Sprzedano go już w ponad 354 000 egzemplarzy, a niedługo doczeka się obszernej aktualizacji obejmującej m.in. nowy wygląd kokpitu i nowe systemy wspomagania kierowcy. Mowa o produkowanym wyłącznie w Polsce Crafterze, który cieszy się popularnością niezależnie od tego, czy jest to wersja furgon, skrzyniowy, podwozie, kamper Grand California, czy baza dla dalszej zabudowy.
Jak informuje Volkswagen Samochody Dostawcze, oprogramowanie i osprzęt Craftera zostaną przeniesione na zupełnie nowy, wyższy poziom. Przede wszystkim całkowicie przeprojektowano wygląd kokpitu, a co za tym idzie – Crafter zostanie wyposażony w najnowszą generację systemów infotainment. Nowością jest także cyfrowy „Digital Cockpit”, wielofunkcyjna kierownica, elektroniczny hamulec postojowy i liczne systemy wsparcia kierowcy.
Jak zapowiada Karsten Franz, szef działu rozwoju technicznego w Volkswagen Samochody Dostawcze, „Crafter stanie się najbardziej zaawansowaną technologicznie serią samochodów użytkowych w swojej klasie”.
Szczegóły?
Detalem definiującym wnętrze Craftera z roku 2024 będzie 10,3-calowy lub opcjonalnie 12,9-calowy wyświetlacz systemu infotainment bazujący na najnowszym, modułowym systemie infotainment MIB. Został on zaprojektowany i zaaranżowany tak, by wyglądał niczym wolnostojący. System oferuje nowy interfejs graficzny i intuicyjną nawigację po menu. Rozwiązanie to zostało po raz pierwszy zaprezentowane latem tego roku w nowym ID. Buzz z dłuższym rozstawem osi.
Crafter po raz pierwszy dostępny będzie z cyfrowymi wskaźnikami i zegarami: cyfrowy kokpit – Digital Cockpit, będzie w nim wyposażeniem standardowym. Korzystając z oddzielnego przycisku „View” na nowej kierownicy wielofunkcyjnej, kierowca może wybierać różne widoki, a tym samym indywidualnie dostosowywać wyświetlacz do własnych upodobań. Oprócz centralnych zegarów i wskaźników – prędkościomierza czy wskazania zasięgu – w każdym widoku dostępnych będzie wiele innych menu i ekranów informacyjnych, od nawigacji i telefonu, po bibliotekę multimediów. Steruje się nimi za pomocą przycisków na nowej kierownicy wielofunkcyjnej.
Przeprojektowane zostały również hamulec ręczny i przełącznik ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Podczas gdy wcześniej Crafter miał tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego obok fotela kierowcy, nowa generacja będzie wyposażona w elektroniczny hamulec postojowy, którego przełącznik znajduje się między tablicą rozdzielczą a systemem infotainment. Zwalnia to miejsce obok fotela kierowcy i poprawia dostęp do tyłu, ułatwiając – zwłaszcza w samochodach kempingowych – obsługę fotela kierowcy, który można będzie obrócić o 180 stopni. Dźwignię zmiany biegów zaprojektowano jako przełącznik na kolumnie kierownicy – podobnie jak jest to w modelu ID. Buzz. Pojazdy z manualną skrzynią biegów zachowają dźwignię zmiany biegów w konsoli środkowej, a Crafter z automatyczną skrzynią biegów będzie w przyszłości miał w tym miejscu schowek na napoje.
Volkswagen Samochody Dostawcze znacznie rozszerzy gamę dostępnych w Crafterze systemów wspomagania kierowcy. Nowością i standardem w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (N2) jest system informowania o martwym polu ostrzegający kierowcę o pieszych i rowerzystach lub kierowcach skuterów, którzy znajdują się w martwym polu z boku Craftera podczas jazdy w ruchu miejskim (0-30 km/h). Nowością i standardem w modelach o masie powyżej 3,5 tony są także: system informowania o pieszych podczas ruszania (informuje kierowcę podczas ruszania, czy przed Crafterem znajdują się piesi) oraz funkcja hamowania przy skręcie (hamuje w przypadku nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu). Systemy te można zamówić jako opcję dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (N1).
W przyszłości w standardzie znajdą się następujące systemy: Front Assist, Lane Assist, dynamiczny wyświetlacz znaków drogowych, ogranicznik prędkości i akustyczny system Park Distance Control działający w tyle pojazdu. Opcjonalnie, po raz pierwszy w Crafterze, dostępny będzie system Travel Assist – w tym przypadku adaptacyjny tempomat oraz asystent pasa ruchu połączone będą w jeden system dzięki wspomaganemu prowadzeniu wzdłużnemu i bocznemu. Pojawi się również Emergency Assist, czyli automatyczne hamowanie i manewrowanie do krawędzi drogi aż do zatrzymania.
Dodajmy, że Crafter nadal oferowany będzie w szerokiej gamie typów nadwozi – od furgonów, przez pojedyncze i podwójne kabiny, aż po wersje skrzyniowe i podwozie do zabudowy. Ponadto ponownie dostępne będą różne klasy wagowe (do 5500 kg masy całkowitej), dwa rozstawy osi (3,64 i 4,49 metra) oraz różne długości całkowite (od 6 do 7,4 metra) i wysokości (od 2,4 do nieco poniżej 3 metrów).
Przedsprzedaż nowego Craftera ma ruszyć w kwietniu przyszłego roku.