Zależność od baz pod zabudowy kamperów znowu dała się we znaki branży caravaningowej. Tym razem uszczupliła gamę modelową w pełni zintegrowanych zabudów marki Carthago, które bazować miały na podwoziu Iveco Daily z zawieszeniem pneumatycznym AirPro.
Zerwane łańcuchy dostaw, opóźnione dostawy komponentów i części są nadal sytuacją, z jaką borykać się musi branża caravaningowa. Przykład? Jeszcze w sierpniu ubiegłego roku marka Carthago zapowiadała wprowadzenie do oferty wariantu pojazdu bazowego Iveco Daily z zawieszeniem pneumatycznym AirPro. Kilka dni temu pojawił się zdawkowy komunikat prasowy, że gama modelowa kamperów z fabrycznym systemem regulacji wysokości zawieszenia będzie dostępna o wiele później niż zapowiadano. Kiedy? Prawdopodobnie takie integry zostaną zaprezentowane najwcześniej na targach CMT 2013.
Okręty flagowe Carthago
Carthago liner-for-two to istny okręt flagowy marki, oferujący najwyższy poziom komfortu. Podobnie jak Carthago chic s-plus w klasie premium. Ten drugi wizualnie jest identyczny z integrą chic e-line, ale zamiast na Ducato powstaje na podwoziu Iveco Daily. Dzięki tej potężnej bazie (rama kratownicowa) takie kampery posiadają podwójne koła tylnej osi, mogą ciągnąć przyczepy o masie do 3.500 kg, no i gwarantują niespotykaną ładowność. I nic dziwnego, bo DMC tak karosowanych modeli to 5600 lub nawet 6700 kg. Do tego dochodzi ogromna przestrzeń mieszkalna o wysokości do 211 cm.
Słów więcej o seryjnym zawieszeniu Iveco, na które fanom caravaningu i marki Carthago przyjdzie poczekać dłużej niż się spodziewano.
Nowy Daily MY22
Kolejne generacje IVECO Daily od początku produkcji, tj. od 1978 roku, pozwalają tworzyć coraz to doskonalsze pojazdy specjalne w standardzie. Nowinką w ofercie na rok modelowy 2022 jest wspomniane zawieszenie AIR-PRO. W najnowszej (MY22) odsłonie konstrukcja pojazdu została rozbudowana o innowacyjne zawieszenie pneumatyczne z inteligentnym sterowaniem za pomocą dedykowanego pokrętła, które jest w zasięgu ręki kierowcy. Zwiększa to bezpieczeństwo zarówno jego, jak i przewożonego ładunku, oraz zwiększa komfort jazdy.
Jak to działa? Inteligentne zawieszenie AIR-PRO dostosowuje się do warunków na drodze i reaguje na nierówności, ograniczając w 25% wibracje działające na kierowcę oraz ładunek. Według producenta, dynamiczna kontrola zawieszenia zmniejsza o 30 procent przechyły nadwozia podczas manewrów. Kontrola systemu może być bowiem dwojaka. Dynamiczna, czyli zależna od warunków na drodze, możliwa do regulacji za pomocą ergonomicznego pokrętła. A też statyczna: wysokość zawieszenia Daily można zmienić w niespełna 10 sekund. Dodatkowo, dzięki ciągłemu sterowaniu tłumieniem (CDC), zawieszenie niemal natychmiast reaguje na nierówności nawierzchni.
Fot. Carthago / Iveco