Jeep Wrangler od dawna jest popularnym pojazdem do holowania na ramie holowniczej.

Jeep Wrangler od dawna jest popularnym pojazdem do holowania na ramie holowniczej. foto: Mirek Drabik

Jakie samochody można holować na „sztywnym holu” za kamperem? Jak amerykanie podchodzą do tego tematu. Postaramy się przybliżyć to zagadnienie. 

Instrukcja obsługi jest kluczem do właściwego doboru samochodu

Duże samochody kempingowe, zwane popularnie kamperami, są fantastycznym sposobem podróżowania, pozwalają na pobyt na kempingu, obok malowniczego strumienia, a nawet na ulicy u ciotki Matyldy na dorocznym spotkaniu rodzinnym.

Ale rzeczy się zmieniają, kiedy trzeba jechać do miasta na zakupy spożywcze lub pojechać na wycieczkę krajoznawczą po rozłożeniu biwaku. Jazda ogromnym kamperem po wąskich i krętych drogach, nawigacja w ruchu miejskim, próba znalezienia miejsca parkingowego i płacenie za dodatkowe paliwo, które zużyje trakcie kolejnej rundy po mieście, może być uciążliwe.

Podróżujący z dużą przyczepą kempingową, którzy holują ją samochodem osobowym lub pikapem, nie muszą chować całego sprzętu i zwijać biwaku za każdym razem, gdy chcą gdzieś pojechać. Dlatego często zdarza się, że duże kampery ciągną za sobą mniejszy pojazd. Ten dodatkowy zestaw kół, często w postaci małego samochodu typu SUV lub subcompacta, znacznie ułatwia poruszanie się.

Holowanie nie zawsze jest proste

Przy dwukołowych wózkach holowniczych (motylach) i lawetach, prawie każdy pojazd może być holowany za kamperem, pod warunkiem, że ciężar samochodu lub pikapa wraz z przyczepą nie przekracza możliwości holowniczych kampera. Ale tego rodzaju transport nie jest aż tak popularny w USA i nie bez powodu. Po pierwsze, to koszt zakupu i konserwacji przyczepy-lawety lub wózka holowniczego. Następnym problemem jest miejsce do parkowania w domu i na kempingu, którego wymagają te przyczepy, kiedy nie są używane. Do tego dochodzą problemy z właściwym załadowaniem i zabezpieczeniem przewożonego pojazdu (nie każdy się na tym zna).

Sztywny hol

Alternatywą jest holowanie na sztywnym holu, nazywanym również w USA jako „holowanie pontonowe”. Polega ona na przymocowaniu sztywnego holu w kształcie „dyszla A” (ramy holowniczej) do odpowiedniego samochodu, SUV-a lub pickupa i holowaniu pojazdu za kamperem, na własnych czterech kołach. Często nazywa się to holowanie pontonu, ponieważ holowany pojazd przypomina mały ponton ciągnięty za dużym jachtem.

Wiele lat temu znalezienie w USA samochodów nadających się do holowania na sztywnym holu nie było takie trudne. Większość samochodów osobowych i ciężarowych z manualną skrzynią biegów można było ciągnąć na własnych czterech kołach, podobnie jak większość SUV-ów z napędem na cztery koła z ręcznymi skrzyniami biegów.

Ale technologia się zmieniają. Dzisiaj mnóstwo automatycznych skrzyń biegów ma skomplikowane elektroniczne sterowanie a w samochodach przeważa napęd na przednie koła. Coraz więcej modeli wyposażonych jest w stały lub dołączany automatycznie napęd na cztery koła. Wymaga to zdecydowanie dłuższego przygotowania, gdy planujemy ciągnąc takie auto na sztywnym holu.

Problemy z automatyczną skrzynią biegów

Toyota produkuje kilka pojazdów, które wydają się idealne do holowania na sztywnym holu. Dla poszukiwaczy przygód w terenie znajdziemy Land Cruiser i FJ Cruiser , ten ostatni wciąż jest popularny, choć nie jest już produkowany. I choć są to świetne samochody terenowe, to w raz z pikapami Tundra i Tacoma tylko wybrane wersje umożliwiają  holowanie „pontonowe”. W rzeczywistości do holowania na sztywnym holu, nie nadaje się żaden pojazd z automatyczną skrzynią biegów marki Toyota, Lexus lub wycofanej marki Scion.

Wszystko to ma związek, według Toyoty, ze smarowaniem skrzyni biegów. Niektóre modele Toyoty wymagają ciągłej pracy pompy wewnątrz przekładni, aby utrzymywać smarowane części ruchomych, i tych samochodów nie można holować na sztywnym holu.

W automatycznych skrzyniach biegów, praca pompy oleju zależy od obrotów wału wyjściowego. Skrzynia nie jest smarowana, jeśli silnik pojazdu nie pracuje. Napęd może ulec poważnym uszkodzeniom, jeśli samochód będzie holowany a koła będą toczyć się po drodze, obracając wałem napędowym. To samo dotyczy samochodów z napędem na przednie koła i „automatem”.

Więc co możesz holować?

Pojazd może być ciągnięty w „stylu pontonowym”, jeśli ma napęd na tylne koła i manualną skrzynię biegów lub napęd na cztery koła, oraz manualną skrzynię rozdzielczą, której dźwignia może być umieszczona w pozycji neutralnej. Według FCA, samochody marki Jeep i pikapy RAM są popularnymi pojazdami holowanymi na sztywnym holu. W USA można przecież kupić Wranglera z manualną skrzynią biegów.

Najlepszym sposobem, aby upewnić się, że pojazd nadaje się do holowania na sztywnym holu, jest sprawdzenie instrukcji obsługi. Praktycznie każdy producent samochodów wyraźnie stwierdza w instrukcji każdego modelu, czy może być holowany na własnych czterech kołach, czy też musi być przewożony na lawecie lub ciągnięty „za dwa koła” z nienapędzanymi kołami toczącymi się po jezdni.

Akcesoria na rynku wtórnym

Jeśli pojazd nie nadaje się do holowania na sztywnym holu, istnieją urządzenia, w tym rozsprzęgacze wału napędowego oraz pompy smarujące przekładnię, którą można zamontować do niektórych samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Te urządzenia mogą być drogie i skomplikowane w instalacji i obsłudze. Dodatkowo, jeżeli są nieprawidłowo używane, silnik lub podzespoły układu napędowego mogą zostać uszkodzone podczas holowania pojazdu. Jeśli posiadamy już pojazd, który chcieli byśmy ciągnąć na sztywnym holu i nie jest on fabrycznie przystosowany do takiego holowania to  większość salonów RV w USA i centrów serwisowych, posiada i może zainstalować rozsprzęgacze, pompy smarujące i inne tego typu urządzenia. Jeśli dopiero szukamy samochodu to takiego holowania, najlepiej skupić się na tych, które są fabrycznie do tego przystosowane.

Inne sztuczki z holowaniem "pontonowym"

Podczas gdy holowanie na sztywnym holu ułatwia „życie” po dotarciu do celu, to może dołożyć pracy przed i podczas podróży. Niektóre samochody i SUV-y, które można holować czterema kołami na ziemi, wymagają za to specjalnych postojów w celu uruchomienia ich silnika i nasmarowania przekładni. Niektóre modele wymagają usunięcia różnych bezpieczników przed rozpoczęciem holowania. Istnieje wiele pikapów z napędem na cztery koła z automatycznymi skrzyniami biegów, które muszą być holowane „na czterech kołach” z przekładnią automatyczną w pozycji Park „P” i skrzynią rozdzielczą napędu 4x4 w położeniu neutralnym „N”.

Pojazdy z blokadą kierownicy uruchamianą przez wyłącznik zapłonu - a to jest zdecydowana większość samochodów dzisiejszych czasach - nie mogą być holowane na sztywnym holu, jeśli przednie koła się nie skręcają. Aby odblokować układ kierowniczy, kluczyk musi znajdować się w stacyjce, a stacyjka ustawiona w pozycji pierwszej.

Wszystkie stany w USA, poza ośmioma wymagają, aby większość pojazdów holowanych na ramie holowniczej, była wyposażona w pomocnicze układy hamulcowe, które współpracują z hamulcami kampera. Wynika to z faktu, że pojazdy z holowane prawie zawsze przekraczają minimalne wymagania dotyczące masy holowania w różnych stanach. Inteligentni właściciele samochodów kempingowych, którzy holują samochód lub pikapa wiedzą, że nawet w tych stanach, które tego nie wymagają, pomocnicze zestawy hamulcowe należy uznać za niezbędne.

Artykuł bazuje na materiałach i opisach funkcjonujących w USA. Pisząc go sami się zastanawiamy jak to funkcjonuje w Europie. Czy jest to legalne? Czy ciągnąc mały samochód za kamperem, przepisy traktują go jako przyczepę i na przykład wymagany jest wtedy Viatoll? Jak wyglądają opłaty drogowe i autostradowe? Postaramy się to dla Was sprawdzić i wróć jeszcze do tematu.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 7

  • 4
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony