Tegoroczne wakacje będą inne od poprzednich. Większość europejskich krajów zniosła wywołane epidemią koronawirusa restrykcje w przemieszczaniu się i Polacy mogą – bez konieczności odbywania kwarantanny – jechać m.in. do Grecji, Chorwacji, Włoch czy Bułgarii. Jednak wielu z nas spędzi wolny czas w krajowych kurortach. W obecnej sytuacji najbezpieczniejszym środkiem transportu jest własny, ale zanim wybierzemy się w podróż, trzeba pamiętać o sprawdzeniu jego stanu technicznego.
Jest to szczególnie istotne w przypadku pojazdów, które były długo nieużytkowane z powodu lockdownu. Nie wszystkie usterki można wychwycić gołym okiem, dlatego lepiej powierzyć pojazd specjalistom, którzy przy użyciu odpowiedniego sprzętu pomogą profesjonalnie przygotować go do wyjazdu. Eksperci Premio wskazują sześć podstawowych obszarów kontroli.
1. Kontrola opon
Każdy kierowca doskonale wie, że przed dłuższymi trasami konieczne jest sprawdzenie poziomu oleju w silniku czy płynu chłodniczego. Ta sama zasada dotyczy też opon. Dbałość o ich prawidłowy stan to bezcenna inwestycja we własne bezpieczeństwo. Należy skontrolować głębokość bieżnika – w przypadku opon letnich zaleca się wymianę na nowe przy spadku głębokości poniżej 3 mm. Ponadto trzeba też sprawdzić, czy ogumienie nie ma uszkodzeń mechanicznych. Spękania, przecięcia albo wybrzuszenia oznaczają, że opona jest uszkodzona i kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany.
Istotny jest też poziom ciśnienia w ogumieniu. Warto pamiętać, że nie ma jednego prawidłowego ciśnienia dla wszystkich aut. To producent samochodu określa, jaki poziom tego parametru jest optymalny do danego modelu czy wersji silnika – zalecany poziom ciśnienia znajduje się w instrukcji obsługi, a także na etykietach umieszczonych w drzwiach pojazdu. W przypadku bardziej obciążonych samochodów oraz poruszających się z większymi prędkościami, np. po autostradach czy drogach ekspresowych, serwisanci Premio doradzają utrzymanie wyższego poziomu ciśnienia (do +0,5 bara więcej niż w normalnych warunkach).
Należy również pamiętać o sprawdzeniu stanu koła zapasowego i jego ewentualnym napompowaniu. Jest to element bardzo często pomijany przy przeglądach. W przypadku braku koła zapasowego należy wyposażyć się w zestaw naprawczy i kompresor. Ponadto kierowcy powinni upewnić się, czy posiadają wszystkie niezbędne narzędzia potrzebne do zmiany koła: lewarek, klucz oraz – jeżeli występuje – nakładkę na śrubę zabezpieczającą.Prawidłowy stan opon jest ważny dla zapewnienia optymalnego działania systemów bezpieczeństwa w pojeździe. Rafał Szromnik z serwisu Premio CNF w Gdańsku:
Wszelkie różnice w tym obszarze, jak na przykład zły rozmiar, nierównomierne zużycie bieżnika czy nieprawidłowe ciśnienie powietrza mogą spowodować błędne pomiary, a także sprawić, że poślizg pojazdu nie będzie w pełni kontrolowany, a hamowanie efektywne. Niezależnie od ilości systemów bezpieczeństwa zastosowanych w pojeździe, by korzystać z ich działania w pierwszej kolejności należy zadbać o prawidłowy dobór ogumienia oraz regularną kontrolę stanu i zużycia bieżnika.
Kontrola w serwisie to tylko kilka minut, które mogą zaoszczędzić niepotrzebnego stresu w trasie, gdzie nawet zwykła awaria może popsuć nam wymarzone wakacje i generować dodatkowe koszty.
2. Ocena stanu technicznego pojazdu
Poza kontrolą ogumienia zaleca się także dokonanie oceny stanu zawieszenia pojazdu. Jego sprawne działanie wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale również na stabilność nadwozia, długość drogi hamowania i panowanie nad pojazdem.
3. Sprawdzenie sprawności układu hamulcowego
Od poziomu zużycia klocków, stanu tarcz oraz ilości płynu hamulcowego zależy, czy podróż przebiegnie naprawdę bezpiecznie. Grzegorz Wągiel z serwisu Premio Gumiland w Lubinie:
Grubość okładzin ciernych nie powinna być mniejsza niż 2 mm, jeśli poziom jest niższy należy dokonać natychmiastowej wymiany. W przypadku tarcz hamulcowych należy zwrócić uwagę na występowanie rantu przy zewnętrznej krawędzi tarczy. Im większy rant, tym tarcza jest bardziej zużyta.
4. Kontrola świateł
Trzeba też zadbać o widoczność na drodze, a więc o sprawność wszystkich świateł. Kontrola powinna obejmować kierunkowskazy, światła „stop”, przeciwmgielne i główne reflektory – czy na pewno wszystkie działają prawidłowo i czy są prawidłowo ustawione, by nie oślepiały innych użytkowników oraz pieszych. Do podstawowego wyposażenia auta warto też dorzucić komplet zapasowych żarówek. Ostatnia rzecz, której potrzeba podczas wakacyjnych wojaży, to jazda ciemną drogą z niepełnym oświetleniem.
5. Konserwacja klimatyzacji
Trudno wyobrazić sobie letnie podróże bez klimatyzacji. Sprawnie działający system chłodzenia wewnątrz auta gwarantuje nie tylko komfort, ale także bezpieczeństwo. Klimatyzację należy serwisować raz do roku przed sezonem letnim. Jeżeli nie była używana przez około pół roku, zaleca się również przeprowadzić kontrolę niezależnie od tego, kiedy ostatnio to robiliśmy. Eksperci sieci Premio zwracają uwagę, że podczas wizyty w serwisie należy sprawdzić ilość czynnika chłodniczego, szczelność układu, a także poprawność działania wszystkich jego elementów. Ponadto trzeba dokonać dezynfekcji toru nawiewu powietrza do kabiny. Warto też pamiętać o wymianie filtra kabinowego (pyłkowego) – minimum raz na rok.
6. Ocena stanu wycieraczek
Na koniec warto też zwrócić uwagę na stan wycieraczek – ich poprawne działanie to gwarancja dobrej widoczności i zarazem bezpieczeństwa, szczególnie w nocy, w czasie opadów deszczu, kiedy na szybie powstają refleksy od świateł pojazdów jadących z przeciwka.
Szerokiej drogi!