artykuły

aktualnosciAKTUALNOŚCI
ReklamaBilbord - ACK sklep Black Week 23.11-02.12 Sebastian
Retrofity coraz bardziej legalne

Retrofity coraz bardziej legalne

Czas czytania 3 minuty

Czechy dołączają do krajów UE, które akceptują bezpieczne i ekologiczne retrofity Philips, skoro te zapewniają do 230% jaśniejsze światło niż minimalne wymogi prawne dla żarówek halogenowych. Użytkownicy starszych samochodów w Polsce są wciąż skazani na tradycyjne rozwiązania.

Z roku na rok powiększa się lista krajów, które dopuszczają wymianę tradycyjnych żarówek halogenowych w samochodach używanych na tzw. retrofity wykorzystujące technologię LED. Przemawiają za nimi lepsza jakość światła, znacznie większa trwałość i względy ekologiczne – retrofity nie wymagają tak częstej wymiany jak przepalające się żarówki konwencjonalne i nie stosuje się w nich szkodliwych gazów (halogenów).

Kraje UE, w których legalnie można korzystać na drogach publicznych z retrofitów to Niemcy, Austria, Chorwacja i Francja. Ze względu na fakt, że montaż retrofitów w reflektorach, które konstruowano kiedyś wyłącznie z myślą o żarówkach halogenowych jest pewną formą przeróbki, odpowiednie organy poszczególnych państw stworzyły listy konkretnych modeli, w których takie zmiany zostały przetestowane i zaakceptowane.

Za legalne uznaje się dziś retrofity wyłącznie dwóch producentów, z których jednym jest właśnie Philips a drugą marką jest OSRAM.

Drogę wskazują Niemcy

Wzorowym przykładem rozwiązania problemu żarówek typu LED retrofit mogą poszczycić się Niemcy. Nieczęsto dzieje się tak, że z wprowadzonych zmian cieszą się zarówno ekolodzy, kierowcy jak i administracja.

ReklamaRetrofity coraz bardziej legalne  1
W Niemczech kompleksowy program badań przeprowadzony we współpracy z TUV Rheinland bardzo szybko potwierdził wysoką wydajność nowej żarówki Philips LED, co umożliwiło uzyskanie homologacji przez niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA). Świadectwo homologacji "ABG" zostało przyznane przez KBA na podstawie krajowego rozporządzenia §22a StVZO umożliwiającego stosowanie w wybranych modelach pojazdów. Analogiczną drogą poszły Austria i Chorwacja, a ostatnio także Francja i Czechy.

W Polsce?

Sprawa wciąż tkwi w martwym punkcie, a proponowane rozwiązania nakładające na każdego zainteresowanego indywidualny obowiązek homologacyjny wydają się tyleż nierealne, co abstrakcyjne. A jest czego żałować. Przykładowo, Philips Ultinon Pro6000 H7 i H4-LED charakteryzują się również większą trwałością - żywotność wynosi 3000 godzin. Zaawansowana technologia AirBoost i wbudowany wentylator zapewniający aktywne chłodzenie przyczyniają się do długotrwałej niezawodności.

Dzięki specjalnej konstrukcji markowe retrofity idealnie pasują do wielu istniejących reflektorów bez konieczności stosowania adapterów lub pierścieni łączących. Zintegrowana elektronika zapewnia kompaktowe wymiary, dzięki czemu instalacja jest łatwa dla majsterkowiczów i mechaników, nawet w miejscach o ograniczonej przestrzeni - wystarczy podłączyć i włączyć.

Fot. Philips


Rafał Dobrowolski21.02.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News