe Samochodem z Przyczepą PZM.
  • 2012 r. Powstanie Głównej Komisji Caravaningu PZM.
  • 2012 r. Powstanie rywalizacji załogowej pod nazwą Caravaningowe Mistrzostwa Polski PZM, które organizowane są do dziś.
  • 2012 r. Początek organizacji Pucharu Śląska w Jeździe Samochodem z Przyczepą i Pucharu Śląska w Jeździe Sprawnościowej Samochodem Pań.
  • 2023 r. Jubileusz 50-lecia działalności caravaningowej w PZM.

Marcin Turko

Artykuł pochodzi z numeru 1 (115) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator03.04.2024
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News