artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord - Stenaline 03.04-30.04 Sebastian
Carthago chick C-line 5.9 XL to kamper o wielkich możliwościach. Duża przestrzeń w środku oraz wygoda robią ogromne wrażenie
Carthago chick C-line 5.9 XL to kamper o wielkich możliwościach. Duża przestrzeń w środku oraz wygoda robią ogromne wrażenie

Kamperem ze skuterem. Nowe oblicze caravaningu

Czas czytania 5 minut

Wyobraź sobie: jedziesz kamperem do Włoch. Trasę, postoje i flagowe punkty do zwiedzania czy odpoczywania masz już zaplanowane. Na miejscu okazuje się jednak, że twój dom na kółkach, mimo iż niezwykle wygodny, nie mieści się w wąskich uliczkach, a od kempingu do najlepszej pizzy w mieście dzieli cię kilkanaście kilometrów. Co robić?

Z pomocą w tak niefortunnej sytuacji przychodzą skutery elektryczne, które z roku na rok nie tylko zwiększają swój zasięg jazdy, ale imponują też coraz większą kompaktowością i dzięki temu ułatwiają transport w luku garażowym kampera.

Jaki model wybrać?
Pionierem nowoczesnych rozwiązań jest marka Yamaha, która od ponad 30 lat promuje pojazdy napędzane elektrycznie, dorównujące poziomem ich spalinowym odpowiednikom. Doświadczenia im nie brakuje, bo pierwszy tego typu model zaprezentowali w Japonii już na początku lat 90. XX w.! Najnowsza propozycja Yamahy to odzwierciedlenie technologicznych i ekologicznych potrzeb – NEO’s, czyli innowacyjny skuter, którym można poruszać się, wykorzystując samochodowe prawo jazdy. 
Na pierwszy rzut oka elektryk nie różni się znacząco od tradycyjnych modeli napędzanych paliwem. Posiada automatyczną skrzynię biegów, pełne oświetlenie LED, wygodną kierownicę z wyświetlaczem oraz ergonomiczne siedzenie, które niezależnie od wzrostu kierowcy umożliwia prowadzenie go w wyprostowanej pozycji. NEO’s, podobnie jak tradycyjny skuter Yamahy, w schowku pomieści kask i dokumenty, bo pod siedzeniem mamy aż 27-litrową przestrzeń. Standardowy wybór kolorów ogranicza się do białego Milky White i czarnego Midnight Black, możemy więc dopasować go do barwy kampera.

ReklamaKamperem ze skuterem. Nowe oblicze caravaningu 1
Co znajdziemy pod pokrywą? 
Cóż, wnętrze zdecydowanie dorównuje wrażeniom wizualnym. NEO’s w celu maksymalnej wydajności wyposażony został w zintegrowaną jednostkę napędową (YIPU) z bezszczotkowym silnikiem elektrycznym, umieszczonym wewnątrz piasty tylnego koła. Kompaktowa konstrukcja nie wymaga więc stosowania przekładni ani pasów. Co to oznacza w praktyce? Skuter jest naprawdę ekonomiczny w utrzymaniu, posiada mniej komponentów generujących hałas, a co za tym idzie – mniej elementów wymagających naprawy bądź wymiany. Ładowanie baterii odbywa się bezproblemowo – wystarczy ją podłączyć do gniazdka 220 V.
Nasuwa się też pytanie o zasięg. Trzeba przyznać, że w tym temacie NEO’s wprowadza całkowitą rewolucję na rynku pojazdów elektrycznych. Skuter wyposażony jest w akumulator litowo-jonowy o wysokiej gęstości. Technologia ta zapewnia imponującą długość trasy bez przymusowych przystanków. Jeden akumulator daje nam aż 37 km przyjemności z jazdy. Można go odłączyć i wyjąć lub ładować bezpośrednio w skuterze, a o stacje w dużych miastach praktycznie nie musimy się już martwić.
Yamaha posiada jeszcze jednego asa w rękawie. NEO’sa możemy powiększyć o niezwykle łatwy w obsłudze drugi akumulator. Wystarczy włożyć go na miejsce, a silnik w trakcie pracy sam przełączy się z jednej baterii na drugą. A w schowku bagażowym wciąż pozostanie sporo miejsca na rzeczy osobiste, jak ubranie na zmianę. Wówczas bez obaw możemy wybrać się na wycieczkę poza miasto i kiedy najdzie nas ochota na pływanie – z samego centrum Rzymu bez stania w korkach pojechać na plażę!

ReklamaŚT2 - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Coś dla ekologii
Inny argument przemawiający za wyborem skutera elektrycznego to konieczność przestrzegania rygorystycznych przepisów dotyczących emisji CO₂. Obecnie niejednokrotnie spotkamy się z zakazem wjazdu kamperów, a nawet mniejszych aut spalinowych do centrum. Wybierając skuter napędzany prądem, nie musimy się więc martwić, że ominie nas spora część wakacyjnych atrakcji. 
NEO’s może poszczycić się także tytułem jednego z najcichszych środków transportu. W oficjalnych testach uzyskał wynik 55 dB, mierzony z odległości 7 m. Dla odniesienia, jest to głośność odpowiadająca dźwiękowi delikatnego deszczu. 
Miłośnikom nowinek technicznych z pewnością spodoba się też opcja konfiguracji NEO’s z aplikacją na smartfony – MyRide. Wówczas na czytelnym zestawie wskaźników LCD widoczne będą nasze powiadomienia oraz przydatne informacje o skuterze. Te, w razie konieczności, mogą okazać się niezbędne podczas wycieczek z dala od domu i serwisu. Dodatkową wygodę zapewnia też bezkluczykowy system Smart Key, zaczerpnięty z tradycyjnych pojazdów Yamahy. Pozwala szybko ruszać z miejsca, bez konieczności umieszczania kluczyka w stacyjce. Inżynierowie dołożyli też starań, by ruszanie było płynne, a jazda ekonomiczna niezależnie od stylu, w jakim prowadzisz.
Skuter NEO’s jest dostępny w Polsce od sierpnia 2022 r., a jego cena wynosi od 14 600 zł. Więcej szczegółów dostępnych u autoryzowanych dealerów i na stronie www.yamaha-motor.pl.

Kamperem ze skuterem. Nowe oblicze caravaningu 3
Yamaha NEO's. Kompaktowy, nowoczesny, a przy tym niezwykle wygodny i przyjemny w prowadzeniu skuter elektryczny

Kamperem ze skuterem. Nowe oblicze caravaningu 4
Dzięki uprzejmości firmy Trans-Al (www.wypozyczalniaskawina.pl) mieliśmy okazję podróżować z naszymi zabawkami – skuterem Yamaha NOE's oraz SUP-em Itiwit z Decathlonu

Kamperem ze skuterem. Nowe oblicze caravaningu 5
Styl i design to dla wielu osób czynniki decydujące o zakupie. W przypadku Yamahy NEO's nie ma wątpliwości, że będzie przyciągać uwagę

Artykuł pochodzi z numeru 5 (107) 2022 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator30.05.2023
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News