Jeden z najstarszych klubów caravaningowych świata (i najstarszy taki klub w Wielkiej Brytanii) co roku wybiera najlepszy samochód do ciągnięcia przyczepy, przyznając mu zaszczytny tytuł „The Caravan Club Towcar of the Year (i tu konkretna data roczna)”. W tym roku dokonano wyboru już po raz trzydziesty pierwszy i po raz trzeci w ciągu ośmiu lat konkurs wygrał Volkswagen.
W ubiegłym roku po raz pierwszy od wielu lat najważniejszy tytuł zdobył samochód produkcji angielskiej: Land Rover Discovery HSE LUX (zwyciężył także w kategoriach „Samochody w cenie powyżej 50 000 funtów” i „Samochody z napędem na cztery koła i wadze powyżej 1800 kilogramów”). Jak się okazuje, była to jedynie przerwa w zdobywaniu tego tytułu przez samochody koncernu Volkswagena (do którego należy też m.in. Škoda czy Seat): w 2015 roku „Najlepszym Samochodem do Ciągnięcia Przyczepy” został Seat Leon ST FR 2.0 TDI, a rok wcześniej była to Škoda Superb Elegance Estate 2.0 TDI CR 170PS 4x4 DSG. Natomiast w 2012 i 2013 roku (dwa razy z rzędu) triumfował po prostu Volkswagen z modelem Jetta Sport 2.0TDI DSG.
Warto przy okazji wspomnieć, że Brytyjczycy po prostu kochają caravaning. Po ich drogach porusza się milion samochodów i przyczep! A sprzedaż nowych pojazdów w ciągu roku wzrosła o – jak to określa The Caravan Club – niesamowitą wprost liczbę, bo o 22,7%. O takim wyniku w innych krajach można jedynie pomarzyć.
Siedmiu sędziów, czterdzieści siedem samochodów
Testy pod kątem caravaningu
Eksperci The Caravan Club chcą pozyskać jak najwięcej przydatnych caravaningowcom informacji, dlatego sprawdzają możliwości ciągnięcia przyczep przy prędkościach od 40 do 90 kilometrów na godzinę. Oceniają dynamikę poruszania się zestawu, jego ergonomię, przyspieszenie, wygodę cofania. Sprawdzają jak samochód z przyczepą zachowuje się przy nagłym hamowaniu i przy zaciągniętym hamulcu ręcznym, jak rusza na wzniesieniu i jak manewruje się nim na placu. Eksperci sprawdzają też m.in. jak podłącza się przyczepę do samochodu (czy trzeba na kolanach podłączać przewody elektryczne) oraz jak funkcjonalny jest każdy z samochodów pod względem caravaningu (czy łatwo do niego zapakować bagaże itp.). Jak co roku, przyczepy dostarczył angielski producent – firma Bailey z Bristolu. Obciążone zostały do testów w 85% dopuszczalnej masy całkowitej i ważyły łącznie z bagażem 1203 kg.
Najlepszy w kategorii „Samochody w cenie od 35 000 do 45 000 funtów” Mercedes-Benz E220d AMG Line Saloon podczas testów drogowych w pobliżu Millbrook Proving.
Siedem kategorii plus dwie
Podobnie jak w latach ubiegłych, samochody podzielono na kategorie pod względem cenowym (tylko w 2012 roku zrobiono....
Pełna treść artykułu w najnowszym wydaniu "Polskiego Caravaningu".